Gå til innhold

Redaksjonell kvalitet i nasjonale nisjer


Anbefalte innlegg

Vedlagt finner dere det nye "Redaksjonell kvalitet i nasjonale nisjer" i PDF-utgave. Dokumentet inneholder følgende:

 

1. Hustavle

2. Mål og verdier

3. Redaksjonell uavhengighet

4. Den vanskelige lanseringsjournalistikken

 

Vedlegg: Pressens etiske regelverk

a. Vær varsom-plakaten

b. Tekstreklameplakaten

c. Redaktørplakaten

 

Fra "Hustavlen":

 

Nettstedene skal tilby høykvalitets forbrukerjournalistikk i form av produkttester, nyheter, guider og pris- og produktinformasjon, supplert av brukernes korrigerende og supplerende debatt. Redaksjonell kvalitet, kritisk uavhengighet, seriøsitet og åpenhet skal gi brukerne markedets beste innhold og sikre nettstedenes markedsposisjon og lønnsomhet.

 

Jeg har også lyst til sitere fra "sidebaren" i dokumentet:

 

Kvalitet er et konkurransefortrinn, som sikrer vår posisjon og bidrar til lønnsomhet. Redaksjonell kvalitet i form av åpenhet, kompetanse, troverdighet og seriøsitet gir ikke bare god journalistikk, men også kommersiell slagkraft.

 

Våre brukere er kunnskapsrike, interesserte, kritiske og kresne. Dersom deres krav til aktualitet, kvalitet og grundighet ikke tilfredsstilles, eller dersom de føler at de ikke kan stole på at vi er uavhengige og objektive nok, vil de forlate oss.

 

Nettstedene har høyt produkt- og tjenestefokus og gjør vår journalistikk interessant for aktører som har noe å selge. For å bevare vår troverdighet må alt vi skriver om være redaksjonelt motivert. Redaksjonen skal arbeide i god dialog med partnere og tilhørende kommersielle miljøer, men påse at integritet og troverdighet ikke svekkes.

 

Lanseringsjournalistikk er etisk problematisk. For medier som baserer mye av sin redaksjonelle virksomhet på nettopp lanseringsjournalistikk, er spesiell aktsomhet nødvendig.

 

Det er ikke vi som bestemmer om vi har integritet, det er det leserene våre som gjør. Som oftest forteller magefølelsen vår når noe er over streken.

 

Les dokumentet og kom gjerne med tilbakespill og kommentarer. Merk at dette et redaksjonelt dokument, som gjelder alle nettstedene i nasjonale nisjer, ikke bare forumet.

 

Geir :)

Redaksjonell kvalitet.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...