TheNarsissist Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Hei, jeg har oppkjøring på A1 neste uke. Igår hadde jeg siste kjøretime, og en ting jeg stussa på da, var: Jeg skulle rett fram i en rundkjøring. Rundkjøringa hadde to felt hver vei og man skulle ligge i høyre felt når man skulle til høyre og venstre felt når man skulle til ventre eller rett fram. La meg i venstre, holder meg i venstre felt, men når jeg skal ut av rundkjøringa ba kjørelæreren min meg om å legge meg i høyre felt. Hvorfor det? Trodde det var sånn at hvis du starta i venstre felt måtte du avslutte i venstre felt, ikke bytte? Har et bilde i paint, er ikke så flink til å tegne men dere skjønner. Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Man skal helst/kun bruke det innerste feltet i en rundkjøring om man skal av på siste avkjørsel. Kjørelæreren din mente at du skulle kjøre til høyre for å vise hvor du skulle hen. Når en rundkjørin har to felter, du ligger i den innerste og skal av tidlig kan det fort bli farlig. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Alle har forskjellige meninger om hva som skal gjøres i en rundkjøring! Så lenge du vet det mest elementære så går det vel bra. Jeg har kjørt i 3 år og kvir meg til å kjøre inn og ut av en rundkjøring. Rundkjøringene i Bergen er hvertfall helt håpløse. Men den røde streken der er feil. Jeg ligger hvertfall i høyre. Med mindre det er oppmerket piler i veien slik som du har gjort da. Da skal du jo følge pilene. Lenke til kommentar
Erav Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 I slike rundkjøringer er det som regel litt bedre plass. Gjerne plass til to biler i bredden om gangen. Kjørelæreren din ville få deg til å opprettholde flyten i trafikken. Når du skal ut av rundkjøringen og legger deg i venstre feltet, tar det lengre tid for de som kommer motsatt kjøreretning som deg å oppfatte hva du vil. Legger du deg i høyre, så vil bilister oppfatte din hensikt i trafikken. I tillegg de som kommer fra din venstre vil ha bedre sjangs. Siden det mest ideele med en rundkjøring med 2 utkjøringer er å 'bytte' felt. Kanskje litt vanskelig å tenke seg til, men når situasjonen oppstår. gjør man det mest logiske. Iallefall for meg Ang det, så finnes det ikke en fasit på situasjonen din. Du bryter ingen regler. Etter rundkjøringen, kan det hende de to feltene deler seg. Og da er det lurt å bytte felt fortest mulig, noe du kan gjøre i den rundkjøringen. Så bare slapp av og lykke til på oppkløringen Lenke til kommentar
Solid Snail Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Det finns sære rundkjøringer der man må ligge i venstre for å kjøre rett fram, men det er ofte merket. Normalt er det i høyre fil for første og andre avkjørsel. Husk også på vikeplikt fra høyre hvis du ligger ved siden av en bil i rundkjøringen. Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Heter det strengt tatt ikke, følg feltet du skal ut i når det er flere felter ? Og når rundkjøringen har flere felter betyr vel ytterste felt at du skal av neste avkjørsel ? Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Ikke nødvendigvis. Noen rundkjøringer er lagt opp til at du kan ligge i venstre og forlate rundkjøringa uten å ligge i høyrefeltet i det du forlater rundkjøringa. Se bare på f.eks Sinsenkrysset i Oslo, her er det veldig mange muligheter. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Pluss svinger du over til høyre og du ligger innerst har du vikeplikt for bilen ved siden av deg! Veldig viktig å huske! Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Ut ifra bildet du postet så forstår jeg hvorfor kjørelærern sa det han sa. Men feks her i Bergen, så har vi en rundkjøring hvor man skal ligge i høyrefelte hvis man skal rett igjennom. Noe svært mange ikke følger, og skaper farlige situasjoner. Rundkjøringen jeg hinter til er i Birkelandskrysset/Flykrysset. Det står også klart og tydlig med skilt og veimerking hvilket felt man skal ligge i. Selv synes jeg rundkjøringer kan være litt vrien å få teken på i begynnelsen, men om man er veldig våken og tenker litt "logisk" så skal vel det gå rimlig greit. Og huske på det Andzel sa, angående vikeplikt Endret 29. september 2010 av -Léon- Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 En av grunnene til at rundkjøringen du refererer til er så ekkel er at det er 2 felt inn, men bare ett felt ut rett frem. Samtidig er dette avkjørselsfeltet nesten så bredt at man kunne hatt 2 felt ut også. Jeg har flere ganger lagt i høyrefeltet og tenkt at "håper ikke jeg får bilen i venstrefeltet inn i siden når jeg legger meg ut nå". Men som du sier er rundkjøringen merket godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå