Gå til innhold

skip o'hoi Mr nesevis.

Nautica

Anbefalte innlegg

Man burde ha litt innsikt i det maritime for og forstå denne :)

TS

Jeg har sett i forkant på broa til mange båter er der en stor sirkel midt på ventilen, kan noen forklare hva det er og hva det brukest til?. Stort sett fiskebåter jeg har observert dette på.

Så kommer det en relative vill gjetting.

Bruker 1

Hmm, kan det være så skipper kan snakke med mannskapet sitt kanskje? Eller ventilasjon kanskje..

Ventilen? Den som henger ned fra taket? Det er isåfall magnetkompasset.

Og noen vettuge svar.

Bruker 2

Er ikke det en vinduspusse-greier i tilfelle storm og dårlig sikt gjennom andre ruter?

Bruker 1 igjen

Nu har jeg snakket med noen kompetente kadetter i klassen min, og de sier at det har seg slik at man alltid kan se ut av den "sirklen" der. Det vil alltid være klart, under alle værforhold.

Bruker 3

Det er et roterende vindu. Holdes fritt for vann/is/snø ved at dette slynges av.

Vel nå burde trådstarter begynne og få en viss innsikt i hva dette virkelig er og slår seg til ro med det.

Da kommer en ny bruker på banen,som motargumenter dette sterkt.

Bruker 4

Dette er en ventil som gjør at man kan gi ordre til mannskapet på dekk.

Har ingenting med sikt å gjøre da ventilen er minimal, og man ser hverken til styrbord eller babord i denne "nøkkelgluggen".

For den som har vært ute blandt folk, har man muligens sett lignende ventil på legekontorer, posthus, banker, fengsler og statlige etater.

Mange har en slik glugge i sine ekspedisjoner hvor man kan snakke gjennom til kundebehandler.

Vinduspussing foregår med vinsdusviskere - elektriske sådanne som disse som er montert på biler....

Finnes manuelle vindusviskere også.

Dugg og vær - har ingen bakgrunn for denne ventil, dugg fjernes med ei fille innvendig eventuelt ei ventilasjonsvifte, i dårlig vær skal en aldri ha ventiler eller rorhusglass åpne, da rorhus vil fylles med vann, snø, sklette og kan ødelegge elektriske instrumenter.

Svar lot ikke lenge vente på seg.

Bruker 3

I rest my case.

Der intet fins har selv keiseren tapt sin rett.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...