Gå til innhold

Relativt stille, men kraftig PC til ca. 17 000,-

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har satt opp en handleliste over diverse komponenter fra ulike nettbutikker som jeg håper utgjør en stille, men kraftig PC som forhåpentligvis vil vare noen år (tar høyde for å evnt. bytte GPU etterhvert for å forlenge maskinens praktiske levetid).

Det har gått med litt tid til å sette sammen denne listen etter å ha lest ymse tester ol. - håper den ser grei ut. Ønsker kommentarer i forhold til mitt krav om stillegående, samtidig som jeg ønsker tips om forbedringer der jeg kanskje har vært helt på bærtur ;)

Er forøvrig usikker på om jeg bør gå for Corsair H70 vannkjøling til CPU eller Noctua-kjøleren både mtp. støy og kjøleegenskaper?

På forhånd takk!

Corsair Obsidian 700D Big Tower Sort

ASUS Sabertooth X58, Socket-1366

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950

Mushkin PC3-12800 6GB Redline CL6-8-6-24

MSI GeForce GTX 460 1GB "HAWK" PhysX

Seasonic X-750 750w PSU

Samsung SpinPoint F3 1TB

Corsair SSD Force Series 2.5" 120GB

Sony Optiarc DVD±RW burner AD-7260S

Western Digital Caviar Green 2TB

Microsoft Windows 7 Home Premium

Noctua NH-D14 CPU-kjøler

Totalt havner dette (i dag) på 17445,- fra 3 ulike nettbutikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noctua kjøleren er meget stillegående, og den blir overdøvet av viftene i Obsidian 700D som forøvrg ikke er sjenerende i det hele tatt. Jeg tror GTX 460'en blir den komponenten som bråker mest her (under load).

Har selv to Gainward GTX 460 GLH i SLI og jeg synes det er litt mye støy når begge kortene spinner opp når jeg spiller Crysis. Men jeg ville fortsatt valgt 460'en over noe annet.

Lenke til kommentar

Bytt ut hovedkortet med et annet i hvertfall - som Asus P6x58d-e

Hawk kortene er langt mer stillegående enn Gainward GLH

Personlig ville jeg kvittet meg med Samsung Spinpoint i dette oppsettet, da den bråker litt mer enn Digital Green og SSDen er lydløs. Du kunne eventuelt sett på WD Black som lagringsdisker da disse er ganske raske, og litt mer stillegående enn Spinpoint.

Du kan jo også vurdere C300 128GB siden med det nye hovedkortet har du Sata III

Aner ikke noe om det CD-rommet der, personlig fåretrekker jeg egentlig bare å ha en ekstern DVD fordi jeg finner ingen jeg syntes er stillegående nok til å ha inne i kabinettet.

Noctua vil være bedre mtp støy enn H70.

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill!

Diabolicelf:

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å velge Gainward 460 Goes like hell, men som Maccan også skriver har jeg funnet ut at MSI HAWK-utgaven av 460 med sin nye kjøler er mye mer stillegående enn referansekjøleren på Gainward GLH. Grunnen til at jeg valgte 460 er at jeg har sett de ulike testene av 460 SLI som gir suberb ytelse, slik at jeg enkelte kan kjøpe ett ekstra 460 til SLI senere.

beirch:

Årsaken til at jeg har falt ned på Obsidian 700d er de elegante løsningene for bl.a kabelskjuling, harddiskmontering, generelt enkelt å arbeide i, soneinndeling mtp varme, og selvfølgelig det minimalistiske utseendet som er akkurat hva jeg ser etter. Ser at Fractal-kabinettet utseendemessig tiltaler meg, men hvordan er det på montering, kabelskjuling, varme etc?

Maccan:

Jeg tenkte i utgangspunktet på å bruke P6X58D-E, men etter hva jeg har forstått så er den eneste forskjellen på Sabertooth 55i og P6X58D-E at førstnevnte i tillegg har eSATA. I tillegg skal komponentene på Sabertooth være av høyere kvalitet. Har jeg tatt feil?

Corsair F120 vs Crucial C300 128Gb: jeg ser at skrivehastigheten på F120 (teoretisk) listes mye høyere enn på C300, men er ikke dette tilfellet i praksis? Har også lest at F120 har innebygget støtte for TRIM, mens dette krever firmwareoppdatering på C300 - er dette teknisk tungvint å få til (tenker på rekkefølgen av firmwareoppdatering vs Windows-installasajon)? Hvordan er ytelsesforskjellen mellom SATA 6Gb/s og 3Gb/s på en SSD?

Setter pris på om noen kan anbefale meg en intern DVD-brenner som er relativt stillegående!

Endret av dc
Lenke til kommentar

Verken R3 eller Obsidian har super kjøling. Eier 800D selv og det gjør jobben, men ikke noe mer. Fractal er litt mindre og lettere og jeg ser på det som en fordel.

Innvendig er nok Fractal veldig lik bortsett fra størrelsen. Det er plass til god kabelrydding der. Obsidian er et stillegående kabinett, men Fractal er VELDIG stillegående.

Er vel ingen annen disk enn C300 som klarer å kline til med over 330+ mb read, men joda, write speeden er sånn helt midt på treet. Alikevel burde en kanskje verdsette ting som IOPS litt mer.

Du får en rask SSD uansett, men jeg ville heller valgt OCZ Vertex 2 over Force, ettersom Force bygger på en modifisert Sandforce drive, så oppdateringer vil vel ikke skje så ofte.

C300 har innebygd støtte for trim :), men pga dårlig firmware falmet den vist uansett, noe som da skal være ordnet opp i den nye firmwaren hvis du ikke får den med på kjøpet nå da.

Når det gjelder firmware er ikke den vanskeligere enn å sette inn en CD med en firmware oppdatering før man setter inn OS.

Ang. hovedkortet så er jo Sabertooth relativt nytt. Vet Guru 3d satte pris på det, men det generelt de samme kontrollerne i P6 og Sabertooth, mens p6 for tiden er på tilbud :)

Personlig syntes jeg også P6X58 ser 10000 ganger penere ut :p

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...