Gå til innhold

Spm, rundkjøring.

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har oppkjøring på A1 neste uke. Igår hadde jeg siste kjøretime, og en ting jeg stussa på da, var: Jeg skulle rett fram i en rundkjøring. Rundkjøringa hadde to felt hver vei og man skulle ligge i høyre felt når man skulle til høyre og venstre felt når man skulle til ventre eller rett fram. La meg i venstre, holder meg i venstre felt, men når jeg skal ut av rundkjøringa ba kjørelæreren min meg om å legge meg i høyre felt. Hvorfor det? Trodde det var sånn at hvis du starta i venstre felt måtte du avslutte i venstre felt, ikke bytte? Har et bilde i paint, er ikke så flink til å tegne men dere skjønner.

post-122992-1285357864,6585_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle har forskjellige meninger om hva som skal gjøres i en rundkjøring! Så lenge du vet det mest elementære så går det vel bra. Jeg har kjørt i 3 år og kvir meg til å kjøre inn og ut av en rundkjøring. Rundkjøringene i Bergen er hvertfall helt håpløse. Men den røde streken der er feil. Jeg ligger hvertfall i høyre. Med mindre det er oppmerket piler i veien slik som du har gjort da. Da skal du jo følge pilene.

Lenke til kommentar

I slike rundkjøringer er det som regel litt bedre plass. Gjerne plass til to biler i bredden om gangen.

Kjørelæreren din ville få deg til å opprettholde flyten i trafikken. Når du skal ut av rundkjøringen og legger deg i venstre feltet, tar det lengre tid for de som kommer motsatt kjøreretning som deg å oppfatte hva du vil. Legger du deg i høyre, så vil bilister oppfatte din hensikt i trafikken. I tillegg de som kommer fra din venstre vil ha bedre sjangs. Siden det mest ideele med en rundkjøring med 2 utkjøringer er å 'bytte' felt.

Kanskje litt vanskelig å tenke seg til, men når situasjonen oppstår. gjør man det mest logiske. Iallefall for meg :)

Ang det, så finnes det ikke en fasit på situasjonen din. Du bryter ingen regler. Etter rundkjøringen, kan det hende de to feltene deler seg. Og da er det lurt å bytte felt fortest mulig, noe du kan gjøre i den rundkjøringen. Så bare slapp av og lykke til på oppkløringen

post-175610-1285360180,8198_thumb.png

Lenke til kommentar

Ut ifra bildet du postet så forstår jeg hvorfor kjørelærern sa det han sa.

Men feks her i Bergen, så har vi en rundkjøring hvor man skal ligge i høyrefelte hvis man skal rett igjennom.

Noe svært mange ikke følger, og skaper farlige situasjoner.

Rundkjøringen jeg hinter til er i Birkelandskrysset/Flykrysset.

Det står også klart og tydlig med skilt og veimerking hvilket felt man skal ligge i.

Selv synes jeg rundkjøringer kan være litt vrien å få teken på i begynnelsen, men om man er veldig våken og tenker litt "logisk" så skal vel det gå rimlig greit.

Og huske på det Andzel sa, angående vikeplikt

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

En av grunnene til at rundkjøringen du refererer til er så ekkel er at det er 2 felt inn, men bare ett felt ut rett frem. Samtidig er dette avkjørselsfeltet nesten så bredt at man kunne hatt 2 felt ut også. Jeg har flere ganger lagt i høyrefeltet og tenkt at "håper ikke jeg får bilen i venstrefeltet inn i siden når jeg legger meg ut nå".

Men som du sier er rundkjøringen merket godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...