spetwols Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) yo Håper dere skjønner hva jeg mener ^^ Har et 55 mm objektiv. Har dessverre ikke råd til større objektiv nå, men kunne tenkt meg 250 - 300 mm. Finnes det noe billig alterantiv for dette ? Jeg vet ikke om dette finnes, men jeg så bare tilfelidig vis på noen sånne filtere som fjerner re uønskede refleksjoner osv. og da tenke jeg kansje at dette fantes med zoom på en måte isdenfor. sikkert helt ute og kjører, har ikke noe peiling på dette. men et sånt filter på en måte, som et forstrøelse glass. bare et alternativ nå ? Sånn lite glas man på en måte bare kan sette på, som en litt fake som på en måte. Kan det være noe her ? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21348374 har et nikon d3000 om noen lurer. 18-55 objektiv. Endret 26. september 2010 av spetwols Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Hvis du skal endre brennvidde på objektivet så skal det du setter på ha en del glass i seg, og så vil det forverre bildekvaliteten. Det finnes "telekonvertere" - som som regel først og fremst er laget for teleobjektiver. Det finnes også dritt på ebay som "skal gjøre dette", men som er ubrukelig - du kan like gjerne croppe inn. Svaret her blir nok "nei". Kjøp heller et teleobjektiv - en 55-200, 70-300 eller lignende. Er du på et stramt budsjett finnes det 70-300 fra tredjepartspordusenter som Sigma, Tamron m.fl for rundt tusenlappen. En teleconverter gir bare mening hvis du har skarpt (og dyrt) glass i forveien - alle feil forverres, og du kan like gjerne croppe inn selv etterpå for samme bildekvalitet. 2 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Det du lenker til er et mellomringsett. Den gode nyheten er at et mellomringsett ikke forverrer bildekvaliteten. Den dårlige nyheten er at det bare kan brukes på små motiver veldig nær kamera, det flytter nærgrensen, og alt blir manuelt. På ditt objektiv (objektiv uten blenderring) mister du muligheten til å kontrollere blenderåpningen. Jeg kjøpte et slikt (samme som du lenker til, men jeg ga $8 på dealextreme.com) og brukte det på D40. Du mister veldig mye lys når du setter på mellomringer, så for å se om du har fokus trenger du et objektiv med bedre lysstyrke enn zoomen du har nå. Du fokuserer ved å flytte kameraet, og eksponerer ved å prøve deg fram. Skal du ta bilder av ting mer enn 30cm fra kamera, så er det en tele / telezoom du skal se etter. Nikons 55-200mm som Trondster nevner (det er flere på foto.no nå), med og uten VR) er både billig og god. 70-300 hvis du trenger enda mer tele. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Jeg støtter Trondster sitt råd om å styre unna "brillene" du kan sette utenpå objektivet. Begynn heller å spare til en Sigma/Tamron 70-300 eller lignende til rundt tusenlappen. Inntil pengene er spart er nok det beste å beskjære bildene. F.eks får du lett tilsvarende 100 eller 200mm ved å klippe til den delen av bildet du vil ha zoomet. Eksempel: La oss si du tar et slikt bilde på 55 mm: Så klipper du bare bort all den unødvendige lufta (15/16 av bildet i dette tilfellet): Dette tilsvarer det bildet du får med 220 mm, men siden mye av bildet er klippet bort så blir det færre megapiksler og færre detaljer. Det er en ok løsning inntil du får kjøpt deg en 70-300 eller lignende. "Briller" til objektivet gir dårligere bildekvalitet enn denne metoden. Endret 26. september 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Hei, og takk for alle svar! Ja, jeg tar en del bilder hvor jeg gjerne skulle ha mye mere zoom, og jeg har prøvd og croope bildet, slik du sa. men da blir det så utrolig dårlig oppløsning, og detaljene blir utrolig dårlig. Noen som kan linke meg et billig objektiv, som er helt greit ? Helst et brukt, så jeg får billig som mulig. Som passer Nikon D3000. Tusen takk! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Tamron/Sigma 70-300 er nevnt opptil flere ganger i tråden her - er i kategorien "greit", og er mye for pengene til en pris på tusenlappen hos Japan Photo. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Det du lenker til er et mellomringsett. Den gode nyheten er at et mellomringsett ikke forverrer bildekvaliteten. Den dårlige nyheten er at det bare kan brukes på små motiver veldig nær kamera, det flytter nærgrensen, og alt blir manuelt. På ditt objektiv (objektiv uten blenderring) mister du muligheten til å kontrollere blenderåpningen. Bare så det er sagt: Du får også tak i automatiske mellomringer som støtter G-objektiver (Kenko/Soligor f.eks). Ellers er det bare å støtte opp det andre har sagt om å kjøpe teleobjektiver. Her kan også brukmarkedet sjekkes. Nikons egen 70-300 er nok det beste av disse i konsumentklassen, men også det dyreste dessverre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Siden det spørres om link: Link til prisguiden (minimum 200mm for Nikon). NB. Sjekk at det har fokusmotor for bruk med Nikon D3000. Jo mer man cropper jo mer går det ut over kvaliteten. Derfor bør det brukes med nøkternhet. Men det kommer jo også mye an på hvordan bildet skal brukes. Skal det bare vises på skjerm trenger man sjeldent mer enn ca 2 megapiksler. Skal det skrives ut på papir så avgjør størrelsen hvor mange megapiksler det lønner seg å ha. Nikon D3000 sine 10 megapiksler holder fint opp til ca 40x50 cm (litt større enn A3). Skal du ikke ha bildet ut i mer enn A4 klarer det seg med 4-5 megapiksler (= halve bildet klippet bort). Endret 26. september 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Tittet på dette nå, og det virker jo helt greit da. Men passer dette til kamera mitt ? Nikon D3000, altså. http://www.japanphoto.no/product/objektiv/sigma/sigma-70-300mm-f4-5-6-dg-macro-for-nikon/ Ja, da var det bestilt! Tusen takk for hjelpen, uten dere hadde det aldri blitt noe nytt objektiv på meg, for en stund. Men bare få å sammenligne litt. Det originale objektivet som følger meg D3000, er et 18-55 DX, objektiv. 18-55 mm. Er dette bedre en det jeg har bestilt meg nå ? Sigma, 70-300. Endret 26. september 2010 av spetwols Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Hvis det er dette objektivet du har bestilt, vil du ikke få autofokus med det på en Nikon D3000. Det vil du derimot med dette. Det er også viktig at du ikke lar deg forvirre av de forskjellige svarene her. Mellomringer, som noen sier du bør kjøpe, vil ikke gi deg ekstra brennvidde å leke med, men vil tillate at det objektivet du har kan fokusere på ting som er nærmere. dette er ting som duger for nærbilder av insekter, blomster og andre små detaljer. Med mellomringer vil du ikke kunne fotografere ting som er langt borte. Det vil du derimot kunne med en billig telezoom, som ser ut til å være det beste alternativet for deg. Mange av de rimelige som finnes på markedet av disse har også en slags nærfotofunksjon som de ofte kaller makro, men som strengt tatt ikke er det. Det vil imidlertid gjøre nytten i alle fall sånn inntil videre. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på denne billige telezoomen. Den har innebygget autofokusmotor, slik at du vil få autofokus med den påmontert ditt D3000. EDIT: Hups! Ser at Japan Photo på listen her ikke spesifiserer om det har fokusmotor eller ikke, mens FotoVideo sier eksplisitt at det har det. I så fall vil du selvsagt få autofokus også på D3000. Endret 26. september 2010 av Aetius Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Da kom den i posten i dag. Er veldig fornøyd, fungerer akuratt slik jeg ønsket. Men hva er den store svarte kåpa på en måte ? vet ikke hva det heter. Men den er til å sette på objektivet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Det er en motlysblender. Den forhindrer strølys fra sidene og beskytter frontelementet. Gjør det gjerne til en vane å alltid ha det på når du tar bilder. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 For ordens skyld: "kåpa" skal ikke kle objektivet som en kåpe, den skal festes sånn at den forlenger objektivet. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Jo mer man cropper jo mer går det ut over kvaliteten. Derfor bør det brukes med nøkternhet. Men det kommer jo også mye an på hvordan bildet skal brukes. Skal det bare vises på skjerm trenger man sjeldent mer enn ca 2 megapiksler. Skal det skrives ut på papir så avgjør størrelsen hvor mange megapiksler det lønner seg å ha. Nikon D3000 sine 10 megapiksler holder fint opp til ca 40x50 cm (litt større enn A3). Skal du ikke ha bildet ut i mer enn A4 klarer det seg med 4-5 megapiksler (= halve bildet klippet bort). Det er forskjell på 2 megapixler og 2 megapixler. Hvis du skalerer bildet fra D3000 til 2 megapixler så ser det sikkert knallbra ut selv i store forstørrelser. Hvis du cropper ut 2 megapixel så er det ikke sikkert at det ser like bra ut. Hvis du ønsker å croppe deg mye ned på kameraet så kan det lønne seg å ha kameraet på stativ (for å unngå bevegelses-uskarphet), og å plassere motivet i en del av objektivet som er skarpt (midt i). Det vil også være en fordel å ha mest mulig lys slik at kan bruke f.eks iso100 (lite støy) og kort lukketid (lite bevegelsesuskarphet). -k Endret 28. september 2010 av knutinh Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Det er en motlysblender. Den forhindrer strølys fra sidene og beskytter frontelementet. Gjør det gjerne til en vane å alltid ha det på når du tar bilder. Den er også fin å bruke når det regner, slik at du ikke får dråper på fronten av objektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå