chase Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Hei! Har hatt den samme stasjonære pcen min i 6 år nå, og den begynner å bli treg selv om jeg kan bruke den helt fint. Problemet er at den ikke klarer mye på en gang og spiller ikke av HD/Full-HD materiale knirkefritt. Har altså en PC fra før som jeg ønsker å oppgradere, og har funnet ut at jeg trenger: -Hovedkort -Prosessor -Minne -Skjermkort Mine krav: -Spille full HD -Klare litt multitasking -Lydløs, eller tilnærmet -Billigst mulig Altså, veldig lave krav. Jeg bruker PCen bare til å se film, høre musikk og surfe. I tillegg vil jeg gjerne vite om noen kan anbefale en DAC (Digital-Analog Converter) som ikke er superdyr, men løfter lyden på anlegget jeg har anskaffet meg. Anlegget er som følger: Denon AVR-2310 Dali Concept 8 NAD effekttrinn 150W Er det noe som er uklart, spør meg så skal jeg svare på det. På forhånd takk! EDIT: Lagde meg et lite oppsett, pros & cons? -ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3 -Gainward GeForce GT220 1GB PhysX CUDA -AMD Athlon II X2 250 -Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT Endret 26. september 2010 av chase Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Det innebygde skjermkortet hovedkortet spiller full HD. Hvis du vil ha et skjermkort i tillegg ville jeg valgt Radeon HD 5450 pga. HD lyd over HDMI. Lenke til kommentar
chase Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Hm, ok. Hvis lyden går innom skjermkortet, går signalet innom noen mikser i programvaren? Har dette noe å si hvis jeg uansett kommer til å benytte en DAC? Sparer jo noen kroner på å sløyfe skjermkortet, da er jeg ioverkant av 1500,- ca. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Det er ubehandlet digital lyd du får ut av Radeon HD5450 (bitstreaming). DAC er vel først og fremst aktuelt i forhold til stereolyd. Den mest aktuelle er vel denne: http://www.hifiklubben.no/kundeklubb/30-ars-jubileum/jubileumstilbud/cambridge_dacmagic-_da-konverter_solv.htm Lenke til kommentar
chase Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 I receiveren er det også en DAC (selvfølgelig). Akkurat nå kjører jeg signalet ut fra det interne lydkortet, via en optisk kabel og inn på receiveren. Det skal altså ikke være noe "støy" med det signalet som kommer fra PC'en, men er ikke alt som høres like bra ut. Det er jo et digitalt signal, men er det mer som spiller inn her? Har ingen EQ i windows, men vet ikke om lyden går innom noen mikser i windows som kan lage litt støy. Det meste av musikken er 192kHz eller høyere. Hører mest på musikk og har ikke investert i surroundhøttalere enda. Har sett endel på den DacMagic'en, ser ut som den skal være brukbar. Noen innvendinger ellers på oppsettet, med unntak at det er kjipe greier? Er kanskje ikke dumt å sikte litt høyere hvis jeg først skal oppgradere? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Tror det blir en bra oppgradering. Hovedkortet støtter 6 kjerners prosessorer fra AMD så du er ikke låst. Windows drivere farger lyden. Du kan jo teste bitperfect drivere og foobar: http://www.head-fi.org/forum/thread/221237/asio4all-explanation Lenke til kommentar
chase Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Nå har det skjedd litt om ikke mye her. Kjøpte meg i forrige uke en Cambridge DacMagic og er storfornøyd med den. Den løfter lyden som kommer fra pcen betraktelig så nå er det problemet tatt hånd om. Jeg har enda ett krav som må tilfredsstilles og et spørsmål ang oppgradering. -PC'en må takle å streame HD fra f eks TV2 Sumo (I forbindelse med Premier League) Er det nødvendig å formatere pcen når jeg oppgraderer? Har endel filer som jeg gjerne vil beholde, da hadde det vært greit om jeg kunne eventuelt formatert etter oppgraderingen. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Er det nødvendig å formatere pcen når jeg oppgraderer? Har endel filer som jeg gjerne vil beholde, da hadde det vært greit om jeg kunne eventuelt formatert etter oppgraderingen. Formattering anbefales på det sterkeste, så unngår du å dra med deg "rask" fra den gamle installasjonen. Ta backup (skaff deg en ekstern harddisk hvis du ikke allerede har en) av filene du vil ta vare på først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå