Gå til innhold

Hvorfor bråker batteriladeren min så fælt?

phpnuke

Anbefalte innlegg

Nå går jeg snart på veggen her. Har lagt merke til at batteriladeren min surrer og bråker hele tiden. Er såpass irriterende lyd at jeg blir ukonsentrert her jeg sitter.

Når jeg drar ledningen ut fra pcen, stopper lyden. Men så fort den er i igjen, fortsetter lyden. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt lyden, uten å måtte kjøpe ny pc/lader? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste som kan bråke i en batterilader er spoler.

Det er ikke farlig men fenomenet har ett navn og det er "Coil noise".

Kort og greit, for å unngå dette limes ofte spolene, dessverre er det enkelte ganger da limingen er dårlig eller det slutter å holde spolen fast, og da får den vibrere over 1000 ganger i sekundet enkelte ganger og da får du pipeaktige lyder.

Lenke til kommentar

Akkurat samme som at MIST PSUen min som hylte som en stukken gris var stille enkelte ganger og bråket mer andre ganger.

Er flere faktorer som spiller inn på hvor mye en spole vil vibrere.

1: Last, altså hvor mye strøm trekker du fra den, siden den ikke alltid lader og skrur seg av når batteriet er fullt så er dette en faktor.

2: Støy på strømnettet, det kan komme enkelte "Hopp" i spenningen på strømmen du får ut av stikkontakten, apparatene er laget for å tåle dette, men det kan gi spoler som ikke er limt skikkelig en liten runde med ekstra vibrering.

Løsningen for skjermkort av GT200 som hadde analoge spenningsregulatorer (Spoler) var å demontere kortet og lakke spolene med negellakk om jeg ikke husker helt feil for å få disse til å sitte i ro uten å vibrere og lage slike pipe lyder.

Lyden er også bestemt av frekvensen altså hvor mange svingninger strømmen gjør i sekundet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...