protoneedhelp Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Jeg skal ha en ny bil, den jeg er mestfornøyd med er Saab 9-3. Under er det en link til bilen. Er den bilen god eller dårlig? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24063718 Endret 26. september 2010 av protoneedhelp Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 absolut en grei første bil det der. er "stor" så tryggere enn f.eks en golf i krasj. Har en 150 hk motor som gir deg ett greit drag når det trengs, 0-100 på litt under 10 sek. saab er jo blitt kjøpt opp om jeg ikke tar feil? er i så tilfelle ett merke en kan kjøpe sikkert. Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 29. september 2010 Forfatter Del Skrevet 29. september 2010 absolut en grei første bil det der. er "stor" så tryggere enn f.eks en golf i krasj. Har en 150 hk motor som gir deg ett greit drag når det trengs, 0-100 på litt under 10 sek. saab er jo blitt kjøpt opp om jeg ikke tar feil? er i så tilfelle ett merke en kan kjøpe sikkert. denne er kanskje bedre? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24609188&folderId=2005512 Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 tenk nå for all del på forbruket også da. vil ikke tro at hverken 1,8 eller 2 literen er serlig snille på forbruket. er gjerne du ikke tenker så mye på nå, men du vil når du får dårlig samvittighet for å ta en tur til handlesenteret.. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hvem i helvete får dårlig samvittighet av å ta seg en tur på butikken med en 1.8/2.0 motor?! 4 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Altså, 1.8l ecotec er jo en meget snill motor sammenlignet med mye annet man finner i den prisklassen / årstallet. Uansett er det ikke forbruket, men behovet for å bruke bilen for ærendet som betyr mest for samvittigheten. Er bilturen kort og unødvendig, så bør samvittigheten slå inn uansett om man kjører en prius eller en hummer. Astraen min med samme motor går på 0.625. Meget behagelig motor med jevnt drag hele veien. Har du vudert Astra i samme alder btw? Samme platform og motorer, lavere priser. Relativt like i utseende, men med litt mindre stygge plastlister. Jeg ville personlig aldri engang vurdert en bil som ser så "gammel" ut når man skal legge så mye i en bil - man får så utrolig mye annet fornuftig som ser bedre ut. Sikkerhetsargumentet er dårlig. Man får mange biler til 175k som er sikrere. 9-3 er heller ikke en spesielt stor bil. Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Personlig ville jeg ikke hatt noe mindre enn 1800cc i en såpass stor bil, selv med turbo. Sikkerhetsargumentet er dårlig. Man får mange biler til 175k som er sikrere. 9-3 er heller ikke en spesielt stor bil. Likevel kan man ikke nekte for at 9-3 vil være sikrere enn en Golf. Biler lengre enn 460 cm er relativt store i europeisk målestokk. Kan heller ikke si at jeg kommer på noen bedre alternativer i denne prisklassen, men smaken er som baken. Lenke til kommentar
salah Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Jeg kjøpte samme bil som deg for to og halvt måned siden. Etter å ha sittet i mange biler, kan jeg med hånda på hjertet si at det er en av de beste kjøremaskinene jeg noen gang har vært borti. Så sykt presis bil (alt fra gasspedal til turtallsmåler til fartmåler til retning med rattet osv). Tenninga i bilen ligger mellom forsetene, det gjør at du har lyst til å starte og slå av bilen bare for å kjenne hvor kult det er. I "cockpiten" (det er en grunn til at den ofte blir kalt cockpit) har du full kontroll over bilen, alt fra lyd til varme til systeminnstillinger osv. Nok av knapper og joysticks, og når du har vent deg til hva som ligger hvor, er det på grensen til å bli 10 år igjen og gå ned i garasjen og leke at du flyr. Interiøret er kvalitetsmessig, og i setene sitter du godt (her er det gode muligheter for diverse innstillinger). Rattet er sykt presist, med fjæringen kjører du behagelig og ligger meget godt på veien, noen kan synes at fjæringen er litt for hard, men da skal du være sær. Motoren har drøssevis av kraft, mer enn hva du får bruk for. 1.8t er en 2 liter (jepp, 1998 ccm) med turbo som slår inn med akkurat perfekt timing. Som sagt, 2 liter med turbo bruker litt, men personlig ligger jeg på 0.7 blandet ved normal kjøring, men stiger fort opp ved hyppig bruk av turbo. Pappa har fått den ned i 0.56 Oslo-Bergen fra start til stopp. Men med en slik bil kan den for all del bruke 1 på mila, det er verdt det. Noen ulemper er det også, har du lange bein kan det fort bli litt trangt bak. Personlig har bilen min fått noen flekker da ytterste lag av gummien på håndtaket man lukker døren med har detti av. Dette ble gjort av forrige eier, så jeg vet ikke om det er hans skyld eller dårlig kvalitet fra Saab. Personlig har jeg hatt et problem med denne bilen, en elektronikkfeil som gjorde at diverse systemer feilet, men etter en uke på reperasjon var bilen så godt som ny. Eide en Opel Vectra før denne Saab og jeg gjorde kjøpet grunnet km-stand, pris og at den tilfredsstilte kravene jeg hadde, og jeg kan bare si at det er det beste kjøpet jeg har gjort i løpet av min 21-årige historie. Det er en sykt rå bil også utseendemessig. Jeg kjøpte min i juli, den er 2003-modell (1.8t), hadde gått 58 000 km, en eier, alle service tatt hos merkeverksted, masse slitedeler var byttet og jeg fikk garanti på 16 000 km. Det kostet meg 120 000 kr. EDIT: Det ble visst litt lengre post enn jeg trodde. Og forresten fant jeg ut at jeg fortsatt eier en Vectra i praksis, da plattformen er fra Vectra og motoren er også fra Opel. Blir aldri kvitt Opel... Endret 1. oktober 2010 av salah Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Jeg kjøpte samme bil som deg for to og halvt måned siden. Etter å ha sittet i mange biler, kan jeg med hånda på hjertet si at det er en av de beste kjøremaskinene jeg noen gang har vært borti. Så sykt presis bil (alt fra gasspedal til turtallsmåler til fartmåler til retning med rattet osv). Tenninga i bilen ligger mellom forsetene, det gjør at du har lyst til å starte og slå av bilen bare for å kjenne hvor kult det er. I "cockpiten" (det er en grunn til at den ofte blir kalt cockpit) har du full kontroll over bilen, alt fra lyd til varme til systeminnstillinger osv. Nok av knapper og joysticks, og når du har vent deg til hva som ligger hvor, er det på grensen til å bli 10 år igjen og gå ned i garasjen og leke at du flyr. Interiøret er kvalitetsmessig, og i setene sitter du godt (her er det gode muligheter for diverse innstillinger). Rattet er sykt presist, med fjæringen kjører du behagelig og ligger meget godt på veien, noen kan synes at fjæringen er litt for hard, men da skal du være sær. Motoren har drøssevis av kraft, mer enn hva du får bruk for. 1.8t er en 2 liter (jepp, 1998 ccm) med turbo som slår inn med akkurat perfekt timing. Som sagt, 2 liter med turbo bruker litt, men personlig ligger jeg på 0.7 blandet ved normal kjøring, men stiger fort opp ved hyppig bruk av turbo. Pappa har fått den ned i 0.56 Oslo-Bergen fra start til stopp. Men med en slik bil kan den for all del bruke 1 på mila, det er verdt det. Noen ulemper er det også, har du lange bein kan det fort bli litt trangt bak. Personlig har bilen min fått noen flekker da ytterste lag av gummien på håndtaket man lukker døren med har detti av. Dette ble gjort av forrige eier, så jeg vet ikke om det er hans skyld eller dårlig kvalitet fra Saab. Personlig har jeg hatt et problem med denne bilen, en elektronikkfeil som gjorde at diverse systemer feilet, men etter en uke på reperasjon var bilen så godt som ny. Eide en Opel Vectra før denne Saab og jeg gjorde kjøpet grunnet km-stand, pris og at den tilfredsstilte kravene jeg hadde, og jeg kan bare si at det er det beste kjøpet jeg har gjort i løpet av min 21-årige historie. Det er en sykt rå bil også utseendemessig. Jeg kjøpte min i juli, den er 2003-modell (1.8t), hadde gått 58 000 km, en eier, alle service tatt hos merkeverksted, masse slitedeler var byttet og jeg fikk garanti på 16 000 km. Det kostet meg 120 000 kr. EDIT: Det ble visst litt lengre post enn jeg trodde. Og forresten fant jeg ut at jeg fortsatt eier en Vectra i praksis, da plattformen er fra Vectra og motoren er også fra Opel. Blir aldri kvitt Opel... Etter at jeg har lest det du skrev, har jeg veldig lyst på den saab'n der. Men jeg har også et spørsmål til. Jeg har lagt 2 link i denne tråden, altså 2 saab. Kan du si hvilken av dem er best? Lenke til kommentar
salah Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg ville i din sak definitivt gått for 2004-modellen. 2006 er to år nyere, og gått omtrent dobbelt så lite, men dette får du igjen i form for utstyr. Forskjellene mellom de to årsmodellen er ikke mye (om ingenting.) Radioen i 2004-modellen er av høyere standard (tre høytalere på dashbordet, to på fordørene og to store på hattehylla. Er du ikke noen råner som skal spille for hele nabolaget, holder dette masse med god diskant og OK bass). Den har også mulighet for mange flere innstillinger (f. eks. at musikken spiller høyere desto høyere fart du også har, samt å lett utvide til AUX-inngang og innebygd telefon (dersom det allerede ikke er installert.) Du har også 2.0 turbo på 150 hk. Forbruket mellom 1.8 og 2.0 er såpass lite at du bryr deg fint lite + at de ørene du betaler per km for bensinen lett tar igjen for kraften og utstyrsnivået. Denne har også sølvkrom rattsbetjening, dørsidelister (på innsiden) og ved girspaken, og det gjør virkelig mye med bilen og kjøregleden. Fargen er dessuten finere, men det er vel opp til deg å avgjøre. Forskjellen mellom de to bilene i praksis er at du fjerner mye utstyr (som du får jevnlig bruk for) og får to år nyere bil og 50 000 km mindre. Så spørsmålet er hva du selv ville valgt? Og forresten, dersom du går for et kjøp, det første du må gjøre om kvelden er å teste ut "nightpanel"-funksjonen mellom fartsmåleren og radioen, den er genial! Bilen er sikker da den er "stor", har 8 kollisjonsputer og har selvfølgelig også ESP, TSC (antispinn) og ABS. 2 sone-klimaanlegg takker man heller ikke nei Dersom du har planer for å fikse litt på den, ville senkesett (30- eller 35mm er perfekt), for- side- og bakskjørt forandre bilen totalt. Da har du en rå bil uten masse lego-styling og men sportslig og utført styling. Dessuten er det originalt fra Saab! Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Jeg hadde mye heller kjøpt en brukt Skoda Superb. SAAB lyser litt sånn upraktisk akademiker image. Og kjøp ikke bensin da. Endret 3. oktober 2010 av festen Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg hadde mye heller kjøpt en brukt Skoda Superb. SAAB lyser litt sånn upraktisk akademiker image. Og kjøp ikke bensin da. Da ville jeg heller kjøpt Passat, slik at naboen ikke fattet mistanke. Det gjelder å ikke skille seg ut. Men diesel er et must ja, ingenting slår en skikkelig traktorlyd. 3 Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Jeg hadde mye heller kjøpt en brukt Skoda Superb. SAAB lyser litt sånn upraktisk akademiker image. Og kjøp ikke bensin da. Da ville jeg heller kjøpt Passat, slik at naboen ikke fattet mistanke. Det gjelder å ikke skille seg ut. Men diesel er et must ja, ingenting slår en skikkelig traktorlyd. Det spørs om du vil ha den ekstra kostnaden til drivstoff. Han kunne finansiert en vesentlig dyrere bil om han valgte en diesel. Og Skoda er som en A6 eller passat, det bare koster mindre. Uansett, i 2010 ville jeg helst hatt en bil som var diesel og hadde kjede, ikke reim. Endret 3. oktober 2010 av festen Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Det spørs om du vil ha den ekstra kostnaden til drivstoff. Han kunne finansiert en vesentlig dyrere bil om han valgte en diesel. Og Skoda er som en A6 eller passat, det bare koster mindre. Uansett, i 2010 ville jeg helst hatt en bil som var diesel og hadde kjede, ikke reim. Sant nok, men det koker kanskje ned til hvor mye man er villig til å betale for kjøreglede. I prinsippet sparer en vel mest på å reise kollektivt. Endret 3. oktober 2010 av Konformisten Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Det spørs om du vil ha den ekstra kostnaden til drivstoff. Han kunne finansiert en vesentlig dyrere bil om han valgte en diesel. Og Skoda er som en A6 eller passat, det bare koster mindre. Uansett, i 2010 ville jeg helst hatt en bil som var diesel og hadde kjede, ikke reim. Sant nok, men det koker kanskje ned til hvor mye man er villig til å betale for kjøreglede. I prinsippet sparer en vel mest på å reise kollektivt. Det dreier seg i første rekke om frihet og i andre rekke kjøreglede. Det er dessuten individuelt om du liker å kjøre aktivt med manuell girkasse og bensin eller om du liker mer å cruise bortover med en automat som også er diesel, hvor det uansett er mer kraft til forbikjøringer sammenlignet med en bensinbil i samme prisklasse, samtidig som forbruket er 20 % lavere. For noen er det også en glede å vite at en eier den mest fornuftige bilen i forhold til pris, forbruk, osv. Det er ikke alle som er like emosjonelle i forhold til bil. Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Det dreier seg i første rekke om frihet og i andre rekke kjøreglede. Det er dessuten individuelt om du liker å kjøre aktivt med manuell girkasse og bensin eller om du liker mer å cruise bortover med en automat som også er diesel, hvor det uansett er mer kraft til forbikjøringer sammenlignet med en bensinbil i samme prisklasse, samtidig som forbruket er 20 % lavere. For noen er det også en glede å vite at en eier den mest fornuftige bilen i forhold til pris, forbruk, osv. Det er ikke alle som er like emosjonelle i forhold til bil. Jeg ser at rådet ditt favner bredt. Skoda Superb 1.6 TDI dekker nok et veldig stort marked. Likevel er det noen som har motforestillinger mot støpejern i front, sammen med lite tilgivende giring. Når man i utgangspunktet ber om tips angående Saab med bensinmotor, kan jo det tyde på en helt annen smak. Hver sin lyst. Endret 3. oktober 2010 av Konformisten Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk vil ha SAAB. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Handler om følelser og kvalitet, kan være vanskelig å forstå når man ser livet i pluss og minus og er blåruss. Endret 3. oktober 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Handler om følelser og kvalitet, kan være vanskelig å forstå når man ser livet i pluss og minus og er blåruss. Det er mulig, sa jeg som har svart russelue. Endret 3. oktober 2010 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Det dreier seg i første rekke om frihet og i andre rekke kjøreglede. Det er dessuten individuelt om du liker å kjøre aktivt med manuell girkasse og bensin eller om du liker mer å cruise bortover med en automat som også er diesel, hvor det uansett er mer kraft til forbikjøringer sammenlignet med en bensinbil i samme prisklasse, samtidig som forbruket er 20 % lavere. For noen er det også en glede å vite at en eier den mest fornuftige bilen i forhold til pris, forbruk, osv. Det er ikke alle som er like emosjonelle i forhold til bil. Jeg ser at rådet ditt favner bredt. Skoda Superb 1.6 TDI dekker nok et veldig stort marked. Likevel er det noen som har motforestillinger mot støpejern i front, sammen med lite tilgivende giring. Når man i utgangspunktet ber om tips angående Saab med bensinmotor, kan jo det tyde på en helt annen smak. Hver sin lyst. jeg liker utseendet på den nye skoda, dårlig på den gamle. Skulle jeg hatt den gamle ville jeg hatt en motor med kjede, om mulig. Reim er virkelig verdt å slippe. Uansett skoda er mer fornuftig sammenlignet med andre merker i samme konsern. SAAB er en litt upraktisk bil som også bruker litt for mye bensin (jeg har ikke tallene, men det kan raskt være 0,85 liter per mil, vs 0,55 på en diesel, legg til at diesel koster mindre og at nyere bensinbiler med motor med noe godlyd i uansett bruker over literen på mila). Er det ikke GM? Når jeg har vært på auksjon virker det som SAAB er en litt sær og spesiell bil. Endret 3. oktober 2010 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå