Mr Pepe Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Heisann var på teoriprøven men feila dessverre på den med 2 feil for mye det jeg stusser over var at ene spørsmålet var sånn bildet var av kollektivfelt med bussskilt over så sto det " hvem har lov til å kjøre på kollektifeltet ? Traktor moped taxi bil med flere passasjerer det var de spørsålene jeg mener da siden det ikke var noe skilting til noen av delene ( taxi og bil med flere enn 2 passasjerer så burde da ingen få lov til å kjøre der ??? Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg har aldri sett kollektivfelt for buss uten at dette også var for taxi. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Moped kan pga § 5. 2 i trafikkreglene, mens taxi ikke har lov fordi skilt 508.1 i § 12 i skiltforskriften ble benyttet. Trafikkreglene § 5. 2: "Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt." Skiltforskriften § 12.: "508 Kollektivfelt 508.1 for buss 508.2 for buss og drosje Skiltet angir at kollektivfelt begynner og at trafikkreglenes bestemmelser om kollektivfelt gjelder. Buss med inntil 16 passasjerplasser i tillegg til førerplass kan bare brukes i kollektivfelt ved utøvelse av løyvepliktig persontransport eller med minst 7 passasjerer i tillegg til fører. Skiltet gjelder fram til skilt 510 « Slutt på kollektivfelt » eller til første vegkryss. Skiltet oppheves også av vegvisningsskilt som angir annen bruk av feltet." Se http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19860321-0747.html og http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20051007-1219.html for forskriftene. Endret 26. september 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Takk for svar ! Såpass , det visste jeg ikke. Ser ut som den prøven er lagd for å lure deg .. Men men kan ta neste prøve 08.10 ! Da er det pugging Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt Sjekk ut den siden så finner du nok svaret. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 Vil bare si at jeg bestå ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Pugging nytter. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 og nå sitter jeg med lappen i hånden ! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) og nå sitter jeg med lappen i hånden ! Gratulerer Kjør forsiktig på vinterveiene, husk at de første månedene er de mest kritiske for sjåfører. Erfaring må til for at du skal bli en stabil og trygg aktør i trafikken. Lykke til Endret 3. desember 2010 av Bond007 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå