Gå til innhold

Anbefaling av "symfonisk metal"


Morgens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du bør ta en liten titt(hør) på bandet Haggard.

utrolig flinke musikere. tysk band med LITT "skriking" som noen kaller det, men pokker så nydlig!

 

så har du jo Kamelot... utrooolig bra

 

sirenia(nyeste albumet iallefall)

within temptation

Sonata Arctica (dem som liker nightwish liker ofte sonata også :) )

 

det er dem jeg kommer på akkurat nå :)..

Lenke til kommentar

Rhapsody ,eller Rhapsody of Fire som de heter nå, har veldig mye flott symfonisk metall. De 2 første platene er best syns jeg.

Så har vi jo Kamelot ja som nevnt ovenfor. bra greier.

Dimmu Borgir har jo blitt veldig symfoniske i det siste. Men kanskje ikke helt det du er ute etter....

Therion kan kankje falle i smak. Leave's Eyes er kanskje noe å sjekke ut

Sirenia er ikke så verst.. Tristania også. begge disse er vel litt mørkere i utrykket enn Nightwish.

Ellers er det band i bøtter og lass som aper etter Nightwish....After Forever faller sikkert i smak hvis du liker Nightwish

 

Er du fersk i "metal" sjangeren eller? Hører på til vanlig?

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

Takk for veldig mange gode forslag!

 

Her er det tydelig at jeg må ta noen timer på Youtube og "høre" meg litt frem.

 

Er du fersk i "metal" sjangeren eller? Hører på til vanlig?

 

Tja, jeg hører stort sett på "VG lista"...

 

Kiss og Scorpions er bråkete men lager knallfine ballader.

 

Nightwish likte jeg bra, men ren "metal" rister jeg nok bare av hue over - men kanskje...

Lenke til kommentar

Pokker!

 

:thumbup:

 

Her var det MYE bra, jeg gikk igjennom alle forslagene her.

 

Leste litt på Wikipedia, fant video på Youtube - så den med flest hits.

 

Jeg likte jo alle - så nå går det enda mer tid på og lytte og bli kjent med dette nye universet!

 

Men som rogalending har jeg kjøpt en plate allerede - så får vi se om jeg trykker for hardt på gassen i morgen!

 

+

 

Ekstra spørsmål fra meg: god mix av kvinner og menn på disse, men er det noen som utelukkende har kvinnelig vokalister? Pent å høre og pent å se...

 

 

Uansett, takk for hjelpen så langt. Her er linkene jeg fant:

 

Epica - Cry For The Moon

 

Kamelot - The Haunting

 

Stratovarius - Black Diamond

 

Sirenia - The Other Side

 

Sonata Arctica - Paid In Full

 

Haggard - The Observer

 

Within Temptation - What Have You Done (feat. Keith Caputo)

 

Rhapsody - Unholy Warcry

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Da har jeg brukt 1 uke på og lytte...

 

Kjøpte "alt" av Sirenia - og det var ikke helt meg. Mye bra, men når det er mannlig vokal trykker jeg "next".

 

Epica derimot var meget bra, tør nesten å la kona også høre på det.

 

Takk for hjelpen, men om noen vet om tilsvarende band med kvinnelig vokal - så gi beskjed.

 

PS: Witch Witch var knallbra!

Lenke til kommentar

dropp alle disse tullebandene. hør heller på Bal-Sagoth, Nazgül, Summoning og Elffor. bare et forslag. Cradle of Filth sin Damnation and a Day er også fantastisk bra symphonic goth metal. Lumsk er også verdt å sjekke ut om du takler vikingmetallvokal. er ikke superfan av det selv, og foretrekker symphonic metal med røtter i black metal. men Lumsk er såpass bra at det går.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar

dropp alle disse tullebandene. hør heller på Bal-Sagoth, Nazgül, Summoning og Elffor. bare et forslag. Cradle of Filth sin Damnation and a Day er også fantastisk bra symphonic goth metal. Lumsk er også verdt å sjekke ut om du takler vikingmetallvokal. er ikke superfan av det selv, og foretrekker symphonic metal med røtter i black metal. men Lumsk er såpass bra at det går.

 

Nå vet jeg ikke om dissa banda vil falle helt i smak hos Morgens da de er et stykke unna den symfoniske stilen han ser ut til å være ute etter. For min egen del takker jeg for at du nevnte Elffor som jeg ikke hadde hørt før og passer meg utmerket :thumbup:

 

Morgens, sjekk ut

. det er i nightwish gata og vil ganske sikkert falle i smak. Her er ennå en med Xandria,men med ei annen dame som synger *klikk*

 

Lunatica kan falle i smak

 

Sjekk ut

også.mulig du liker det.

 

Så har vi også norske

frontet av Ida haukland. Er ikke symfonisk, men er veldig bra syns jeg.

 

har også kvinnelig vokal,men med en mye mye mer ekstrem tilnærming. ikke er det symfonisk heller men det er grise fett!Dama er helt vill! Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

Takk igjen for gode innspill - det holder for meg nå!

 

Nerdrange har gjort en god jobb og presentert dette for andre "skap-fan" på en enkel og god måte. Honnør... :thumbup:

 

Jeg sitter igjen og lurer på hvorfor dette ikke er kommersielt? Tenker på en pen dame som behersker vokalen og er pyntelig antrukket. IKKE en langhåret kar med singlet og tynne armer som "gauler"...

 

Svaret ligger kanskje i den siste setningen! :ohmy:

Lenke til kommentar

Nightwish er/har vært ganske så kommersielt de siste åra, helt fram til Tarja Turunen slutta vil jeg si.

Skal unngå og si så mye om hun nye dama som synger siden det kanskje er hun du liker best :p Men Nightwish blir aldri så bra som de var med Tarja. Spesielt Oceanborn plata setter jeg sånn passe høyt.

 

Nightwish har vel vært på diverse "vg liste" lister og har også vært med på finsk euro vision song contest.

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...