Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med å forstå denne formuleringen?


CrazyDog

Anbefalte innlegg

Jeg bruker 7-Elevens iPhone app, og fikk følgende kupong tilsendt på min bursdag:

 

7eleven.jpg

 

Jeg forstår teksten slik at jeg får både en Coca Cola og 3 boller mot å vise denne kupongen i en 7-Eleven butikk.

 

Men i butikken mente de at dette betyr at jeg får 3 boller dersom jeg kjøper en Coca Cola...

 

Er det bare jeg som synes at de burde formulert teksten i kupongen litt annerledes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker 7-Elevens iPhone app, og fikk følgende kupong tilsendt på min bursdag:

 

7eleven.jpg

 

Jeg forstår teksten slik at jeg får både en Coca Cola og 3 boller mot å vise denne kupongen i en 7-Eleven butikk.

 

Men i butikken mente de at dette betyr at jeg får 3 boller dersom jeg kjøper en Coca Cola...

 

Er det bare jeg som synes at de burde formulert teksten i kupongen litt annerledes?

 

 

jeg hadde forlangt å fåde boller og cola :)

Lenke til kommentar

Det står uttrykkelig "3pk boller og valgfri Coca-cola", så selvsagt skal du ha begge deler. Skal vi være riktig strenge, står det også at du skal ha 3 pakker boller, ikke bare 3 boller ... Så er det tre boller i ei pakke, burde du få ni boller. Og siden det er en bursdagsgave skal du selvsagt ikke betale for noen av delene.

Og hvis du ikke fikk både boller og cola gratis, bør du klage til Forbrukerrådet:

http://forbrukerportalen.no/klageguide/klag_til_forbrukerradet

Endret av Beatnik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette bryter muligens med markedsføringsloven, dersom det de hevdet på 7-eleven var riktig:

 

"Å tilby ytelser i tillegg eller på kjøpet er som utgangspunkt tillat etter ny markedsføringslov. Dette innebærer en oppmykning i forhold til gammel lov hvor tilleggsfordeler kun var tillatt hvis det dreide seg om gjenstander som hadde naturlig sammenheng med hovedytelsen, for eksempel når en bil ble solgt med vinterdekk på kjøpet. Et slikt krav gjelder altså ikke lenger. Lovens forarbeider understreker likevel at næringsdrivende forutsettes å sikre forbrukerne balansert og god informasjon dersom det tilbys ytelser i tillegg eller på kjøpet. Det vil for eksempel fortsatt være forbudt å beskrive et produkt som gratis dersom forbrukeren i realiteten skal betale noe for det.

 

http://www.rettighetsadvokater.no/markedsrett/tilleggsfordeler/?gclid=CNDjm7OE9KQCFcKIDgod4h5ciA

 

I reklamen blir tilbudet presentert som en gave. Da skal det være gratis. Men de krever betaling. Det virker litt sketchy. Dette går vel også under villedende reklame.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

At man med 3pk mener "pakke med 3 x" er ikke noe problem å forsvare. Men det er ingen grunn til å tolke det der som "kjøp brus, få boller". Det står da vitterlig "og". Tror heller kioskarbeideren ikke var informert, syntes tilbudet var i beste laget og tok sjansen på en alternativ versjon.

 

Det drøyeste med sånne kampanjer er når f.eks. Netcom sender melding: "Få GRATIS ræl!", når det de mener er "få gratis ræl hvis du bruker et par kroner på å laste ned dette bildet via vårt mobilnett".

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Eller så var det fordi eieren av kiosken ikke var interessert i delta i et tilbud som han kanskje mente han tapte penger på.

 

Et annet alternativ er at dersom en ansatt (eller eieren) i kiosken klarer å overbevise folk om å betale for noe som er gratis, så kan de putte differansen i egen lomme.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...