-Léon- Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Ting ser vel ikke så utrolig lyst når det kommer til økonomien min. Til dags dato betaler jeg ned 3 mastercard som er vel på ca 20-10-5 tusen og har oppå det husleie og hus/bil lån å betjene. Denne mnd gikk det virkelig rett til helvete med at jeg var til tannlegen og fikk en regning på 3100,- og har en regning for bilen min på ca 10 000,- som bør betales innen november hvis jeg husker rett (da må jeg betale renter på utsettelsen, Cresco) Så kommer strøm/internett/tv i tillegg. Er litt usikker på hvor mye jeg betaler på mastercardene men tror DNB sitt så må jeg ut med 1800,- litt mindre på de to andre. Og noen av regningene er forfallsdatoen rimlig nærmt med. Kan jo summere selv og se hvordan det hele ligger an. Husleie 5300,- Huslån 5000,- Billån 2700,- Strøm 500,- Internett/tv 250,- Så Mastercardene, sitter ikke hjemme akkurat nå så kan ikke sjekke akkurat hvordan tallene er men kan gi en ca beløp. 1800,- 800,- 400,- Vil vel si jeg bruker ca 1300-1600,- kr mnd i bensin og 4000,- i mat. Vet at mat er noe jeg kan kutte ned på og det skal jeg gå inn for, bor forresten for meg selv. Jeg får utbetalt ca 20 000,- i mnd, men i de siste året så har jeg vært dum og vært i en "uheldig" situasjon som fikk meg til å bruke mastercardene, den situasjonen er jeg ute av nå og har ikke brukt kortene på en evighet, den jeg har minst gjeld på har jeg til og med klippet for å ikke bruke. Har noen et råd til hvordan jeg skal få de kommende månedene til å gå rundt? Har sikkert glemt noen par utgifter men kan evt ligge de til når jeg kommer hjem. Men hadde virkelig satt pris på noe som helst for hjelp/råd. Har ingen betalingsanmerkninger og tror min kreditt(greie) stod sist på liten til lav risiko. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Når det gjelder lånene, er det ikke mulig å kun betale renter i en periode, slik at lånet forskyver seg? Jeg ville hørt med banken om det. Og når det gjelder mat, kjøp butikkens egne merker, de er ofte like gode, og gjerne halv pris. Og opprett en sparekonto, hvor du setter over litt når du kan Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Hvis det er Cresco tingen du hinter til, så er det en betalingsutsettelse. Tre mnd rentefritt, og etter den tiden så forsvinner pengene mine ut i skyhøye renter. Har spare/regningskonto, og en BSU. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Tenkte på billånet og huslånet, hør om du kun kan betale renter en periode, slik at du kommer i pluss igjen Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 doh, leste litt feil ja. Jo, jeg kan forhøre meg med DNB, om de er villig til å gi meg en hånd. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Prøv å refinansiere alle kortene dine inn i huslånet sånn at du kan betale dem helt ut. Mulig du må inn med kausjonist for å få til dette, men du har verdien av pant i bilen. Kan være at du må bytte bank for oppnå dette. Du kan leve billig på bønner og ris hvis du er villig til å ofre mat. Kjøp naturris og tørre bønner på innvandrerbutikker. Bensinutgiftene kan du kanskje redusere ved å bruke beina eller sykkel om du har det. Du kan spare støm ved å regulere ned varme og kle på deg mer klær. Kanskje få forskudd på lønn fra arbeidsgiver, ta ekstravakter eller spørre om et lite lån av venner/familie. Endret 25. september 2010 av vidor 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Du bør refinansiere som han over sier, men hvis du fortsetter som nå så er det bare et tidsspørsmål før du står oppe i samme problem igjen. Du har rett i at du mangler endel tall, jeg har lagt ved litt mer Det kan godt være at noen poster her har blitt for store, og noen for små, men i det store og hele tror jeg nok dette er rett. Forbruket må ned, sett deg ned og finn ut hva du bruker penger på. Jeg ser allerede nå at jeg har glemt av årsavgiften på bilen og evt. bompenger og parkering. Det du bør gjøre er: Få kortsiktig dyr gjeld refinansiert til langsiktig og billigere gjeld (huslånet). Prøv først å få kredittkortgjeld og slik forferdelig dyr gjeld inn i huslånet, deretter kan du se om du får inn billånet. Husk at du nå bør betale vesentlig mer på huslånet slik at du har nedbetalt bilen til samme tid som nå planlagt med billånet! Kort: Gå til banken å høre hvor mye du kan låne på huset. Flytt din gjeld til huslånet. Sett deg ned å få med alle inntekter og alle utgifter, du må kutte utgifter! 1 Lenke til kommentar
Soontobeabillionaire Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Du bør helt klart refinansiere. Jeg hjelper deg gjerne, ta en titt på http://www.stbab.com/samle-dine-lan/ Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon som deg, med mange smålån og uoversiktlig økonomi. Nå har jeg tatt grep om egen økonomi, og det er dette jeg skriver om i bloggform på http://www.stbab.com Kanskje du kan finne inspirasjon og motivasjon til å kvitte deg med dine smålån, og bygge opp en buffer? /P. Endret 26. september 2010 av Soontobeabillionaire 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå