Gå til innhold

Religion eller demokrati? Hva ville du valgt?


Anbefalte innlegg

Vel, den enkleste måten å understreke poenget mitt på er å vise til historiske eksempler, du nevner jo en god del av navnene selv, men f.eks Napoleon, Franco samt i nyere tid flere søramerikanske regjeringer har alle de fellestrekkene at jo mer en liten gruppe mennesker rår over tilnærmet uinnskrenket makt, jo mer ser vi eksempler på brudd på menneskerettigheter, maktmisbruk av politi o.l.

Jeg tror ingen av disse diktatorene hadde noe visjonært utgangspunkt, slik mine f. eks hadde. Dessuten vet vi at de fleste samfunn, hvis stat hersker for vilkårlig, ender opp i revolusjon. Dessuten vil jeg påpeke at brudd på menneskerettigheter ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Dette går litt på moral, og hvor prinsippfast en er.

 

Tror du virkelig alle disse menneskene startet sitt liv som diktatorer og at det bare er tilfeldig at feil mennesker kommer til makten i diktaturer?

Vi har som sagt mange eksempler på land og autokratier, oligarkier osv. som har styrt i beste velgående. Legger man det premisset til grunn, at en befolkning vil overkaste ditkatoren dersom for grove overtredelser forekommer, vil diktatoren til en større grad ta hensyn til folk.

 

Du kan vise til maktmisbruk hos enkelte diktatorer, jeg kan vise til et verdensmisbruk, samtlige demokratier står for. Hadde ærlig talt satt pengene mine på kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis eg skulle velge mellom demokrati og religion styre blir det demokrati, da sekulært. Hvis eg derimot måtte velge mellom en religion eller en annen blir det i første rekke buddhismen, deretter muslimsk, på det enkle grunnlag at Islam er den ene religionen uten rassisme. Er fullt klar over kvinne undertrykkelse, og ville helst ikke hatt noen religion, men hvis eg måtte velge. Desuten tror eg at kvinneundertrykkelse finnes til en hvis grad i alle religioner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...