Gå til innhold

Tusentalls dør av SMS-bruk i bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På hvilken måte er det tilfelle? Nesten alle biler har servo. Med mindre en har armer som en 7 år gammel jente, trenger en da ikke to armer på rattet ved annet enn rygging og manøvrering ved lav fart.

 

To armer på rattet gir bedre kontroll, noe du selv bekrefter i samme innlegg.

Lenke til kommentar
"Verdensmesterinstillingen" min er velfortjent. Kan kjøre fra deg når som helst og hvor som helst. Har også en 100% ulykkesfri tid som sjåfør.

 

Men nå er vi langt OT. Jeg står for det jeg har sagt, og har absolutt ingen problemer med at folk snakker i telefonen eller skriver sms så lenge de følger med på veien og trafikken.

 

EDIT: 100% ulykkesfri fra da jeg begynte å kjøre som et menneske. Kom på at jeg har lagt ut arbeidslogg på gamlebilen, så skal ikke skryte på meg at jeg aldri har vært litt utenfor veien da jeg bodde på bygda og råkjørte!

Denne innstillingen vitner om umodenhet og trafikkfiendtlig oppførsel. Bare den ene setningen "Kan kjøre fra deg når som helst og hvor som helst" sier meg at du ikke er moden nok til å ha sertifikat. Alder er en ting, modenhet en annen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Her var det mange tåpelige påstander, og jeg kjenner at jeg nesten blir aggressiv når jeg møter holdningen til enkelte. Å drive med andre ting mens man kjører senker konsentrasjonen betraktelig. Bare det å ha en samtale er ille nok. Har du i tillegg øynene borte i fra veien, eller en hånd borte fra rattet er det mye, mye verre igjen.

 

At man tror man er god sjåfør sier ingen ting, hverken for en selv eller for andre. En undersøkelse i 2009 viste at bare 3 % av alle bilkjørere tror de er dårligere enn gjennomsnittet, så her er det mange som har høye tanker om sin egen bilkjøring. Og ofte er det de som tror de er så sabla gode som skaper farlige situasjoner for andre.

 

I tillegg er det ikke bare en selv som gjelder i trafikken. En må kunne være oppmerksom på andres feil, og være i stand til å reagere tidsnok. Selv om man kjører på en landevei med ingen biler i sikt, så vet du aldri når et dyr løper ut i veien.

Igjen kjenner jeg at jeg blir aggressiv når så mange uskyldige blir drept eller skadet av enkeltes arrogante holdning.

Det er mange som røyker hele livet uten å få lungekreft, men det betyr ikke at røyking er ufarlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler meg nesten litt alene om min forståelse av meg selv og trafikken.

Jeg er godt i gang med sertifikatet og vil nok få det til slutten av året. Til tross for at jeg ikke har vært på alle sikkerhetskurs (mangler bla. glattkjøring) som inngår i lappen, har jeg allerede en haug med meninger angående hvordan man skal oppføre seg i trafikken.

Og er det noe jeg misliker mest av alt, så er det folk som skriver SMS mens de kjører. Å snakke i mobil når man kjører er farlig nok i seg selv, men da har man i alle fall et visst fokus på veien. Å spise mens man kjører er farlig nok i seg selv, men også da har man et visst fokus på veien og situasjonene som kan oppstå. Når man skriver en SMS man på et tidspunkt ta øyene bort fra veien og ned/bort på mobilen (for ikke å snakke om at man uansett mister mye fokus når man skal "multitaske") - og hva kan vel ikke oppstå av forskjellige situasjoner på den lille tiden du ser ned på mobilen?

 

Hadde det bare vært sånn at de som havner i ulykker pga. egen uvitenhet/dumhet/selvsikkerhet bare hadde skadet seg selv - så hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. Når det derimot skal gå utover andre, det være fotgjenger, syklister, andre bilister og ikke minst passasjerer - kompiser av deg som stoler på at du kan ta vare på livet deres i det de setter seg inn i din bil.

 

Når jeg får lappen skal jeg strebe etter å gjøre så lite som mulig som kan skape trafikkfarlige situasjoner. Det være å ikke sende/lese SMS uten å kjøre inn en plass (er da maks 5 minutt til nærmeste avkjørsel/resteplass/busslomme/etc. nesten uansett), kun snakke i mobilen handsfree om nødvendig etc. Dette fordi jeg vet at når jeg nettopp har fått lappen ikke er erfaren i det hele tatt, og at det da er ekstra viktig å følge med - men viktig er det uansett, det vises jo til og med svart på hvitt i denne artikkelen. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er en god holdning det ^^^.

 

Skjønner ikke at folk *må* bruke mobilen mens de kjører heller. Blir som billister i rushtiden som kjører 10-20 km/t over fartsgrensa bare for å komme frem 1-2 minutter før det de hadde gjort hadde de holdt seg til fartsgrensen. F***in' morons kaller jeg dem...

 

200 kroner for et Bluetooth headset er vel ikke allverden heller. :roll:

Lenke til kommentar

Naturlig seleksjon i praksis.

Kva med dei andre som kan bli involvert i ei ulykke?

 

SMS i bil er no-go, det er galskap ja. Folk kan påstå dei er så gode som dei vil til å skrive utan å sjå på skjermen, oppmerksomheten er retta mot telefonen.

Om du absolutt må skrive melding så stopp og kjør til sides.

 

For øvrig er det ikkje lov å bruke mobiltelefon dersom den ikkje står i eit stativ nær rattet. Handsfree betyr ingenting dersom telefonen ligg i eit rom ved setet. Loven seier ingenting om handsfree. Du kan gjerne ha telefonen i stativ ved rattet og bruke den med høgtalar.

 

Politiet kunne gjerne gjort ein betre innsats ja, men det er vanskeleg å oppdage mobilbruk når den ligger i fanget.

Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning.
Lenke til kommentar

Største faremomentet ved mobilbruk under kjøyring er vel SMS-lesing, sjølve tekstinga er reint praktisk mulig å få til utan å ta augene vekk frå trafikken (men du har då fortsatt berre ei hand til å betjene bilen med OG har fokuset ein heilt anna plass en på trafikkbiletet).

 

Lovverket burde forøvrig også gå gjennom ein revisjon slik at ein kan fange opp ny teknologi som f.eks bluetooth. Det burde f.eks være lov å bruke bluetooth utan at mobilen er fastmontert så lenge mobilen ligger utanfor rekkevidde for sjåføren.

I tillegg burde straffa for mobilbruk være vesentlig større basert på kva sjåføren har gjort.

Det å prate i mobiltelefon vil ofte berre ta fokuset vekk frå trafikken, medan f.eks SMS-skriving vil både ta vekk fokuset, blikket og eine handa som då totalt sett gjer at SMS-skriving burde ha i alle fall ein 2-3 gongar så høg straff som "vanleg" mobilbruk.

Lenke til kommentar

De fleste innser heldigvis at SMS-skriving bak rattet krever konsentrasjon. Jeg lurer på om de som prøver å bestride dette mener at de for eksempel kan kjøre i venstrefeltet på motorvei forbi biler i en sving mens de skriver SMS. Eller mens de tester toppfarten på en Mitsubishi. Eller mens de tar en sladd i yttersvingen klar for å justere den ved møtende trafikk. Jeg tipper SMS-en ofte venter til man er i en roligere situasjon trafikkmessig, mer eller mindre automatisk. Og hvorfor er det slik? Fordi en roligere trafikksituasjon gjør at man kan flytte deler av konsentrasjonen til SMS-skriving. Med andre ord er man ikke like konsentrert om kjøringen. Det skal kanskje litt til for at det skjer ulykker i en rolig trafikksituasjon, men et dyr i veien eller en knapp sving og møte med et vogntog i galt øyeblikk kan være nok. Det samme kan gjelde mat og drikke, trykking på stereoanlegget eller GPS-en eller hva som helst annet der man må flytte konsentrasjonen over til noe annet. Ingen mer modne sjåfører liker spesielt godt å møte biler der sjåføren er opptatt med andre ting enn å kjøre.

 

Å være fullt og helt konsentrert om kjøringen til enhver tid høres slitsomt ut under langkjøring, noe jeg gjør en god del av, men jeg bytter iallfall sang eller tar en slurk kaffe på rette strekninger uten møtende trafikk og lar tekstmeldingen vente til blæra krever tømming.

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar

De fleste innser heldigvis at SMS-skriving bak rattet krever konsentrasjon. Jeg lurer på om de som prøver å bestride dette mener at de for eksempel kan kjøre i venstrefeltet på motorvei forbi biler i en sving mens de skriver SMS. Eller mens de tester toppfarten på en Mitsubishi. Eller mens de tar en sladd i yttersvingen klar for å justere den ved møtende trafikk. Jeg tipper SMS-en ofte venter til man er i en roligere situasjon trafikkmessig, mer eller mindre automatisk. Og hvorfor er det slik? Fordi en roligere trafikksituasjon gjør at man kan flytte deler av konsentrasjonen til SMS-skriving. Med andre ord er man ikke like konsentrert om kjøringen. Det skal kanskje litt til for at det skjer ulykker i en rolig trafikksituasjon, men et dyr i veien eller en knapp sving og møte med et vogntog i galt øyeblikk kan være nok. Det samme kan gjelde mat og drikke, trykking på stereoanlegget eller GPS-en eller hva som helst annet der man må flytte konsentrasjonen over til noe annet. Ingen mer modne sjåfører liker spesielt godt å møte biler der sjåføren er opptatt med andre ting enn å kjøre.

 

Å være fullt og helt konsentrert om kjøringen til enhver tid høres slitsomt ut under langkjøring, noe jeg gjør en god del av, men jeg bytter iallfall sang eller tar en slurk kaffe på rette strekninger uten møtende trafikk og lar tekstmeldingen vente til blæra krever tømming.

Er enig med deg. Men så kjører du 240 da, og den krever 100% konsentrasjon!

 

Neida, jeg synes du har et godt poeng. Skriver ikke sms på svingete skogsveier jeg heller.

 

Forøvrig, foruten ved forbikjøringer har jeg aldri kjørt så fort at jeg har kunne mistet lappen med mitsubishien! Da jeg kjørte peugeot, derimot... men igjen, det er snart et år siden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...