Gå til innhold

Dokumentskanning - filene blir så store, kan jeg få de mindre?

roarkv

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte at jeg skulle skanne alle regninger og dokumenter på Canon Pixma Mp610, den er treg, men det er ikke så veldig mange dokumenter å snakke om. Problemet er at den lagrer i jpg, png, pdf eller tiff, men filene blir så altfor store - selv i 300dpi og grayscale scanning. Er det mulig å lagre skannede dokumenter i filer på f.eks. 30 - 300kb med denne skanneren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den løsninga JEG bruker er enten:

1:

Lagrer bildene som BMP (null kompresjon - store filer). Bruker så Irfanview til å batch-konvertere bildene til JPG. Da kan du samtidig styre størrelsen på bildene slik at alle har lik høyde eller bredde etc.

2: (dette er desverre ikke gratis)

Samme som pt. 1, men du lagrer bildene som jp2 istedet for jpg. Det er en bildestandard som tilbyr bedre kompresjon, men ikke så veldig utbredt. Kostnaden er knyttet til registrering av tillegsmodulen til Irfanview som kan lagre som jp2.

Hint: XnView kan konvertere til jp2 gratis, men har en misstanke om at den originale enkoderen (modulen til IV) leverer bedre kvalitet. Dette har jeg ikke testa inngående ennå.

3:

Til scannede dokumenter er filformatet DJVU spesielt velegnet.

Det finnes en gratis programvare som kan konvertere scannede (bilde)filer til DJVU, og det heter DjVu Solo.

For å få dokumentene søkbare i tillegg, så må du ha et program som heter "Lizardtech Document Express Enterprise". Det er ikke gratis da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det blir det stygge bilder av. Les mer her.

stygge bilder av PDF? det er jo det et av de mest brukte formatene for å arkivere dokumenter.

Dette er snakk om dokumentscanning og det medfører ganske mye scanning så å slippe et tredjepartsprogram og mye manuell behandling hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Dette er snakk om dokumentscanning og det medfører ganske mye scanning så å slippe et tredjepartsprogram og mye manuell behandling hadde vært fint.

I Adobe Acrobat kan du renske opp og gjøre filstørrelsen mindre ved å klikke på en enkelt knapp. enklere kan det nesten ikek bli.

Lenke til kommentar
stygge bilder av PDF? det er jo det et av de mest brukte formatene for å arkivere dokumenter.
Ser at jeg siterte på litt feil måte. Mente at komprimering til JPG fører til stygge bilder pga kompresjon.

Men det er synd at det ikke finnes flere gratisprogrammer som kan komprimere som djvu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...