Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal ha ny bil. Har funnet en bil.


Anbefalte innlegg

jeg liker utseendet på den nye skoda, dårlig på den gamle. Skulle jeg hatt den gamle ville jeg hatt en motor med kjede, om mulig. Reim er virkelig verdt å slippe. Uansett skoda er mer fornuftig sammenlignet med andre merker i samme konsern. SAAB er en litt upraktisk bil som også bruker litt for mye bensin (jeg har ikke tallene, men det kan raskt være 0,85 liter per mil, vs 0,55 på en diesel, legg til at diesel koster mindre og at nyere bensinbiler med motor med noe godlyd i uansett bruker over literen på mila). Er det ikke GM? Når jeg har vært på auksjon virker det som SAAB er en litt sær og spesiell bil.

Mange merker er "upraktiske", deriblant BMW som jeg selv har valgt. Da vet jeg at jeg ikke får noe som består av deler fra en rekke forskjellige fabrikanter. Nå har jeg litt begrenset kjennskap til SAAB, men bl.a. innleggene til salah tyder på at de satser på samme segment som BMW gjør.

 

Som sagt finnes det folk som er villige til å betale mer for tilfredsstillende biler. Men hvis økonomi og praktiske hensyn er overordnet, og du forventer at alle mennesker har identiske behov, hvorfor kunne du ikke like godt anbefale Toyota?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg liker utseendet på den nye skoda, dårlig på den gamle. Skulle jeg hatt den gamle ville jeg hatt en motor med kjede, om mulig. Reim er virkelig verdt å slippe. Uansett skoda er mer fornuftig sammenlignet med andre merker i samme konsern. SAAB er en litt upraktisk bil som også bruker litt for mye bensin (jeg har ikke tallene, men det kan raskt være 0,85 liter per mil, vs 0,55 på en diesel, legg til at diesel koster mindre og at nyere bensinbiler med motor med noe godlyd i uansett bruker over literen på mila). Er det ikke GM? Når jeg har vært på auksjon virker det som SAAB er en litt sær og spesiell bil.

Mange merker er "upraktiske", deriblant BMW som jeg selv har valgt. Da vet jeg at jeg ikke får noe som består av deler fra en rekke forskjellige fabrikanter. Nå har jeg litt begrenset kjennskap til SAAB, men bl.a. innleggene til salah tyder på at de satser på samme segment som BMW gjør.

 

Som sagt finnes det folk som er villige til å betale mer for tilfredsstillende biler. Men hvis økonomi og praktiske hensyn er overordnet, og du forventer at alle mennesker har identiske behov, hvorfor kunne du ikke like godt anbefale Toyota?

 

BMW er en praktisk bil dersom behovet er kjøreglede, status og begeistring for teknikk. Jeg ser ingen av disse grunnene til å velge SAAB fremfor BMW. Kanskje SAAB konkurrerer med Citroën.

Lenke til kommentar

PS: 9-3 har registerkjede den også ... Og hvorfor ikke Saab? Flotte biler med gode motorer, masse utstyr og akkurat nok særegenhet til at det er verdt det.

 

Da ville jeg heller hatt en Volvo, Mercedes, BMW, Audi, VW og Skoda står høyere hos meg. Det er mulig diverse andre merker fra Japan gjør også, men det har jeg ikke vurdert.

Lenke til kommentar

Nå er jo dette litt personlig også, jeg er Saab-tilhenger, og "ingenting måler seg med Saab". Men jeg ser poenget ditt når du nevner Mercedes og BMW. Audi er jeg litt i tvil om, men VW og Skoda? Ikke i nærheten! Volvo har jeg likt helt siden S40 kom på midten av 90-tallet, og de er nok på samme nivå som Saab slik jeg ser det.

 

Edit: Hva japanere angår er det kun Lexus og Infiniti som kan stille i en slik klasse, men de har et litt annet fokus igjen. Like greit, for de har jeg også veldig sansen for.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Både Volvo og SAAB har vært merker som har tapt seg. Jeg syns Volvo har holdt seg bedre. Ford har nok vært en bedre partner enn GM. Hva som skjer med Volvo nå fremover er et stort spørsmål. Skoda er et merke som har hatt en bra stigning. Den siste modellen superb stasjonsvogn er nesten like fin utvendig som en BMW.

Endret av festen
Lenke til kommentar

BMW er en praktisk bil dersom behovet er kjøreglede, status og begeistring for teknikk. Jeg ser ingen av disse grunnene til å velge SAAB fremfor BMW. Kanskje SAAB konkurrerer med Citroën.

Jeg ser heller ingen grunn til å velge verken Audi, Citröen eller SAAB fremfor BMW, men det skyldes ingen "naturgitt" sannhet. Det er bare mitt syn på saken. Andre synes kanskje det er praktisk med forhjulsdrift om vinteren.

 

Det viktigste poenget er at man må respektere at folk har helt individuelle behov og preferanser. Ikke alle faller innenfor forhåndsdefinerte kjøpergrupper. Kanskje noen velger SAAB bare for å skille seg ut, eller at de ser noe helt spesielt med dette merket. Hvem vet?

Lenke til kommentar

Det med drift på bakhjulene er forresten en bedre teknisk løsning. Kjøreegenskapene er også bedre. Det er ikke snø som er grunnen, det er produsentenes ønske om å spare penger som er grunnen til at det er populært. Med drift på bakhjulene slipper en å skifte drivakselmansjetter foran som på en skoda eller saab, slipper at det drar til høyre og venstre som det kan gjøre på en SAAB under når foten trykkes til bunns. Det samme med registerkjede ,en dyrere og bedre løsning. Derfor er jeg veldig skuffet over de mange billige løsningene som finnes på biler i VAG konsernet. Verkstedkvaliteten er også trolig den laveste hos alle merkene.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det med drift på bakhjulene er forresten en bedre teknisk løsning. Kjøreegenskapene er også bedre. Det er ikke snø som er grunnen, det er produsentenes ønske om å spare penger som er grunnen til at det er populært. Med drift på bakhjulene slipper en å skifte drivakselmansjetter foran som på en skoda eller saab, slipper at det drar til høyre og venstre som det kan gjøre på en SAAB under når foten trykkes til bunns. Det samme med registerkjede ,en dyrere og bedre løsning. Derfor er jeg veldig skuffet over de mange billige løsningene som finnes på biler i VAG konsernet. Verkstedkvaliteten er også trolig den laveste hos alle merkene.

Enig her, økonomi er nok hovedårsaken. Det mest naturlige er jo å separere drivhjul fra styrehjul. Men jeg kommer ikke helt unna inntrykket av at bakhjulsdrift er litt uegnet for snøføre. Firehjulsdrift er et tredje alternativ, men det går merkbart utover forbruket. Jeg tror forhjulsdrift et greit kompromiss for "mannen i gata".

 

Heldigvis finnes det noe for enhver smak.

Lenke til kommentar

Noe som er ganske aktuelt på nyere biler er hvordan en familiebil helst skal koste 250-350000 ny. Det har vært slik lenge, i 10 år. samtidig har kostnaden til endel råvarer slik som skinn økt veldig (3-4 ganger i pris). Audi sluttet med A2 fordi aluminium ble for dyrt. Denne trenden har bidratt til at kvaliteten på skinnet i skinnseter har gått veldig ned, det gjelder nok også andre ting. Når det er en trend med økte råvarekostnader som bilprodusentene sliter med å overføre på kundene (alt fra jernet, kobberet osv) er det kvaliteten på bilene som blir offeret, fordi det må kuttes på noe dersom prisen ikke skal stige.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det med drift på bakhjulene er forresten en bedre teknisk løsning. Kjøreegenskapene er også bedre. Det er ikke snø som er grunnen, det er produsentenes ønske om å spare penger som er grunnen til at det er populært. Med drift på bakhjulene slipper en å skifte drivakselmansjetter foran som på en skoda eller saab, slipper at det drar til høyre og venstre som det kan gjøre på en SAAB under når foten trykkes til bunns. Det samme med registerkjede ,en dyrere og bedre løsning. Derfor er jeg veldig skuffet over de mange billige løsningene som finnes på biler i VAG konsernet. Verkstedkvaliteten er også trolig den laveste hos alle merkene.

Enig her, økonomi er nok hovedårsaken. Det mest naturlige er jo å separere drivhjul fra styrehjul. Men jeg kommer ikke helt unna inntrykket av at bakhjulsdrift er litt uegnet for snøføre. Firehjulsdrift er et tredje alternativ, men det går merkbart utover forbruket. Jeg tror forhjulsdrift et greit kompromiss for "mannen i gata".

 

Heldigvis finnes det noe for enhver smak.

 

Tenk på alle landene de ikke har problemer med snø, men hvor de alikevel velger forhjulstrekk. Jeg tror det er et økonomisk spørmål siden det er billigere å produsere, men akkurat her i norge kanskje praktisk også. Jeg syns bakhjulstrekk er mye bedre å kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...