Lilla99 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Jeg trenger hjelp med å løse et arbeidskrav som skal innleveres søndag. Oppgaven skal være på minst 3 sider, helst 4. Problemet er at jeg får til kun en. Kan noen gi meg noen tips/stikkord om hva jeg kan skrive som er relevant for oppgaven? Jeg står helt fast etter å ha prøvd i flere dager. Håper noen kan hjelpe Oppgave nr. 1: RS Kontroll AS Da Rolf Strand ble arbeidsløs, begynte hans straks å tenke på hva han skulle sysselsette seg med. Etter nesten 30 i industrien, hvorav de siste 12 som varemottaker og kvalitetskontrollør, hadde han mange ideer og erfaringer som han ville arbeide videre med. En erfaring som han hadde gjort som varemottaker ved en industribedrift, var den enorme mengde med råvarer og halvfabrikata og forbruksmateriell som hver dag kom til fabrikken. Ved vareinntaket skulle alle varepartiene dels kontrolleres mot fraktseddel og ordre, men også at rett varer og rett kvantum ble mottatt, samt at varene ikke skulle skades under transporten. For enkelte varer som kom inn til fabrikken var det også nødvendig å kontrollere kvaliteten, i det minste en grovkontroll eller stikk-kontroll. I og med at Rolf Strand hadde arbeidet i flere bransjer, innså han at dette problemet var bransjeavhengig. Som varemottaker hadde Rolf Strand opplevd at man savnet instrumenter og metoder for å gjøre varemottaking effektiv og kvalitetssikker. Jo mer Rolf Strand tenkte på dette, desto klarere ble det for ham at her fantes det et marked. Han begynte å tenke konkret på den industribransjen han hadde arbeidet lengst i. Ved å undersøke i markedet det som fantes av måleinstrumenter og målemetoder, viste det seg at produkter kunne skreddersys og tilbys denne bransjens varemottak-avdelinger. Det tok ikke Rolf Strand mer enn et halvt år å finne fram til et instrument og en metodepakke som bransjen hadde behov for. Gjennom personlige kontakter med varemottaker på tidligere arbeidsplass og andre i bransjen fikk han faktisk solgt flere kontrollpakker med god lønnsomhet. Rolf Strand registrerte et aksjeselskap og kom fort til å måtte be sin sønn og svoger om hjelp mot betaling. Men Rolf Strand kastet seg over problemene i en annen bransje også, og der viste det seg at han fikk god kontakt med varemottak-sjefen i den største bedriften i fylket. Sammen kom de fram til et produkt som Rolf Strands foretak RS Kontroll AS kunne levere. Nå måtte Rolf Strand ut av sin garasje og inn i større lokaler, og han hadde behov for flere folk – og nå på heltid. Det produkt som RS Kontroll AS tilbød, bestod av en handbok for varemottakere og en pakke med fysiske eller kjemiske måleinstrumenter tilpasset bransjens kontrollbehov, samt instruksjon i anvendelse av instrumentene. Alt dette ble levert som et produkt. Rolf Strand hadde dessuten fått tillatelse fra leverandøren av et måleinstrument å gjøre en del tekniske forandringer for at instrumentet kunne anvendes i en bestemt bransje. Det krevde også fagfolk som Rolf Strand ansatte. Rolf Strand skrev dokumentasjon og fikk et trykkeri til å gjøre layout og trykke dette i praktiske permer. Dessuten kjøpte Rolf Strand inn instrumenter fra andre leverandører, samlet dem sammen i egen emballasje og leverte dette samtidig som han stod for opplæringen på kundens arbeidsplass. På under 2 år var Rolf Strand AS en bedrift med 19 personer. Noen få var familiemedlemmer, andre tidligere arbeidskamerater, selv om de fleste var nye. Rolf Strand la stor vekt på å kjenne dem alle personlig. Ved alle viktige beslutninger ville Rolf Strand skape oppslutning om sine avgjørelser hos de ansatte, i regel på møter med de ansatte fredag ettermiddag. To episoder hadde overrasket Rolf Strand. Den første gjaldt spørsmål om lønn og arbeidsvilkår for de ansatte, hvor han hadde presentert sitt forslag på tomannshånd for de aller fleste. Rolf Strand fikk det inntrykk at de ansatte var godt fornøyd med forslaget, men på fredagsmøtet ble det sterk motstand, og forslaget måtte Rolf Strand omarbeide kraftig for å få de ansatte med. Rolf Strand kom nå med forslag om at de skulle forsøke seg på en ny bransje som han faktisk ikke kunne noe om, men hvor han anså at det ville være store muligheter, da antallet bedrifter i denne bransjen var stort og varemottakingen komplisert. Det lille Rolf Strand hadde gjort av forundersøkelse, tydet på at det i denne bransjen fantes en form for konkurranse. Varemottakere i flere bedrifter hadde komponert sine egne løsninger og virket å være rimelig fornøyde med disse. Også denne gang hadde Rolf Strand diskutert dette med mange av sine ansatte, og alle lot til å støtte ideen om å satse på denne bransjen. Men fredagsmøtet ble en katastrofe for Rolf Strand. De ansatte var stort sett passive og lågmælte, men de som tok ordet, var skeptiske og negative til ideen. Nå forsto Rolf Strand ingen ting. Han begynte å fundere på om han hadde mistet kontakten med sine ansatte. Han ønsket et nært og oppriktig forhold til dem. Den ene tankene fulgte den andre. Visst hadde bedriften blitt viktig for Rolf Strand. Ja, faktisk så at den nå var hele hans liv. Fra å være 56 år og arbeidsløs var han nå 58 med eget bedrift og stadig bedre økonomi og en voksende status i byen. Er bedriften blitt et mål for meg? Har bedriften blitt meningen med mitt liv? I begynnelsen var jo virksomheten et middel for Rolf Strand, slik at han kunne skaffe seg et levebrød. Oppgaver: 1 Når ble Rolf Strands virksomhet en organisasjon? Begrunn ditt svar. 2 Beskriv virksomheten med hjelp av transformasjonsmodellen. 3 Hvordan vil du forklare det forhold at de ansatte individuelt og som gruppe ikke hadde samme oppfatning? 4 Anser du at en bedrift er et mål eller et middel? Angi for hvem bedriften er et mål respektive et middel. Kilde:Jon Aarum Andersen - Organisasjonsteori - Universitetsforlaget.no. Endret 17. november 2010 av tom waits for alice Lagt til kildehenvisning Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Første problem jeg støter på når jeg skal prøve å hjlepe deg: Hva er transformasjonsmodellen? Lenke til kommentar
Lilla99 Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 Det eneste som står om transformasjonsmodellen i pensum er at det er den modellen aktiviteten følger. Fra råvare, til ansatt, produksjon, ferdig produkt, kunde og så hele greia på nytt igjen. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Det eneste som står om transformasjonsmodellen i pensum er at det er den modellen aktiviteten følger. Fra råvare, til ansatt, produksjon, ferdig produkt, kunde og så hele greia på nytt igjen. Ahh, da skjønner jeg. Da ville det være så enkelt som å forklare hva som skjer steg for steg, i grove trekk, fra råvare til destruksjon/resirkulering av produkt/vare. Det virker desverre som en typisk "ork-oppgave" som kommer til å kreve litt tid før den blir ferdig. Men gjør det grovt og rakst en gang. Så har du ferdig med det som kan være "malen" og da er det bare å fylle, klippe og finpusse denne. Det blir mye letter om man først får ferdig opsette på oppgaven. Hva må du ha med? om du skal bruke underoverskrifter kan du feks. først finne ut hva disse skal være og hva som skal stå under dem. Jeg kans kanskje se litt nermere på dette i morgen men akkurat nå må jeg legge meg sånn at jeg kommer meg på jobb i morgen. I tilleg burde jeg gjøre litt lekser selv. Hvilket fag er det sankk om? Endret 24. september 2010 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Lilla99 Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Det er organisasjonsfag. Jeg pleier vanligvis ikke å slite på skolen, men dette faget er omtrent som en murvegg for meg. Jeg prøver virkelig å sette meg inn i det og lese godt, men jeg klarer bare ikke å forstå. Tusen takk for all hjelp du kan komme med, det setter jeg virkelig pris på! Sov godt Endret 24. september 2010 av Lilla99 Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 http://www.centerod.com/the-transformation-model.html Transformasjonsmodellen er "nøkkelen til suksess" i bunn og grunn. Gosh du kan utdype dette noe voldsomt hvis du setter deg ned og skriver stikkord! Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Et lite tips før jeg legger meg: Det hjelper meg av og til å skrive kort om oppgaven før jeg skriver den. Jeg skriver ukesraport for praksis plass og da har jeg satt opp en liten mal jeg bruker hver gang. Eks: Forside på eget ark. Den inneholder, navn på eleven, navn på oppgaven, dato og klasse. Det kan bli pent med et illustrasjons bile. Det trenger bare være løst knyttet til oppgaven, men en skolebolle er kanskje ikke relevant om man skriver om feks. elektronikk. Innholdsbetegnelse på eget ark. ----------- (litt om hva oppgaven inneholder. Dette skriver jeg gjenere etter oppgaven er ferdig. Skal være kort og enkelt, bare 4-5 linjer) Hoveddel Her skirver jeg litt om utførelsen. Her kommer selve oppgaven uten videre mikk makk. Dette blir den desidert største delen. Konklusjon/tanker Her skriver jeg litt kommentarer om selve oppgaven. Tanker og meninger jeg har gjort meg opp som ikke nødvendig vis bør presses inn mellom to ledd i selve oppgaven. Dersom det blir brukt ord og uttrykk som feks. faguttrykk som minoriteten bruker kan det være lurt å ha et eget punkt med ordforklaringer. Dette plasseres enten i begynnelsen eller etter oppgaven(så lenge den ikke er midt i går det bra. Den skal være enkel å finne frem.) Evt. andre punkter kan være så mangt. Om man skriver om et arbeidsoppdrag kan verktøylist, måleresulteter, eller evt. funn fra undersøkelser være et eget punkt. Bilder. Dersom dette er ønskelig eller nødvendig føres helt til slutt, eller som et vedlegg. Bildene bør ha en kort forklaring, som skal plasseres under bildet. ------------------------------------------------- Uansett. dett var bare et løst eksempel jeg skrev fra eget hode, nå som det er litt for sent på kvelden. er ikke sikkert det er relevant for deg, men jeg kan jo ha skrevet noe nyttig ved et uhell Jeg stikker sikkert innom i morgen og ser litt nermere på det. Lykke til med oppgaven og god natt Endret 24. september 2010 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Lilla99 Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Tusen takk for svar fra dere begge! Dette kan nok hjelpe meg et stykke på vei, men jeg står dessverre litt fast fortsatt. Skal sitte i hele dag og prøve så godt jeg kan. Lenke til kommentar
Lilla99 Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Føler meg så dum, får fortsatt ikke til mer enn en og en halv side. Det blir jo håpløst å få en side på hvert spørsmål når hodet mitt ikke vil forstå. Lenke til kommentar
Autzen Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Hva med å redegjøre og trekke inn andre teorier fra pensum som er relevant for svarene dine? Oppgaver: 1 Når ble Rolf Strands virksomhet en organisasjon? Begrunn ditt svar. Når du begrunner svaret ditt her, så skriv fks. et avsnitt om teorier (påstander, perspektiver, etc) som du bruker i begrunnelsen din. Trekk inn ekstra informasjon om hva du sier, bare pass på at det er relevant. 2 Beskriv virksomheten med hjelp av transformasjonsmodellen. Her kan du for eksempel begynne med å ordentlig redegjøre for transformasjonsmodellen. For å så begynne med hva oppgaven spør om direkte, altså å beskrive virksomheten ved hjelp av modellen. Og til slutt kan du ha et avsnitt hvor du forklarer hvordan du svarte på spørsmålet og ta med eventuelle konklusjoner. 3 Hvordan vil du forklare det forhold at de ansatte individuelt og som gruppe ikke hadde samme oppfatning? Jeg antar at det finnes en teori som kan trekkes inn her også. Og igjen, hvis du er lur lager du en liten introduksjon hvor du forklarer hvordan du vil svare på spørsmålet. Så redegjør for teorier og relevante begreper du kommer til å bruke. Så svarer du på selve spørsmål, for å så ha en konklusjon til avslutning. 4 Anser du at en bedrift er et mål eller et middel? Angi for hvem bedriften er et mål respektiveet middel. Igjen, redegjør for teoriene du bruker for å argumentere for svaret ditt. Håper dette hjelper litt. Er kanskje litt åpenbart, men er fort å glemme. Husk at det er lov å trekke inn relevant ting for å styrke oppgaven. Anbefaler deg og lage stikkord om ting som du vil trekke inn til hvert spørsmål. Så har du en god oversikt når du begynner å skrive grundig. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Lilla99 Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Tusen takk for svar! Dette kan nok hjelpe meg en del. Jeg prøver å lese mye for å finne relevant informasjon, men synes det står så lite i pensum. Lenke til kommentar
Lilla99 Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 Da har jeg levert inn og fått til tre sider, så det er jeg fornøyd med. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Da har jeg levert inn og fått til tre sider, så det er jeg fornøyd med. Tusen takk for hjelpen Flott Lykke til Lenke til kommentar
Lilla99 Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Allerede i dag hadde foreleser gått gjennom mitt arbeidskrav. Han kunne ikke godkjenne det og jeg får derfor ikke gå opp til eksamen til vinteren. Noen som vet om det går an å ta eksamen noe sted uten arbeidskrav? Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Hmm.. Akkurat det kan jeg ikke svre på. Foreslår du lager en egen tråd for det spørsmålet. Prøv å legg det ut på et tidspunkt hvor det er mange aktive forumbrukere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå