Panter Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Jeg har et eldre 4*20 tegns lcd-display som jeg tenkte få liv i. Den skal ha 5V tilkobling for strøm + lpt for data. Jeg vet ikke hvor mye strøm et slikt lite display kan dra av strøm, tror dere jeg kan ta de 5V fra en Usbkontakt? Edit, Jeg vet at Usb leverer 5V og maks 500 mA. Spørsmålet er om dere tror eller vet om et slikt lcddisplay vil trekke mere strøm enn Usb kan levere? Endret 25. september 2010 av Panter Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 I følge denne sida http://www.hardwarebook.info/Universal_Serial_Bus_(USB) ser det ut som du fint kan ta de 5V fra USB-kontakta. Hvis jeg har tolket det rett, vel og merke. Pin Name Description 1 VBUS +5 VDC 2 D- Data - 3 D+ Data + 4 ID Mini-A: Ground Mini-B: Not connected 5 GND Ground Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 USB leverer 5 volt, maks 0.5A, dvs 2.5Watt. Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Spurte han ikke om usb kunne levere 5 volt? Hadde det vært 5W hadde saken vært annerledes Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Tror kanskje du både skal lese spørsmålet hans og svaret mitt en gang til, eller så mange som trengs før du skjønner det Lenke til kommentar
Panter Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Takk for kjappe svar, men jeg vet allerede både at Usb leverer 5v og maks 500 mA. Spørsmålet er om dere tror eller vet om et slikt lcddisplay vil trekke mere strøm enn Usb kan levere? Endret 25. september 2010 av Panter Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Jeg får gjemme meg bak det faktum at jeg er trøtt og sitter på en termstue en lørdagskveld. Melder meg helt ut av diskusjonen heretter Dere vet ikke at jeg har vært her Endret 25. september 2010 av hjahre Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Etter hva jeg kan finne etter masse googling og en haug med engrish tek-docs, så ser det ut til at de ligger på rundt 10 watt. Lenke til kommentar
compus Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Jeg har ikke foretatt spesielle undersøkelser, men rent generelt er det all grunn tio å tro at USB uttaket leverer mer enn tilstrekkelig med strøm til lcd systemet med grensesnitt og drivkretser. Det største strømforbruket vil nok ligge i en eventuell bakgrunnsbelysning, og følgelig må det vurderes om denne er nødvendig. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 EDIT: Det jeg fant på ca 10 watt var inkl bakgrunnsbelysning, som stod for det meste. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Hmm, 10W er mye. Slike lcd-displayer med lpt-tilkobling jo rimelig gamle, de er erstattet nyere med Usb-tilkobling. Selve panelet med bakgrunnslyset er sikkert svært likt og det fungerer jo med kun 1 Usb-kabel på de nyere, både for data og strøm. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Side 42 tror jeg er det panelet jeg har http://www.us-electronics.com/files/LCDs.pdf SUPPLY CURRENT 3.6 mA LED CURRENT 240 mA Leser jeg da rett at max totalt er 243,6 mA? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Hva med å koble displayet til en 5V strømforsyning, for eksempel en pc strømfosyning og så måler du hvor mye strøm det trekker..... Enkelt og grett Lenke til kommentar
Panter Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Side 42 tror jeg er det panelet jeg har http://www.us-electronics.com/files/LCDs.pdf SUPPLY CURRENT 3.6 mA LED CURRENT 240 mA Leser jeg da rett at max totalt er 243,6 mA? Noen med kommentar på dette, evt flere innspill? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det er ikke max, men typical. Dvs. strømforbruket ligger rundt 240 mA på baklyset. Kan være mer, kan være mindre. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Den ene verdien er max og på den andre står det bare en strek på max, derfor tenkte jeg at de mener at typ=max. Uansett så havner vi godt under 500mA. Enig? Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Den ene verdien er max og på den andre står det bare en strek på max, derfor tenkte jeg at de mener at typ=max. Uansett så havner vi godt under 500mA. Enig? Enig. Det går heilt fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå