Marbash Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Hei. Bilde: Som emnet sier, har jeg en Opel Vectra 1.8 16V 1999 Modell (Stasjonsvogn) som lugger iherdig når den får litt motstand. Merk: Dette skjer kun når motoren har nådd driftstemp. Så lenge bilen er "kald" lugger den ikke i det hele tatt. Stedet som jeg kjøpte bilen fortalte meg at luftfilter og plugger måtte byttes på neste service (15000km fra kjøp) den har nå gått 13000km (Totalt 266 000), så tenktederfor at dette kunne være problemet, bare at det inntraff på et litt tidligere tidspunkt. Luftfilter er byttet. Når det kommer til pluggene har jeg støtt på et problem. Når jeg tar av en hette (2) sitter det fortsatt igjen en "gummi ring", har forhørt meg litt om dette. Og de jeg da spurte kom frem til at det var pluggledningene som måtte byttes. Ok, tenkte jeg. Og satte i å undersøke hvor ledningne, ser det ut som at de går inn under et svart deksel som er på toppen av selve motoren (1). Det jeg lurte på, er det bare å ta av dette dekselet og finne ut at det bare er å bytte ut ledningene ved å ta fra hverandre en kontakt, og koble til den nye? Eller er det mer komplisert, slik at man trenger koblingsskjema osv.? Håper dette er noe som kan gjøre at den slutter å lugge. Men syns det er litt rart at den kun gjør det når den når driftstemp. Kan det være noe annet? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Det er bare å ta av det dekselet der for der sitter pluggene under. For å skru ut pluggene må du ha 16 mm langpipe. Hvis du skal skifte alle pluggledningene så ta av bare en og en om gangen så du ikke glemmer hvordan de satt. Den kan ikke settes feil! 1 Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Det er bare å ta av det dekselet der for der sitter pluggene under. For å skru ut pluggene må du ha 16 mm langpipe. Hvis du skal skifte alle pluggledningene så ta av bare en og en om gangen så du ikke glemmer hvordan de satt. Den kan ikke settes feil! Pluggledningene. Er det "kontakt" på de, slik at det bare er å ta ut den gamle og sette den nye rett på plass, eller er det en vanskeligere jobb enn som så? Og evt. hvor mye koster 4 nye ledninger? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Ja pluggledningene passer så det er bare å ta de av og sette på ny. Om du kjøper originale så er det tilpasset lengden fram til pluggen. 4 nye pluggledninger koster vel rundt 700 kr kan jeg tenke meg om du ikke kjøper på biltema. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Takker. Men, kjapt spm. til.. Er det trolig at dette er grunnen til hvorfor den bare begynner å lugge etter at den har nådd driftstemp.? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Ja, det kan være det ja. Bytte og pluggene i samme slengen Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 ..og da var pluggene byttet, resultat = NULL lugging! Takker, Gryterett. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Bare hyggelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå