Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - Trondster - Voigtländer SL 125mm APO-Lanthar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, det er egentlig litt trist at man skal måtte ty til flasker for noe sånt noe, men dette er altså

14. Oktober - En pust i hverdagen

Altsaa, hvis du synes det det er saa trist, aa ha slik god whisky, er jeg sikker det er opp til flere som er villig til aa hjelpe deg her. ;~)

Lenke til kommentar

Whiskyen er snadder, ja - det er undertegnedes favoritt. :)

Takker for kommentarer om den japanske dragen - godt å høre at jeg fikk lønn for strevet. :)

Var ikke så veldig mye etterbehandling - dro ned eksponeringen, litt justering av hvitbalanse og tok såvidt i noen sliders.

I går morges var det en fantastisk soloppgang - noen helt utrolige farger man skulle se selv for å forstå.

Og så er man veldig glad man bor i hus i totalt flatt område uten noe sted man kan få utsikt. Så - her er gløtt mellom nabohusene - tatt fra vinterhaven (som det heter).

15. Oktober - Og himmelen stod i brann

post-71211-1287243517,5267_thumb.jpg

ISO 100, f/4, 1/80s

Er en sucker for rødt, gyllent lys på undersiden av tunge skyer - sammen med enkelte solstråler som lyser opp dis gjennom hull i skydekket er dette favorittlyset mitt.. :)

Og nei - fargene er ikke overdrevet. Skulle jeg vist hvor kraftig oransje glød det var, ville resten av bildet blitt alt for mørkt..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takker, alle sammen! :)

Har ikke noe valg angående det å stå opp tidlig når det er en liten pert som bestemmer seg for at det er morgen! klokken 05:30.. Ungh..

Og som prompte mister lille bamsen i "halefadet" under morgenstell. Fikk vasket og rengjort bamsen, og det var noe sårt, trist og pjuskete over den der den satt på kanten av kjøkkenvasken - våt og sørgmodig, men allikevel

16. Oktober - Nyvasket

post-71211-1287257885,6256_thumb.jpg

ISO 400, f/4, 1/100s

Outtake:

Er ikke sikker på hvilken versjon jeg liker best - her er en på full åpning.

post-71211-1287257877,3833_thumb.jpg

Og en kveldshimmel, bare fordi jeg synes det er morsomt med alternative "regnbuer":

post-71211-1287257889,3495_thumb.jpg

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

13. oktober, bokeh og havresekken: Det _er_ gull alt som glimrer, i hvert fall når det blir presentert på denne måten.

14. oktober: Bortsett fra den obligatoriske whisky'en er jeg temmelig usikker (omtrent som isen på denne tiden av året). Er det tappekran eller hodetelefoner som er avbildet? Hvis det er dykkerutstyr som kaian antyder, begynner jeg å lure på om sikkerhetsforskriftene er fulgt nøye nok.

15. oktober: Ikke noe jeg får oppleve alt for ofte. Men så har jeg ikke like effektiv vekkerklokke som deg heller. Intenst drama.

16. oktober: He, he. Antar at den bamsen har hatt bedre dager, pjuskete er bare fornavnet.

Lenke til kommentar

Takker for ros om soloppgangen! :blush:

Utfordringen er jo å finne ut om ting - har allerede konkludert med at objektivet er fint til ting tett på. Men hva med ting langt unna? Månen, for eksempel?

Så - her er - på en litt vel kort tele -

16. Oktober - Fru Luna

post-71211-1287348841,0243_thumb.jpg

ISO 100, f/3.2, 1/200s

Ellers - angående det lille pjusket - likte egentlig uttrykket på dette:

post-71211-1287348983,8587_thumb.jpg

..Men flagget det som for dårlig, fordi det ikke var helt skarpt over øynene:

post-71211-1287349089,3476_thumb.jpg

..Og når bildet uansett bare skal brukes i 683px bredde på web tar jeg meg så i å mistenke - har jeg egentlig blitt litt vel i overkant kresen på skarphet i bildene mine? "Amateurs worry about sharpness" og alt det der? :whistle::blush:

Lenke til kommentar

Ellers - angående det lille pjusket - likte egentlig uttrykket på dette:

..Men flagget det som for dårlig, fordi det ikke var helt skarpt over øynene:

..Og når bildet uansett bare skal brukes i 683px bredde på web tar jeg meg så i å mistenke - har jeg egentlig blitt litt vel i overkant kresen på skarphet i bildene mine? "Amateurs worry about sharpness" og alt det der? :whistle::blush:

Det kan hende det ja. Ned-skalering og opp-skarping, kan gjøre underverker med bilder. ;~)

Har ikke du egentlig demonstrert tilsvarende tidligere, med matematiske formler, i diskusjoner om dybdeskarphet? Noe med avhengighet av forstørrelse, og slikt.

Uttrykket til pjusken var en vinner, uavhengig av skarphets grad.

Utfordringen er jo å finne ut om ting - har allerede konkludert med at objektivet er fint til ting tett på. Men hva med ting langt unna? Månen, for eksempel?

Så - her er - på en litt vel kort tele -

16. Oktober - Fru Luna

ISO 100, f/3.2, 1/200s

Med tanke paa dine digresjonen i spoileren, hadde kanskje kommentaren her vaert: "Tror du har ca 1 km front fokus." ;~)

Liker bilde. God bruk av negativ space.

Lenke til kommentar

Det kan hende det ja. Ned-skalering og opp-skarping, kan gjøre underverker med bilder. ;~)

Har ikke du egentlig demonstrert tilsvarende tidligere, med matematiske formler, i diskusjoner om dybdeskarphet? Noe med avhengighet av forstørrelse, og slikt.

Vel - det jeg påpekte var at hvis man skal bruke bildet i høyere oppløsning enn "normalen", så skal man være mer kresen på dybdeskarphet enn tommelfingerreglene for hyperfokalavstanden. Og så skal ikke du komme her og komme her og påstå at det motsatte gjelder for bruk av lavere oppløsning enn normalen.. ;)

Med tanke paa dine digresjonen i spoileren, hadde kanskje kommentaren her vaert: "Tror du har ca 1 km front fokus." ;~)

Liker bilde. God bruk av negativ space.

Pokker! Jeg syntes nok at bunnen av det ene krateret var litt soft. Fillern også!

Takker for ros! :)

Lenke til kommentar

...Og så skal ikke du komme her og komme her og påstå at det motsatte gjelder for bruk av lavere oppløsning enn normalen.. ;)

Mente ikke å påstå noe som helst. Var kun ment som en vennlig påminnelse, at den logiske utvidelsen av din tidligere, flere ganger benyttete, vel begrunnede, og matematisk underbygde påstand, ville vaert. . . :hmm:

Lenke til kommentar

Kikket over trådene, og etter å ha sett en tittel i bildekritikken kunne det ikke bli noe annet enn denne lille røveren her:

18. Oktober - Elg på kloss hold

post-71211-1287436902,5265_thumb.jpg

ISO 100, f/8, 1/60s

..Og forøvrig var det enkelt å finne metode for korrekt fokusering på Fru Luna-bildet - når man skal bruke bilder i 100% crop er det ofte kun én ting som gjelder - liveview og pinlig nøyaktig manuell fokus. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hum - ble egentlig ikke fornøyd med gårsdagens - ble for rotete, og derfor ikke morsom.

Skulle heller gått for noe sånt noe, når det først skulle være det temaet:

18. Oktober - Take II dagen derpå - Elefant på kloss hold

post-71211-1287523573,9642_thumb.jpg

Enklere, renere og mer fyndig. :fun:

Ahem. Så over til dagens - et hus borti gata er til de grader pyntet til Halloween, og da syntes jeg dette skulle til:

19. Oktober - Giftig busk

post-71211-1287523591,4774_thumb.jpg

ISO 400, f/2.5, 1/160s

Outtake:

Kveldsidyll

post-71211-1287523595,606_thumb.jpg

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...