Gå til innhold

Hva slags rock spiller de forskjellige?

JoeDohn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Anders Leipsland har rar musikkdeffenisjoner o_o.gif

Neida. Han har ganske så rett i det han påstår.

Forresten; lå det noe poeng bak å liste opp de bandene du gjorde i den første posten din?

Hvorfor må alt ha ei mening i livet?

Se hvor du er da man...vi er i Søppel...ikke forvent alt for mye av meg :shrug:

Lenke til kommentar

Blink182 og Sum41 tilhører en sjanger vi gjerne kaller "punk revival". De tilhører altså en oppblomstring av punken. På 70-tallet så hadde punken nådd sitt høydepunkt med Clash, Rammones og Sex Pistoles. På 80-tallet dabba det av, men spesielt i 94 så var det spesielt Green Day, Rancid og Offspring som populæriserte punken. Her var rytmen det viktigste. Det skulle fenge. Teksten var ikke så viktig, slik den hadde vært med Sex Pistoles. Derfor kalles "punk revival" også pop-punk.

Når jeg hører på punk så går det i Rancid, Clash, og Operation Ivy. Ska-punk is da shit! Går også mye av Green Day, Offspring, Millencolin og Lagwagon.

En her som nevnte Queens Of The Stone-Age.. pff.. tenker vi sier Stoner Metal. Om du liker QOTSA kan jeg også anbefale Kyuss. As well as Thulsa Doom. Norske faktisk. Knall musikk :)

Lenke til kommentar
Metallica er jo litt forskjellig igrunn.. Er jo *litt* forskjell fra killem all og reload f eks. :p

no shait? :D

men de har jo (som flere andre band) (frivillig/ufrivillig) bytta medlemmer, da... må jo nesten forandre seg litt når man er fire personer som danner verdens største kommersielle metal-band...

morsomt å høre Lars telle opp på dansk på st anger-videoen, forresten, har han alltid gjort det?

Lenke til kommentar
SoaD = Nu-Metal :lol:

Linkin Park er Nu-Metal... Nu-Metal er jo en blanding av metal, rap og pop...

Linkin Park er nu-metal, men imho er nå strengt tatt SOAD også det.

Først og fremst må vi begynne med sjangernavnet.

Nu-metal = NEW metal

Ja det er egentlig helt grusomt å gi en sjanger navn etter når den kom ettersom den ikke er særlig ny om 30 år, men SOAD har helt klart vært med på å forme den nye metallen.

Så må vi se litt på banda som blir kalt nu-metal.

Du har Limp Bizkit, Linkin Park og Crazy Town. Disse ligner ganske mye på hverandre, men husk at også band som Slipknot, Staind, Dry Kill Logic og Deftones er nu-metal band. Selv RATM blir til tider kalt nu-metal. Da har vi plutselig et mye større spenn. Dry Kill Logic ligner imho ikke så mye på Deftones, men begge banda blir av musikkmagasin omtalt som nu-metal.

Så var det hva nu-metal er sånn litt mer musikalsk da. En blanding av metal, rap og pop sier du. Metal og rap delen skal jeg være enig i. Du finner elementer av både metal og rap i SOAD også. men pop? Tenker du da på pop som i populærmusikk (altså det som til enhver tid er på hitlistene) eller tenker du på popmusikk som XTC, Cotton Mather,

Jellyfish og Crowded House? Sistnevnte er det jeg tenker på som pop og imho er det derimot ikke mye popmusikk på hitlistene. Det som dominerer hitlistene er dance, techno, R&B og hip-hop. Spør du meg er det ikke mye popmusikk i nu-metallen.

Les forøvrig denne teksten. Nu-metal gjenkennes på mye mer enn DJ og rapper. Det har med hvordan gitarene blir brukt osv men fra teksten om nu-metal bør du spesielt merke deg dette:

"Genres were never meant to be specific, and the idea of writing music isn't to conform to set boundaries, it is to write music as the composer sees fit. And if a Nu-Metal band decides to incorporate some Jazz guitar leads, or some electronic drums, or do something that little bit different that doesn't make it any less Nu-Metal"

En siste grunn til at SOAD er nu-metal er at

SOAD = heavy metal?

SOAD = doom metal?

SOAD = speed/thrash metal?

SOAD = death metal?

SOAD = black metal?

SOAD = prog metal?

SOAD = power metal?

SOAD = funk metal?

SOAD = stoner metal?

Jeg ville svart nei på de spørsmålene der og da tror jeg at jeg har fått med det meste av metal sjangre som finnes.

Heavy metal er Iron Maiden. Doom metal er My Dying Bride. Thrash metal er Megadeth. Death metal er In Flames. Emperor er black metal. Progressive metal er Dream Theater. Stratovarius er power metal. Red Hot Chili Peppers er funk metal. Queens of the Stoneage er stoner metal.

Hva ligner SOAD mest på? De banda jeg akkurat nevnte eller Deftones og Slipknot?

Jeg vil anbefale deg å innse at nu-metal er LANGT mer enn Limp Bizkit og Linkin Park. Det er heller ikke slik at "nu metal betyr = drittmusikk" LB og LP er kanskje de mest kommersielt vellykka nu-metal banda, men de er langt fra de eneste!

Lenke til kommentar
En siste grunn til at SOAD er nu-metal er at

SOAD = heavy metal?

SOAD = doom metal?

SOAD = speed/thrash metal?

SOAD = death metal?

SOAD = black metal?

SOAD = prog metal?

SOAD = power metal?

SOAD = funk metal?

SOAD = stoner metal?

Kremt, Alternativ Metal.

Lenke til kommentar

Kremt, Alternativ Metal.

Å kalle SOAD alt metal skal jeg faktisk være enig i at ikke er feil (se tidligere innlegg i tråden) men jeg synes alt metal egentlig passer bedre til band som Alice In Chains, Jane's Addiction, Primus og Soundgarden.

men jeg synes ikke det at du kan plassere dem der gjør det feil å kalle dem nu-metal heller (grunngitt tidligere).

Nu-metal kan egentlig kalles en undersjanger av alt metal (au, det skurra litt i hodet mitt men jeg skrev det nå ;)

btw alle "alternative" sjangre er elendige, forbaska dårlig måte å beskrive musikk på.

Lenke til kommentar
Å kalle SOAD alt metal skal jeg faktisk være enig i at ikke er feil (se tidligere innlegg i tråden) men jeg synes alt metal egentlig passer bedre til band som Alice In Chains, Jane's Addiction, Primus og Soundgarden.(...)

Sånn apropos Jane's Addiction..

Jeg har hørt hele det nye albumet, det er F E T T. Gled dere, etter snart 13 år kommer Farrell & co tilbake for fullt!

Når det gjelder sjangerdefinisjoner og SOAD så passer både nu-metal og alternativ metal. Det beskriver jo musikken så godt som det kan gjøres på to ord, og det er jo formålet med en enkel sjangerdefinisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...