Battone Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg har vært på bilforumet og spurt og gravd uten å få noen direkte svar, så kanskje noen her som har peiling på diesel kan hjelpe. Jeg må sjekke om jeg forstår hvordan dieselen går fra tank til motor og tilbake. Passat 1.9 tdi -94 modell forresten. Foranledningen er at jeg får start på motoren etter kinning i 20 sek ca. Deretter slokker motoren etter ett par minutter. Selv ved høy omdreining. Når så motoren slukker hører jeg gurgling i filteret og luftbobler i dieseltanken. Her er noe jeg trenger svar på. 1. Det er ikke noe trykk i returslangen, det er dieselen som ikke blir brukt, og det "slippes" tilbake i tanken. 2. Returventilen slipper noe av dieselen ned i dieselfilteret. 3. Dieselpumpa pumper opp diesel fra dieselfilter og gjør at det hentes diesel fra dieseltanken. 4. Så problemet MÅ være i inn slangen, jeg tenker som så at motoren ikke klarer å gå lenge nok til å få opp dieselen, og fylt filteret. Hva skjer så om jeg i et øyeblikks hjernedød har byttet om på slangene? Kan det være noe slikt som har skjedd, og skader det å bytte om på disse? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Fyll opp det nye filteret med diesel først. Vet ikke om det er mulig å bytte om disse slangene siden de har en spesiell vinkel. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Har gjort det, fylt opp med diesel. Men det samme skjer hver gang. Motoren dør ut etter noen minutter. Skal prøve ei sugepumpe imorgen og se om jeg får opp diesel fra tanken. Er forskjellig dimensjon på slangen og så er utrolig vanskelig å presse disse inn på feil plass. Så jeg heller mot det at det ikke kommer diesel fra tanken til filteret raskt nok. Men jeg har forstått prinsippet riktig? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Har gjort det, fylt opp med diesel. Men det samme skjer hver gang. Motoren dør ut etter noen minutter. Skal prøve ei sugepumpe imorgen og se om jeg får opp diesel fra tanken. Er forskjellig dimensjon på slangen og så er utrolig vanskelig å presse disse inn på feil plass. Så jeg heller mot det at det ikke kommer diesel fra tanken til filteret raskt nok. Men jeg har forstått prinsippet riktig? Kjenner ikke systemet på akkurat din bil i detalj, men på generell basis er det som oftest slik: Du har en separat mate/fødepumpe, som enten kan være elektrisk eller mekanisk, drevet av kamakselen i motoren eller den ordinære høytrykkspumpa. Er fødepumpa mekanisk er det gjerne et håndtak som kan pumpes manuelt om man har fått inn luft. Denne fødepumpa suger diesel opp fra tanken gjennom eventuell vannutskiller, og pumper diesel videre til høytrykkspumpa gjennom filteret. I enten filterhuset eller selve høytrykkspumpa sitter en overløpsventil, denne slipper overflødig diesel (ettersom fødepumpa har større kapasitet enn motoren forbruker) tilbake til tank. Så har du retur fra dyser og høytrykkspumpe til tank, disse går evt. via filterhuset og overløpsventilen der. Så for å prøve å svare på spørsmålene dine: 1) Ja, det stemmer. 2) Nei, det går motsatt vei, ved et visst overtrykk (ca 1 bar, tror jeg) i filteret og selve dieselpumpa slipper overflødig diesel fra filteret ut i returrøret. 3) På de systemene jeg kjenner til sitter filteret på trykksiden av fødepumpa, altså går dieselen gjennom fødepumpa først og filteret etterpå. 4) Vanskelig å si hva som er feilen. Dette er en litt uvanlig feil, har man fått luft inn i systemet ved bytte av filter bruker det å evakuere seg selv etter å ha kinnet lenge nok og kjørt på rask tomgang en stund. At motor går normalt, også på høyt turtall, og så plutselig stopper tyder på at et rør holder på å gå tett eller noe sånt. Men at dette skulle skje plutselig rett etter bytte av filter er litt rart... Endret 26. september 2010 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
Battone Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Ja merkelig. Enn det at det kommer luftbobler i tanken etter at motoren stopper? Jeg skjønner ikke helt det? Denne bilen har automatisk lufting, og skifte av dette har gått smertefritt før. Har bare vært å kinne, så starter motor og alt er i orden.. ************** Så det kan være fødepumpa, den regner jeg med er elektrisk på denne? Endret 26. september 2010 av Battone Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Ja merkelig. Enn det at det kommer luftbobler i tanken etter at motoren stopper? Jeg skjønner ikke helt det? Tenkte litt på det, og kom til den konklusjon at det blir undertrykk i sugerøret (som er delvis tett) når motoren går, og når dette undertrykket forsvinner når motoren stopper og slutter å suge, så kan det antakelig boble/bruse litt. Eller så har du en veldig liten lekkasje i sugerøret så den suger inn både litt luft og litt diesel, med samme resultat når suget forsvinner. 1 Lenke til kommentar
Battone Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Det finnes vel ingen "enkel" metode å sjekke dette ut. Må vel på verksted for å sjekke dette ja? Trykkluft gjennom inn slangen kanskje? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Hmm, nå putrer han og går.. Jeg tok tak i inn slangen og blåste lenge og vel til jeg hørte gurgling.. Så gjorde jeg alt på nyy og startet og etter en god del kinning så går han nå.. Er spent på om han starter etter at jeg stopper has.. Mandagsmorgen FTW.. ( **************** Og nå spekulerer jeg, det satt vel noe i inn røret, enten en luftboble eller noe annet.. Takker for hjelpen med å forstå systemet litt bedre. Og et tips til andre i samme møkkasituasjon må bli å ikke gi opp, selv om jeg ikke var så langt derifra selv.. Endret 27. september 2010 av Battone Lenke til kommentar
Battone Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Problemet kom tilbake, men etter Mr. Inge Rognmo forklarte meg litt om slangetrykk, så var det ingen annen utvei enn å bytte slangen fra tank til filter. Og der fant jeg et megahull og det er godt gjort at jeg har fått start i det hele tatt. Takker Inge for at du tok deg tid.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå