Hei Sveis Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Hei, Et familiemedlem fikk sin senile demete mor til å overdra leiligheten til seg selv. Dette skjedde mens hennes avdøde mor var bodde på sykehjem og hadde hjelpeverge. Familiemedlemet påstår at h*n har fulgt loven. Det er to arvinger til etter moren som får ingenting pga. dette. Hva mener dere om dette? Endret 25. september 2010 av skomakeren Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Politianmeldelse. Det er vel høyst sannsynlig at mor har manglende samtykkekompetanse etter pasientrettighetsloven, som igjen er grunnlaget for at vergemålsloven kommer til anvendelse. Således blir det hjelpeverge oppnevnt av overformynderiet. Skulle tro at mandatet til hjelpevergen er "I sin alminnelighet", usannsynlig ikke mindre en "Økonomisk ivaretakelse". Hjelpevergen er da mor sin fullmektig og part i sak, det er påkrevd med hjelpevergen sin signatur på alle dokumenter der mor skulle ha signert. Dette leder da til at mor sin signatur på overdragelse er ugyldig. Dere kan kreve overdragelsen annullert og opphevd. 1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Politianmeldelse. Det er vel høyst sannsynlig at mor har manglende samtykkekompetanse etter pasientrettighetsloven, som igjen er grunnlaget for at vergemålsloven kommer til anvendelse. Således blir det hjelpeverge oppnevnt av overformynderiet. Skulle tro at mandatet til hjelpevergen er "I sin alminnelighet", usannsynlig ikke mindre en "Økonomisk ivaretakelse". Hjelpevergen er da mor sin fullmektig og part i sak, det er påkrevd med hjelpevergen sin signatur på alle dokumenter der mor skulle ha signert. Dette leder da til at mor sin signatur på overdragelse er ugyldig. Dere kan kreve overdragelsen annullert og opphevd. Men basert på logikken din høres dette ut som sivilrettslig sak - hvorfor skal politiet blandes inn da? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Her bør du kontakte advokat, for det kan være at overdragelsen regnes som en testasjon. I så fall må den være gjort i testaments form for å stå seg. Dessuten er det selvsagt begrenset hvorvidt senildemente i det hele tatt kan overdra ting. I tillegg til arverettslige bestemmelser kan altså avtalerettslige regler om ugyldighet være aktuelle. Men dette er noe en advokat bør vurdere nærmere. Edit: Og det er ingen grunn til å blande politiet inn i dette. Endret 26. september 2010 av frevild 1 Lenke til kommentar
Hei Sveis Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Politianmeldelse. Det er vel høyst sannsynlig at mor har manglende samtykkekompetanse etter pasientrettighetsloven, som igjen er grunnlaget for at vergemålsloven kommer til anvendelse. Således blir det hjelpeverge oppnevnt av overformynderiet. Skulle tro at mandatet til hjelpevergen er "I sin alminnelighet", usannsynlig ikke mindre en "Økonomisk ivaretakelse". Hjelpevergen er da mor sin fullmektig og part i sak, det er påkrevd med hjelpevergen sin signatur på alle dokumenter der mor skulle ha signert. Dette leder da til at mor sin signatur på overdragelse er ugyldig. Dere kan kreve overdragelsen annullert og opphevd. Takk for informativt og interessant svar. Jeg vil ta kontakt med overformynderiet i morgen og høre hva de har å si. Her bør du kontakte advokat, for det kan være at overdragelsen regnes som en testasjon. I så fall må den være gjort i testaments form for å stå seg. Dessuten er det selvsagt begrenset hvorvidt senildemente i det hele tatt kan overdra ting. I tillegg til arverettslige bestemmelser kan altså avtalerettslige regler om ugyldighet være aktuelle. Men dette er noe en advokat bør vurdere nærmere. Edit: Og det er ingen grunn til å blande politiet inn i dette. Takk for informativt og interessant svar. Kan vi legge frem saken uten å måtte betale noe, slik at advokaten kan vurdere den? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Selv om avtalen ikke skulle være ugyldig på grunn av manglende evne til å forstå konsekvensene av avtalen (manglende samtykkekompetanse) kan den allikevel være ugyldig fordi man har utnyttet demensen (avtaleloven § 30 / 33). Lenke til kommentar
Hei Sveis Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Selv om avtalen ikke skulle være ugyldig på grunn av manglende evne til å forstå konsekvensene av avtalen (manglende samtykkekompetanse) kan den allikevel være ugyldig fordi man har utnyttet demensen (avtaleloven § 30 / 33). Takk for svar som gir meg håp. Nå viste det seg at hun ikke hadde hjelpeverge, men jeg håper en uttalelse fra fastlegen hun hadde kan gi håp om at familiemedlemet utnyttet hennes demens. Lenke til kommentar
Hei Sveis Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Dette her er vanskelig. Jeg får ikke hjelp av sykehjemmet fordi jeg ikke står oppført som nærmeste pårørende, det er nemlig familiemedlemet som ranet til seg leiligheten. Skulle gjerne ha fått vite på hvilket grunnlag hun fikk sykehjemsplass. Jeg har fått navnet på fastlegen hennes, men tviler på at jeg får noe info derfra. Jeg fikk avslag på fri rettshjelp selv om min inntekt er under 246k. Kunne søke hos fylkesmannen som unntaksvis godkjenner fri rettshjelp for arvesaker. Endret 1. oktober 2010 av skomakeren Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Dette her er vanskelig. Jeg får ikke hjelp av sykehjemmet fordi jeg ikke står oppført som nærmeste pårørende, det er nemlig familiemedlemet som ranet til seg leiligheten. Skulle gjerne ha fått vite på hvilket grunnlag hun fikk sykehjemsplass. Jeg har fått navnet på fastlegen hennes, men tviler på at jeg får noe info derfra. Jeg fikk avslag på fri rettshjelp selv om min inntekt er under 246k. Kunne søke hos fylkesmannen som unntaksvis godkjenner fri rettshjelp for arvesaker. Pasientrettighetsloven § 1-3 bokstav b: "pasientens pårørende: den pasienten oppgir som pårørende og nærmeste pårørende. Dersom pasienten er ute av stand til å oppgi pårørende, skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten, likevel slik at det tas utgangspunkt i følgende rekkefølge: ektefelle, registrert partner, personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten, myndige barn, foreldre eller andre med foreldreansvaret, myndige søsken, besteforeldre, andre familiemedlemmer som står pasienten nær, verge eller hjelpeverge." Hvis du finner noe her som kan gjøre deg til nærmeste pårørende, kan du hevde deg selv som dette. En må huske på forskjellen mellom forvaltningslovens anvendelse og pasientrettighetslovens anvendelse. Nærmeste pårørende og part i sak er ikke alltid den samme. For eksempel er hjelpevergen alltid part i sak (forutsatt at mandatet tilsier dette), men nærmeste pårørende kan være den som har rett til å motta informasjon når helsehjelp ytes, altså på et sykehjem Grunnlaget for innvilgelsen av sykehjemsplass er ikke noe du trenger å lure på. Det er i 95 % av alle vedtak i kommunene essensielt det samme, nemlig: "Det faktiske forhold er veid mot kommunehelsetjenesteloven § 2-1, jfr. samme lovs § 1-3, 2.ledd punkt 6. Det innvilges sykehjemsplass fordi kommunen vurderer det som mer hensiktsmessig å tilby deg sykehjemsplass da det vurderes at det ikke kan ytes forsvarlig bistand i ditt eget hjem, selv med tradisjonell hjemmetjeneste". Nei, du får ikke noe utlevert fra hennes fastlege, fastlegen har taushetsplikt. Du bør egentlig nærme deg overformynderiet for å få medhold i din pårørendestatus, slik at hjelpevergen kan utlever informasjon til deg fra bl.a. sykehjemmet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå