Gå til innhold

hvordan lag hjemme server?

xain

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har lyst på en hjemme server.

jeg har 5-6 pc'er og det er forskjellige ting på dem. men jeg bruker 1 av dem og de andre pc'ene bruker brødrene mine. så jeg lurer på om det er ok å ha hjemme server på den pc'n som jeg bruker til vanlig? og spørsmålet mitt er hvordan lager jeg en hjemme server? det har jeg aldri gjort før.

på ene pc'en min har jeg 1000+ bilder inn på og jeg vil ha dem på den pc'n som jeg skal ha som hjemme server, er det mulig å send over via server'en eller nå sånt isteden for å plugg dem inni minnepenn osv?

''PS: har aldri hadd hjemme server, så jeg har lyst på den. men vet ikke hvordan jeg skal lage en. håper dere kan hjelpe til''

takk for hjelp : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det de fleste forbinder med en hjemmeserver er en maskin eller kanskje et NAS som brukes som felles lagring for filer alle skal ha tilgang til.

Vanligvis så er det et krav at denne maskinen er tilgjengelig 24x7 så hvis du skal bruke din maskin som server så er det kanskje en greie at maskinen er stillegående, eller så stillegående som mulig.

En annen ting du også skal tenke på er om maskinen din er kraftig nok til å betjene den trafikken et slikt oppsett nødvendigvis medfører som f.eks streaming av filmer og musikk til flere maskiner eller tv'r samtidig.

Hvis du kan svare nei på noen av disse spørsmålene så tror jeg du skal vurdere en dedikert server eller et NAS av semi profesjonell type som f.eks Netgear ReadyNAS e.l. Prismessig så vil du da havne på oppunder 4000kr.

Lenke til kommentar

Det er jo alltid en fordel å ha en dedikert server.

Men hva er det du vil bruke den til?

Nettside, e-postklient, skriver-styring, nettverkslagring, skal den være nettverksadmin..? You name it..

Mener det er en veiledning her på forumet et sted. Eller en egen tråd for denne type ting i alle fall. Skal se om jeg finner den. Men spørsmålet mitt er i alle fall: Trenger du en serverløsning?

Om det hovedsaklig er av intreress og for å lære vil jeg foreslå å ha en egen PC til det. Jeg har av egne feil lært at, det skjeldent er lurt å eksprimentere på hovedPC-en :wee:

Edit: mye bedre inlegg før meg her. Jeg har egentlig ikke veldig peilig på server, men vil uansett anbefale å ha en egen PC til evt. serverløsning.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Trådstarter vil nok ha eit NAS, virker slik. Så Da er det nok bare å forklare litt om hva ok hvordan etc. Men Windows koster jo, men er lettest får folk flest, siden alle datamaskiner blir kjøpt med windows på etc...

Så trådstarter får utdype litt til.

Hvilker os vil du bruke til formålene.

Kva vil du bruke serveren til og slikt.

Tror ikkje det hjelper å anbefale, da har han jo plutselig 10 os å velge imellom etc.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også at TS egentlig sikter til en filserver eller NAS om du vil.

Man kan som sagt fint bruke en gammel/eldre maskin til slikt men må være klar over at nettverkstrafikken til en slik boks ofte er av en slik karakter at andre oppgaver kan være vanskelig å få kjørt på en tilfredstillende måte.

Noen routere har muligheten til å koble opp en eller flere USB disker slik de får en slags NAS funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Det å bygge en hjemmeserver en smal sak. Nå som atom prososserene er såpass billige og kraftige så får du en liten og solid server.

Jeg vurderer selv å bygge en.

Eks:

ZOTAC ATOM D510 WIFI MINI-DTX

FRACTAL DESIGN ARRAY R2 300W BLACK

CORSAIR 2GB DDR2 VS PC5300 667MHZ CL5 (2X1GB)

Fullverdig server for 2500,-

Har lest at kabinetter muligens blir en smule varm om du stapper inni 6 harddisker.

Så kan du f.eks legge inn windows home server, freeNAS, freeBSD, Ubuntu osv.

Windows home server er gjerne det enkleste om du ikke kjenner til linux

Om du ikke vil gå igang med selvbygging så kan Synology sine NAS bokser være et godt alternativ.

Sjekk Disk station mananger 3.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Vist en skal kjøpe eit ferdig nas er det lurt å legge en del penger i det, OS og config betyr mykje, samt hvilken hardware som er inni, er en del billige nas, men de er som regel trege også, HW.no har testet eit par nas, gamle tester, men du vil nok se att penger og kvalitet henger sammen..

Å sette opp en linux server får bruk av nas er egentlig fort gjort, satte opp ubuntu server på 2 veke med samba (laga filen fra grunn av)

Det som faktisk tok mest tid var å mounte diskene '-.- utrulig nok.

Finnes masse guider på nettet, det er også mulig å velge linux med kde (skrivebord) har lite å seie i grunn, drar mer ram, thats it.

og kor mykje koster det for en gb ram i dag?

Ferdig nas ville eg hjerne lagt 4-5000 i, vist ikkje meir (flere hdd plasser)

Billig skrap er forsatt skrap.

Lenke til kommentar

jeg vil ha en hjemme server for å dele bildene og musikk bare. og da trur jeg ikke at jeg trenger å kjøp nas for å ha en hjemme server kun for å dele bildene og musikk? de musikk og bildene jeg har tar ikke så mye plass, 30GB maks.

2ball(s): ja jeg trenger serverløsning. har aldri helt på med noe sånt, så jah.

Lenke til kommentar

jeg vil ha en hjemme server for å dele bildene og musikk bare. og da trur jeg ikke at jeg trenger å kjøp nas for å ha en hjemme server kun for å dele bildene og musikk? de musikk og bildene jeg har tar ikke så mye plass, 30GB maks.

2ball(s): ja jeg trenger serverløsning. har aldri helt på med noe sånt, så jah.

Da trenger du kanskje heller ikkje så mykje overførings hastighet heller, Da kan du alltids grave opp gamle datamaskiner som du trodde var døde får 10 år siden å installere freenas, dette er meget enkelt. Eneste eg har hatt prob med var overføringshastigheten.

FreeNas koster 0kr, en gammel maskin 0kr og arbeidspenger 0kr siden du gjere det sjølv :)

Finnes utallige guider på nettet som klarer å få 6 åringer igjennom dette, så dette skal du nok klare :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...