Gå til innhold

logitech g13 advanced keybord hvordan er den å bruke ?

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på å kjøpe meg et g13 og hvordan er den å bruke ? tenkte siden jeg spiller mye med min laptop og bruker hdmi til tvn og da slipper jeg å ha på pc skjermen så da teenkte jeg og lukke skjermen og bruke bare det g13 gamingboardet ! er det noen god ide ? evnt noe annet dere anbefaler ? jeg skal og bruke den sammen med tastaturet !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

G13 har noen enorme fordeler (litt avhengig av preferanser) men begrensningen at du trenger et separat tastatur for å skrive meldinger i spill. Jeg har brukt G13 siden første uken den var tilgjengelig i Norge. Brukte riktignok et par uker på å venne meg til det, men kan i dag ikke spille uten.

En av fordelene er tommelstikka.

En annen er de fritt konfigurerbare knappene. Enkelte spill (I'm looking at you, Company of Heroes Online) setter begrensninger på hva som kan remappes, men det spiller ingen rolle for en G13.

I MMO-spill er G13 etter min oppfatning overlegen absolutt alle andre eksisterende løsninger. Med et vanlig keyboard bruker du 3 fingre til bevegelse, hvilket vil si at du setter en alvorlig begrensning på hvilke andre knapper du kan trykke på mens du beveger deg. Med G13 bruker du 1 finger til bevegelse - tommelen på den lille joysticken - og har de resterende 4 fingrene ledige til å trykke på 22 fritt konfigurerbare knapper helt uavhengig av hvor mye du er i bevegelse.

I RTS-spill setter du opp tommelstikka til å flytte kamera istedenfor å bruke musen. Jeg har aldri hatt så bra kamerakontroll før (kanskje med unntak av World in Conflict, som hadde genial kameraføring).

FPS-spill vil jeg påstå er den spilltypen som drar minst nytte av en G13. Bevegelse er alfa og omega og selv etter å ha brukt G13 siden den var helt ny må jeg innrømme at jeg har littegrann mer finkontroll med WASD enn med stikke. I tillegg er det begrenset hvor mange knapper du trenger å holde styr på; jeg bruker ihvertfall langt fra alle 25 knappene i noen vanlig FPS. Det er selvfølgelig mulig å bruke noen av G-knappene som WASD og heller tommelstikka til 4 forkjellige andre funksjoner, men personlig klarer jeg ikke å venne meg til å bruke G13 på to så forskjellige måter. Har jeg tommelen på stikka prøver jeg å bruke den til bevegelse, punktum.

Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke nok finmotorikk i venstre tommel til å bruke tommelstikka særlig effektivt ;) Jeg har programmert WASD som knapper på G13 og bruker disse.

Jeg synes ikke det å måtte ha et vanlig tastatur tilgjengelig som en særlig ulempe. Personlig synes jeg "spilltastaturene" som f.eks. G15 ikke er noe særlig behagelig å skrive på så jeg ville ikke brukt det som et "skrive-tastatur" uansett :)

Lenke til kommentar

Det vil jeg si! Litt av et tastatur! Kan godt være det er godt å bruke til "vanlig" touch, men jeg hadde nok slitt litt med "spesialtegn" og tall - der er ikke touchen min all verden ;)

Av ren nysgjerrighet, hvor får man tak i et sånt? :)

Lenke til kommentar

Rett fra produsenten i USA. Husker vagt noe om en forhandler i Sverige som jeg avfeide som for dyr, men produsenten tok skikkelig godt i på fraktkostnadene så det hadde muligens lønt seg fra Sverige likevel.

Ikke noe verre å bruke enn et vanlig tastatur, bortsett fra manglende numpad - "numpad"en sitter på tastene fra 7, 8, 9 og de tre linjene ned mot mellomrom, og aktiveres gjennom en funksjonstast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...