Delvis Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Har ei sur nabokjerring. Og vet dere hva, nå gikk jeg ut og satt meg i sola og drakk en øl jeg hadde igjen fra i går. Og tror dere ikke hun bistre kjerringa plutselig sto ned i buskene "Nei nå må du se å holde opp, du kan ikke sitte der å drikke alkohol mitt på en søndag! Nå venter jeg barnebarn her i dag, og jeg vil ikke se noe drikking der oppe! I såfall ringer vi politiet og anmelder deg!" "Hva? Jeg sitter jo privat hos meg selv" svarte jeg. "Det har ingenting å si, du får holde deg utav synet for folk!" ?? Har hun rett til det der? Nå er det ikke sånn at de ser meg uten å gå helt bort til buskene og se gjennom. Men der leker ofte disse barna. Ja ja.. jeg gikk nå inn da. Men trodde ikke hun hadde noe med hva jeg gjør hos meg selv? Lenke til kommentar
Teac Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Såklart kan du drikke alkohol hvor du vil på den egen eiendom når som helst. Kl.07.00 på søndag eller kl 20.00 på en fredag. Norge er en kommuniststat, men såpass strengt er det ikke... 2 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Politiet vil tenke det samme som du og alle andre: At hun dama er en "sur nabokjerring." De vil himle med øynene og forklare at man faktisk har rett til å drikke øl på egen eiendom - selv på en søndag. Hadde hun vært litt smartere, hadde hun bedt pent om du ikke kunne være så snill å ta ølen innendørs siden det - av en eller annen grunn som jeg ikke kan forstå - er så viktig for henne å skåne barnebarna for synet av slik styggedom. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Politiet vil tenke det samme som du og alle andre: At hun dama er en "sur nabokjerring." De vil himle med øynene og forklare at man faktisk har rett til å drikke øl på egen eiendom - selv på en søndag. Hadde hun vært litt smartere, hadde hun bedt pent om du ikke kunne være så snill å ta ølen innendørs siden det - av en eller annen grunn som jeg ikke kan forstå - er så viktig for henne å skåne barnebarna for synet av slik styggedom. Dere er helt sikre på dette altså? "be pent", nei det kan jeg bare drømme om. Hun har vært frekk og uhøflig fra dag en. Det første hun gjorde da jeg flyttet hit, var å komme på døra. Og tro ikke det var for å presentere seg eller være hyggelig. Nei hun gikk rett på sak og spurte om hun kunne sage ned noen trær. Ja hvorfor det spurte jeg, og fikk til svar at jeg "måtte jo se selv at det da ble finere!" Hele tiden med et morskt bestemt ansiktsutrykk. Etter det har hun godt og kommandert meg om forskjellig jeg bør gjøre, når hun ser meg utenfor. Hadde det vært en mann skulle jeg sagt henne et par ord, men får ikke til å svare en kvinne sånn. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Det der er ikke noen kvinne Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 enten man ikke tror det eler ei så er det snakk om symboleffekten. man for en reklame effekt som virker ganske sterkt på enkelte. f.eks hvis noen undommer ser deg drikke så får de også lyst på øl. i utgangspunktet så er det ikke noe galt i det ,utfordringen er å få dem til å slutte når de har fått nokk. selv om det ikke er din skyld i at andre drikker så blir det på en måt du som har "oppfordret " dem til å drikke. jeg vil tro at hun ikke liker at barna ser at du drikker fordi hun er redd for at barna kan finne på det samme , bare at de da vil drikke for mye. Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Neste søndag setter du deg ut i sola(forhåpentligvis) klokka 11 på formiddagen med ei øl i handa. Klager hun da, får hun bare ringe politiet. Så lenge du sitter på din egen eiedom i din egen hage kan du drikke så mye du vil. BTW, hvor i Norge er det du bor? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 BTW, hvor i Norge er det du bor? https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=12139 Nord Rogaland? Lenke til kommentar
noxon Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 § 8-9. Serverings- og drikkeforbud Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag: 1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet, 2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten, 3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler, 4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted, 5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass, 6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten. På steder som nevnt i første ledd, må heller ikke eier eller annen ansvarlig oppbevare, servere eller tillate servering eller drikking av alkohol. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 1, 2 og 3 gjelder ikke når eier, leier, driver eller ansatt disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i første ledd nr. 3 gjelder ikke når beboer i borettslag eller annet boligsamvirke disponerer lokalene til eget bruk til sluttet selskap. Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 og 3 gjelder heller ikke når lokalet leies eller lånes u Jeg kan ikke se at privat hage på noen slags vis dekkes av forbudene i denne paragrafen... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Det nærmaste som eg kan finne er dette fra straffeloven: § 181. Ordensforstyrrelse Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a) den alminnelige fred og orden, b) lovlig ferdsel, c) omgivelsenes nattero, eller d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg. På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre. og § 266. Hensynsløs atferd Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Men det skal nok meir til en litt øldrikking for at ein kan seie at du forstyrrer den alminnelige fred og orden eller driver hensynsløs atferd (i alle fall hensynsløs nok til å få 2 års fengselsstraff). Derimot så finnes det ein paragraf angåande trussler dersom det skulle være til hjelp Nå har vi sjølvsagt berre TS sin versjon av det som skjedde. Dersom det her ikkje berre var snakk om å drikke ei øl i sola, men kanskje det er snakk om fyll så kan det være at naboen har ei sak. Men slik som saka framstår her så kan eg ikkje sjå at dette er tilfellet. Lenke til kommentar
.vision Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Her er det bare å sette henne på plass først som sist. Ellers vil du ha hun hengende over deg som en innpåsliten mygg resten av tiden du bor der. Vennskap med naboer har lite for seg uansett. Sleng henne noen gloser og be hun konsentrere seg om seg selv 1 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Og vet dere hva, nå gikk jeg ut og satt meg i sola og drakk en øl jeg hadde igjen fra i går. Ingenting galt med det, øl og sol passer veldig godt sammen "Nei nå må du se å holde opp, du kan ikke sitte der å drikke alkohol mitt på en søndag! Selvfølgelig kan du drikke øl på en søndag, Det har hun absolutt ingenting med å gjøre. Jeg anbefaller deg til å si ifra til henne at du ikke aksepterer hennes oppførsel. Og på slike nytter det ikke å si ifra på en pen måte, her må du bruke kraftige ord! Hun er ingen dame, men et skadedyr! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Forslag: Kjøp inn to-tre lettøl du drikker mens hun ser deg. Så stikker du en tur med bilen etterpå. Hadde vært artig om politiet stod på døren når du kom hjem, så kan du dra frem lettølen og vise hva du drakk. Kan være vørterøl - vanskelig å se hva logoen sier fra avstand uansett. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Forslag: Kjøp inn to-tre lettøl du drikker mens hun ser deg. Så stikker du en tur med bilen etterpå. Hadde vært artig om politiet stod på døren når du kom hjem, så kan du dra frem lettølen og vise hva du drakk. Kan være vørterøl - vanskelig å se hva logoen sier fra avstand uansett. hadde gått for det siste alternativet. Evt munkholm. Ingen vits å gamble med promillen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 man må da ikke lage mere bråk en nødvendig. å sette henne på plass blir det nok bare mer bråk av. fortell henne hvilke regler dere må følge Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Vel, uansett hva du gjør så taper du. 1: Hvis du skulle ha drukket noen øl, og hun ringte politiet ville en av to ting skjedd. Hun fortalte sannheten, og politiet hadde gitt faen. Hun hadde lagt flesk på smør, og de ville møtt opp. Selvfølgelig ville dette fått følger for henne, ettersom det er ulovlig å ringe etter snuten uten god grunn. Hvis førstnevnte hadde forekommet, ville ting fortsatt som før. 2: Hvis du drikker øl, hun kommer ut og bitcher og du kjefter tilbake, kan hun enten ringe politiet (jf. punkt 1, del 2), hun skjønner at du ikke er til å kødde med eller hun blir enda mer provosert og får vite at hun endelig har noen hun kan krangle med. Eldre mennesker blir av og til kranglete fordi de kjeder seg. 3: Det siste du kan gjøre er å ikke gjøre noenting. Dette er vel det du akkurat gjør nå. For meg hadde det vært ytterst lite tilfredsstillende å la en eldre dame dominere meg. Jeg hadde gjort som jeg ville, uten å ta hensyn til hennes trusler. Dette hadde jeg gjort til siste slutt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Det er vel også ein overhengande fare for at ein person som har drukket øl og starter å krangle med naboen eller politiet blir betrakta som full og kranglete noke som igjen gir plausibilitet til det naboen hevder. Så ein bør uansett ikkje gjere så mykje aktivt akkurat der og då, er betre å ta krangelen på eit seinare tidspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå