Gå til innhold

Overoppheting - PC'en skrur seg av

oleugh

Anbefalte innlegg

Som emnet sier, pcen shutter down av seg selv å når jeg starter den igjen så kommer det opp en feil mld som sier så så mye som at maskinen er overheated men manskinen er ikke spesiellt varm. Jeg har ikke hatt noe som helst problemer med dette før.. jeg kjøpte pcen fra www.komplett.no og bygde den selv. jeg har vel hatt den i snart 2 år nå.. har dere noen forslag om hva det kan være? kan dette være en form for virus eller er det noe galt med selve hardwaren? Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at den er overopphetet. Det kan hende at det har røket ei vifte på cpukjøleren, eller at kjøleren har løsnet.

Du må fikse dette så fort som mulig hvis ikke dreper du maskinen din.

Sjekk at alle vifter går, hvis de gjør det så demonter cpukjøleren, påfør ny kjølepasta og monter den igjen.

Det kan også være skjerkortet som blir for varmt.

En annen ting er at maskinen kan være klin full av støv som hindrer tilstrekkelig kjøling.

Du skal ikke bruke støvsuger for å fjerne dette men trykkluft på boks.

Lenke til kommentar

Det betyr at den er overopphetet. Det kan hende at det har røket ei vifte på cpukjøleren, eller at kjøleren har løsnet.

Du må fikse dette så fort som mulig hvis ikke dreper du maskinen din.

Sjekk at alle vifter går, hvis de gjør det så demonter cpukjøleren, påfør ny kjølepasta og monter den igjen.

Det kan også være skjerkortet som blir for varmt.

En annen ting er at maskinen kan være klin full av støv som hindrer tilstrekkelig kjøling.

Du skal ikke bruke støvsuger for å fjerne dette men trykkluft på boks.

alle vifter funker og alt sånnt.. mulig det er kjølepastaen under cpu'en tengte jeg skulle hatt meg ny prossesor også http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=137535&model=&salg= , trenger jeg kjølepasta om jeg kjøper den? eller er det ferdig på?

Lenke til kommentar

Trenger nok pasta til den ja. Om det er merket "boxed" følger det med vifte/ribbe som allerede har en grei kjølepasta. Pass på å kjøpe en skikkelig pasta! Da er det vanskeligere å gjøre feil ;)

Når det gjelder overoppheting så bruk programmet "Speedfan" å se hva sensorene dine faktisk måler ?

Lenke til kommentar

problemet med denne som du sier kan måle cpu'en min osv .. jeg kommer ikke helt inn på pcen engang før den skrur seg av.. men stedet jeg skal kjøpe cpu av har ikke kjølepasta så er dette nødvendig? jeg trengete ikke kjølepasta når jeg byggde pcen min for 2 år siden da var det på cpu'en om jeg ikke husker feil..

Lenke til kommentar

en fra catchgamer.no svarte meg dette ; Mest sannsynelig så er kjøleribba "ødelagt" eller vifta ikke fungerer som den skal. Hadde det samme problemet, cpu vifta mi gikk, men cpuen var oppi 100 grader før den slo seg av. Sjekka støv osv, men det hjalp ikke, måtte kjøpe ny cpu vifte.

Kan det ligge noe i det han sier?

Lenke til kommentar

Kan du ikke sjekke temperaturer for oss? :) De kan du gjøre i BIOS. Dersom du ikke får det til, må du kontrollere maskinen fysisk. Skjekk at alle vifter spinner, og at det ikke er store mengder støv. Eventuelt ta kontakt med komplett ;)

Jeg endret også emnetittelen til noe mer passende for denne kategorien.

Lenke til kommentar

Kan du ikke sjekke temperaturer for oss? :) De kan du gjøre i BIOS. Dersom du ikke får det til, må du kontrollere maskinen fysisk. Skjekk at alle vifter spinner, og at det ikke er store mengder støv. Eventuelt ta kontakt med komplett ;)

Jeg endret også emnetittelen til noe mer passende for denne kategorien.

takker for svar! jeg har blåst pcen for støv og jeg rekker ikke måle temp før den skrur seg av tror jeg. men den blir fryktelig varm under cpu'en så er det mulig at cpu kjøleren er gåen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...