Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilagsføring - Varer for vidresalg i et enkeltmannsforetak i Datax Totaløkonomi


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har prøvd litt Datax Totaløkonomi i helgen og er meget fornøyd med dette programmet, men det er nå litt å sette seg inn i :)

Lest litt i manualer etc for å bli klok, men er ikke alt som står der :)

 

Problemet mitt er at jeg kjøper inn varer som er både til videresalg (4300 Vare for Vidresalg) og til bedriften (6810 - Data/EDB Kostnad, 6560 – Rekvisita etc) på samme faktura fra samme leverandør.(Pr idag så forhåndsbetaler jeg grunnet varene blir sendt i oppkrav)

 

Jeg lurer på hvordan jeg skal splitte opp dette for at 2400 - Leverandørgjeld og 4300 - Varer for vidresalg skal gå i balanse.

 

Noe gjør jeg feil, men skriver nå uansett hvordan jeg gjør det og håper noen kan rette meg opp :)

 

Eksempel:

 

Bilag 1 - Div innkjøp fra Norek

1 | 50001 Norek | 0 MVA | 3000 (Kredit)

2 | 6810 Data/EDB Kostnad | 0 MVA | 1000 (Debet)

3 | 4300 Varer for vidresalg | 0 MVA | 2000 (Debet)

 

Jeg skal selge for 1500 til en kunde og lager faktura på dette og da automatisk oppretter Bilag 2 og 3:

 

Bilag 2

1 | 10000 | Kundens navn | 0 MVA | 1500 (Debet)

2 | 3000 | Salgsinntekter | 0 MVA | 1500 (Kredit)

 

Bilag 3 (Denne ble da betalt kontant)

1 | 1900 | Kasse, kontanter | 0 MVA | 1500 (Debet)

2 | 10000 | Kunde | 1500 (Kredit)

 

 

Næringsregnskap - Budsjett:

Det jeg lurer litt på er hvordan jeg gjør det med disse:

 

1900 Kasse, kontanter | 1500

2400 Leverandørgjeld | - 3000

3000 Salgsinntekter | -1500

4300 Varer for vidresalg | 2000

6810 Data/EDB kostnad | 1000

 

Det er da mest Leverandørgjeld og Varer for Videresalg jeg lurer på hvordan jeg skal bilagsføre, og hva opp mot.

 

Pr idag så betaler jeg alt fra min private konto men bruker da 1900 kontoen som utgangspunkt. (Ser på noen forum at noen referer til 2060 Privatkonto, men kan ikke finne denne kontoen på listen)

 

Muligens jeg formulerer meg litt galt her kl 4 på morgenen, men håper man forstår hva jeg mener.

 

Som dere ser så er jeg ikke MVA pliktig, og gruer meg litt til om jeg evnt blir det for da blir det nå enda mer å holde styr på :)

 

 

Noen som har en step-by-step hva jeg bør gjøre for at dette blir riktig, før jeg legger inn alt og alt blir galt? :)

 

Takker såmye for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da mest Leverandørgjeld og Varer for Videresalg jeg lurer på hvordan jeg skal bilagsføre, og hva opp mot.

Leverandørgjeld skal føres mot betalingskonto (i ditt tilfelle 1900) med bilagsdato lik betalingsdato. Varer for videresalg skal ikke føres noen flere steder enn allerede gjort, og det du har gjort ser riktig ut. Summen (saldo) som er ført på kontoene 4300 og 6810 (og alle andre i serien 3000-7999) skal etterhvert inn i næringsoppgaven ved årsavslutning, noe det sikkert er et opplegg for i programmet, som jeg ikke kjenner nærmere til. Ved avslutning av regnskapsåret nullstiller systemet saldoen på disse kontoene, så du starter med 0 i kostnader og inntekter i starten av neste regnskapsår.

 

 

Pr idag så betaler jeg alt fra min private konto men bruker da 1900 kontoen som utgangspunkt. (Ser på noen forum at noen referer til 2060 Privatkonto, men kan ikke finne denne kontoen på listen)

Finner du i stedet kontoene 2055 Innskudd kontanter fra privat, og 2061 Uttak kontanter til privat? Har du en kontoplan med mulighet for å opprette nye konti (2060 Privatkonto)?

 

Skaff deg en egen bankkonto for foretaket snarest, blir mye ryddigere da. :)

Lenke til kommentar

Heisann :)

 

Tusen takk for svar, ser du er aktiv med å hjelpe folk her inne og det settes stor pris på, spesielt av meg som er ny innen dette feltet :) Må gi litt kreds til deg om det :)

 

Jeg har nå opprettet 3 nye kontoer i programmet

2055 - Innskudd kontanter fra privat

2061 Uttak kontanter til privat

2060 Privatkonto

 

Litt usikker på hvordan jeg skal føre 2060 og 2061 men det kommer vi sikkert tilbake til :)

 

Siden jeg betaler fakturaene i bedriften med min private bankkonto valgte jeg nå å gjøre følgende:

 

1 | 2055 Innskud kontanter fra privat | 0 MVA | 3000 (Kredit)

2 | 50001 Norek | 0 MVA | 3000 (Debet)

 

Da ble 2400 Leverandørgjeld i 0, men stusser litt på at du sier at "Varer for vidresalg" ikke skal gjøres noe med.

Det vil jo da vise til at jeg har et større "varelager" som er til vidresalg er høyere enn det egentlig er.

 

2055 Innskudd kontanter fra privat er ganske i minus, skal jeg føre noe mer på denne posten for at det kommer "ut av budsjettet" på en måte? Nå står det som innskudd men det er nå penger jeg selv har lagt ut, skal denne da føres mot 2061 på slutten av året, eller ordnes dette av seg selv senere? Eller går denne opp mot 1900 / 1920 som forhåpentligvis går mer i pluss etterhvert :)

 

Mange spørsmål her nå, setter stor pris på hjelpen :)

 

Mvh

Lenke til kommentar

Det jeg har inntrykk av er vanligst er å føre både debet og kredit (innskudd og uttak) på samme konto, 2060. Saldo på denne vil da tilsvare det du netto har tatt ut til eget forbruk i løpet av året. (eller skutt inn, om sum kredit er større enn sum debet)

Surret jeg kanskje med hva som er debet og kredit nå? Jaja, tror du forstår meningen...

 

Konto 4300 er ikke en balansekonto (eiendeler/gjeld), men en kostnadskonto. Saldo på denne kontoen skal vise de totale varekostnadene du har hatt i løpet av året, og har ingenting med varebeholdning å gjøre.

 

Avstemming av varelager ved varetelling og årsavslutning har jeg skrevet noe om tidligere her på bedriftsøkonomiforumet, mener jeg. Kan se om jeg finner en link.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...