Laughing Madcap Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Som svensk medborger vil jeg gjerne dele med dere en av de beste filmene jeg har sett, Tillsammans. Filmen utspilles på 70-tallet, i Stockholm. Dette er en tid hvor kommunister og sosialister kjempet imot Social Demokratene og klassekampen og minoriteters rettigheter var sterk. Vi møter først Elisabeth, som bor sammen med sin mann og barn i en vanlig leilighet i et typisk a4 liv. Etter en krangel med mannen som endte med at han slo henne, flytter hun og barna ut til broren hennes, som leder et kollektiv i Stockholm. Dette kollektivet er en stor forandring for henne og barna, her bor kommunister, feminister, homofile, naturalister og her skal ikke spises kjøtt og de skal ikke ha noen tv eller andre materialistiske goder. Når så mange bor sammen i et hus, er det klart at det blir konflikter, diskusjoner og kjemier som oppstår og Elisabeth blir på mange måter påvirket av dette. Nå gir jeg kanskje inntrykk av at filmen er veldig politisk, men det er ikke det viktigste, den handler om hvordan vi mennesker fungerer sammen. I kollektivet har vi et forhold som består av en tøffel og en manipulerende dame, en kvinne som sterkt kjemper for kvinnersrettigheter og en homofil som er forelsket i en heterofil mann i samme kollektiv, så mye skjer i tiden de bor sammen. Vi får også følge barna som ser dette "abstrakte" som skjer på kollektivet med et annet synspunkt, og de er langt mer kritiske til denne "revolusjonerende" livsstilen. Vi får også følge mennesker på utsiden av kollektivet, da særlig eks-mannen som slo Elisabeth, som ikke får det typiske stemplet å være en mansjåvinist som er sadistisk mot sin familie, slik som jeg føler mange filmer/serier liker å stemple menn. Men han er en tragisk mann, med problem å forholde seg til barna og med et sterkt alkoholproblem. Jeg skal ikke spoiler for mye, men håper dere får øynene opp for denne. Sverige er gode på filmer, og dette er utvilsomt blandt de bedre som er gjort. Har sett denne mange ganger, og må si for hver gang jeg ser den observerer jeg nye ting, får sympati for mennesker i filmen jeg ikke forsto før og føler andre hendelser i filmen treffer meg mer en hva de har gjort før, alt i sammenheng med hva jeg selv har vært med om. Denne filmen tar tak i så mye sosiale kompliaksjoner som vi alle kjenner til og kan relatere oss til. Så hvis du har sett den tidligere og likte/mislikte den, se den nå igjen, kanskje du får et annet inntrykk. Endret 25. september 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Dette er en fantastisk film og kan anbefales på det sterkeste. Min mor dro meg med på kino for å se den da den kom (hun dro meg også med for å se The Wall på kino da den ble vist på norske kinoer igjen for en 7-8 år siden), og jeg er virkelig takknemlig for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå