Skalle Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Hei. Til dere som skjønner slikt. Jeg har en 37" LCD Toshiba TV. Den trekker 222W ifølge merkingen på appratet. Det vil si at når det er tilkoblet og står på skal det være en motstand på 238,3ohm i apparatet. Når jeg da måler motstanden mellom lederne på stikkontakten så viser den kun 7ohm??? Det vil jo si at startstrømmen på apparatet blir rundt 32A med effekt på ca 8,8kW. Jeg skjønner jo godt at en 10A B-karakterisktisk sikring da ikke holder, men jeg må jo spørre meg selv om dette er riktig. Noen som vet om det er sånn sinnsykt startstrøm på LCD TV, eller om jeg har enten målt feil, tenker feil, eller om det er noe galt med TVen min? Takker så mye for svar. Edit: Det skjer ikke 100% av tiden, men sansynligvis når tidspunktet jeg slår på TVen er lik med topp/bunn av perioden. Noe som vil tilsi at startstrømmen blir 46A på det verste. Endret 26. september 2010 av Skalle Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 du har nok brukt feil metode for å måle dette . når det gjelder likestrøm og motstand kan man måle direkte. når det gjelder vekselstrøm er det ikke så enkelt. Nå husker ikke jeg hvordan man gjør det , man jeg kan jo nevne at en spole ( sylinder med mange viklinger rund) kun gir motstand ved vekselstrøm. det er en slik strømforsyningen til tven. da du foretok målingen har du kun målt likstrømsmotstanden som naturligvis er tilnærmet null her her er litt mere fakta Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 du har nok brukt feil metode for å måle dette . når det gjelder likestrøm og motstand kan man måle direkte. når det gjelder vekselstrøm er det ikke så enkelt. Nå husker ikke jeg hvordan man gjør det , man jeg kan jo nevne at en spole ( sylinder med mange viklinger rund) kun gir motstand ved vekselstrøm. det er en slik strømforsyningen til tven. da du foretok målingen har du kun målt likstrømsmotstanden som naturligvis er tilnærmet null her her er litt mere fakta Forstod definitivt ikke alt som stod i leksikonet Jeg forstår at kanskje målingen var annerledes ved likestrøm enn vekselstrøm. Men vi har lært på skolen at en spole vil få en ganske heftig strømtilførsel når den tilkobles før den slår tilbake og skaper den motstanden den er lagd for. Det er jo derfor motorer osv har en startstrøm som er ofte 7 ganger høyere enn når den er i gang. Motstanden i elektriske anlegg med vekselstrøm blir jo fortsatt målt med mulitimeter og man regner ut strømgjennomgang for vekselstrøm av disse målingene. Da må det jo være mulig å måle en motstand gjennom en spole på samme måte og konkludere at i løpet av et brøkdels sekund vil det gå strøm gjennom spolen som tilsvarer strømmen ved motstanden målt med likestrøm? Men ser jo at dette bør kanskje være feil ja, for hvis startstrømmen er så høy som jeg har målt den til, så blir det jo over 40 ganger så høy startstrøm.... og det kan vel ikke stemme. Det vil jo også si at det ikke er mulig å måle motstanden i en spole uten å vite spenning og strøm og regne det ut da? Eller finnes det instrumenter for dette? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 det ble lit dårlig forklart. hvis du kjenner til hvordan en transformator virker så består den egentlig at 2 spoler. den en tilfører strøm til ( på en side) . på den andre siden er det en mindre spole som tar i mot strøm og spenning. det fører til at man henter kan hente ut laver spenning på den siden. uansett så målte du likestrøms motstanden i den først ( sekundere ) spolen. du kan jo lese lit her : om impedans om transformatorer Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 det ble lit dårlig forklart. hvis du kjenner til hvordan en transformator virker så består den egentlig at 2 spoler. den en tilfører strøm til ( på en side) . på den andre siden er det en mindre spole som tar i mot strøm og spenning. det fører til at man henter kan hente ut laver spenning på den siden. uansett så målte du likestrøms motstanden i den først ( sekundere ) spolen. du kan jo lese lit her : om impedans om transformatorer Ok jeg skjønner at teorien min blir feil, men har du noen god forklaring på hvorfor sikringen går hele tiden når det skal gå så lite om 1A gjennom apparatet ved 222W? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Den enkleste og mest logiske forklaringen på at sikringen går når du skrur på TV er at det er oppstått en feil på TV-en. Ikke bruk den, lever den til reparasjon hvis den er yngre enn fem år og du er dekket av reklamasjonsrett, eller til el-retur. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 en sikring går når den blir overbelastet . hva som er den direkte årsaken er vanskelig å finne. men man vet da at tv drar for mye strøm. mest sannsynlig en krets elle komponent som har kortsluttet å finne ut hva som gjør det er noe man skal overlate til de som kjenner elektronikken i tven. hvis du ikke har de elektriske skjemaene skal du i hvertfall holde deg unna. bl.a. blir det omtrent umulig å finne ut av hvor alle signalene går. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 er tven det eneste som er tilkoblet på den kursen? Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Nei TVen er ikke det eneste. Er koblet til surroundanlegg, xbox, dekoder, pluss et par fastmonterte lys. Har ikke tenkt å åpne og fikse på noe som helst på TVen. Tenkte bare å høre om det er noen som har opplevd det før og hadde noen god forklaring. Sikringen går jo ikke hver gang. Tipper rundt 40% av gangene. Så hvis det er kortslutning skulle den vel strengt tatt gått hele tiden og ikke hatt mulighet til å stå på heller? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 hvor lenge har du brukt tven ? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 3 sannsynlige feil: 1) Du bruker for mye på kursen 2) Feil på TVn 3) Jordingsfeil(?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå