Gå til innhold

Tog gjennom Asia

Frida1

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

I forbindelse med et bryllup skal jeg til New Zeeland rundt 20. februar neste år. Jeg har lyst til å ta tog/buss det meste av reisen. Det er jo både spennende og mer miljøvennlig. På veien til New Zeeland hadde jeg tenkt å innom Tyrkia og Syria ca 3 uker, og på veien fra hadde jeg tenkt å innom India og Nepal. Lurer på om noen av dere har noen erfaring eller vet av hvordan jeg kan gjøre denne reisen? Hvis det ikke går an å ta hele reisen med tog, så hvertfall deler av den. Jeg vil helst gjøre det så enkelt som murlig, uten noe reisebyrå som arrangerer guidede turer, som tar ekstra tid og penger etc.

Noen der ute som har tenkt seg på en lignende tur? Hvis det er det er det bare å si fra. Hadde vært koselig med en reisevenn;)

Endret av Frida1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare lar dette seg gjøre, det er jo en klassisk tur, best kjent som "The Hippie Trail". Helt til New Zealand med tog kan vise seg å bli en utfordring – anbefaler at du sikter deg inn mot en dertil egnet by i Asia å fly fra; også sjøveien byr på mye krøll og høye priser det siste stykket.

Seat61 har mer info om det rent togtekniske enn noen her på forumet sitter inne med, skulle jeg tro. Du får en fiffig jobb med å fikse visum med riktig timing osv., ellers tror jeg turen skal være rimelig kurant.

Anbefaler Paul Theroux' The Great Railway Bazaar som forberedelse, han er innom det meste av strekningen du er ute etter i boken, pluss en hel del til. Reisebyrå trenger du neppe (selv om de nok vil kunne spare deg for tid en del steder – ikke alltid det er kurant å få tak i billetter til akkurat den strekningen du er ute etter), du kommer langt med standardsidene for de litt eventyrlystne (Lonely Planets Thorntree-forum, Wikitravel og Couchsurfing, f.eks.).

Har en plan om en ikke helt ulik reise – endestasjonen for denne blir for min del Nepal, der planen er å gå Annapurna rundt. Men det blir nok ikke før et stykke utpå nyåret.

Kan også anbefale den Trans-Sibirske Jernbane som en alternativ rute til Asia, men det blir jo en ganske annen opplevelse. Da ville kanskje det naturlige være å ta toget til Hong Kong, for deretter å fly HK - New Zealand. Har du tid nok skal tog/buss derfra til Singapore være et artig alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...