Gå til innhold

hjelp! formatere hd, bytte hk&cpu

Anbefalte innlegg

Eg har eit problem: Skal sette i eit anna hovedkort og cpu, og må derfor formatere. hvordan skal eg gjera dette? Eg har prøvd å sete i hk før men da gikk det ikkje, fekk ikkje formatert eller noke da eg satte i xp cd'en. Der for tenkte eg at eg no skulle formatere før eg bytta hk og ein gong te når eg boote fra xp cd'en etterpå.

Hordan formaterer eg først? Prøvde å boota fra xpcd for å formatera men då søkte den ei stund før det sto at eg mangla ei fil og måtte avbryta.

eg får da ikkje te :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle gode Win98 oppstartsdiskett. :yes:

Den har berga meg mange ganger, når ting blir leit.

Ellers så kobler du disken inn i en annen maskin, og formatterer der. Om den maskinen har win XP, så kan du formattere i NTFS. Det kan ikke Win98 disketten.

Lenke til kommentar

Ingen vits i å formattere før du skifter hk/cpu. Hvis du vil formattere etterpå booter du fra cd'n og installerer XP på ny, en eller annen gang underveis får du filsystemvalg (formater ditt eller datt, eller bruk det som er), du skal også kunne slette og opprette partisjoner under setup (og da MÅ du formattere etterpå).

Men ikke sikkert du er nødt å formattere (hvis du da ikke vil benytte anledningen til å starte fresh), prøv i device manager/enhetsbehandleren å fjerne alle enheter du vet hører til hk. Dvs. alt under system devices (systemenheter?), høyst sannsynlig IDE ATA/ATAPI controllers og muligens også nettverkskort og lyd. Du kan også ta vekk alt under USB og Ports. Ikke re-boot dersom den spør. I stedet ta en shutdown, bytt hk/cpu og ha XP cd klar når du booter igjen (boot fra harddisk).

Du får kanskje noen ekstra filer som bare ligger der på hd, men du trenger sannsynligvis ikke re-installere programmer...

Lenke til kommentar
Ingen vits i å formattere før du skifter hk/cpu. Hvis du vil formattere etterpå booter du fra cd'n og installerer XP på ny, en eller annen gang underveis får du filsystemvalg (formater ditt eller datt, eller bruk det som er), du skal også kunne slette og opprette partisjoner under setup (og da MÅ du formattere etterpå).

Men ikke sikkert du er nødt å formattere (hvis du da ikke vil benytte anledningen til å starte fresh), prøv i device manager/enhetsbehandleren å fjerne alle enheter du vet hører til hk. Dvs. alt under system devices (systemenheter?), høyst sannsynlig IDE ATA/ATAPI controllers og muligens også nettverkskort og lyd. Du kan også ta vekk alt under USB og Ports. Ikke re-boot dersom den spør. I stedet ta en shutdown, bytt hk/cpu og ha XP cd klar når du booter igjen (boot fra harddisk).

Du får kanskje noen ekstra filer som bare ligger der på hd, men du trenger sannsynligvis ikke re-installere programmer...

Du bør formatere, og installere alt på nytt når du bytter HK.

Lenke til kommentar
men no e jo win98 diskett og eit problem.....

rota den vekk

*leite over alt*

Se link i to av innleggene mine ovenfor.

og her:http://www.windows.no/win_bood.php

hehe, såg ikkje dei....

Stressa litt nuh!

Lenke til kommentar
Du bør formatere, og installere alt på nytt når du bytter HK.

Bør kanskje ja, men strengt tatt kanskje ikke alltid nødvendig...

Skiftet hk/cpu på en maskin med Win95 norsk uten å formattere. Installerte istedet Win98 engelsk over win95 etterpå. Funka fint. Måtte avinstallere noen drivere til hw jeg fjerna. Liten jobb med å rydde opp i språkforvirringen etterpå, men slapp og re-installere progs.

Lenke til kommentar
1) Sett inn XP-CD

2) Velg å starte installasjonsprogrammet

3) Velg å installere en ny versjon av XP

4) Velg å formatere disken

5) Nå sitter du i ny XP med tom disk.

eg har jo gjort det! Men då kom det opp feilmelding(BOMBA!!) som sa at ei fil va øydelagt/vekke...............

Lenke til kommentar

joda, skifta hk&cpu eg, men då eg skulle instalera win xp gjekk jo alt te hel***te! Partissjonerte og greie, men då den sku formatera stoppa det heilt. Disken va skada eller noke sto da. Kunne ikkje fullføra formatering.

Nu har eg ikkje PC, treng hjelp!

:evil::evil::evil:

Lenke til kommentar

Kan du venligst for de andre her sin skyld slutte og skrive dialekt???

jeg har ikke problemer med og skjønne hva du skriver, men det har sikkert en del andre her.

Det er jo litt kjedelig for dem og måtte lese igjennom et par ganger for og forstå sammenhengen.

Hva slags harddisk har du og hvor gammel er den??

hvis du har garanti fremdeles på den kunne du jo sende den inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...