Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Min søster er syk..

Kosemose

Anbefalte innlegg

Hei igjen

Nå forstår jeg ikke holdingen din. Hvis hun har hatt god hjelp av psykolog tdligere, hvorfor skulle psykologen nå forandre oppfølgingen av henne?

Hvis du tror psykologen "bare er ute etter å gi henne en diagnose for å å kunne gi henne medisiner", så skjønner jeg ikke hvordan hun kan ha hatt hjelp av psykolog tidligere. Dette er jo bare tull, og det henger jo ikke sammen med det du skriver i forrige posten. Det er jo ikke sånn psykologer jobber.

Du må la psykologen gjøre jobben sin, du kan støtte henne i å komme seg i behandling. Det er jo ikke du som skal behandle henne - du skal være søsteren. Det er jo vanskelig nok slik som det komemr frem i postene dine.

Dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen

Nå forstår jeg ikke holdingen din. Hvis hun har hatt god hjelp av psykolog tdligere, hvorfor skulle psykologen nå forandre oppfølgingen av henne?

Hvis du tror psykologen "bare er ute etter å gi henne en diagnose for å å kunne gi henne medisiner", så skjønner jeg ikke hvordan hun kan ha hatt hjelp av psykolog tidligere. Dette er jo bare tull, og det henger jo ikke sammen med det du skriver i forrige posten. Det er jo ikke sånn psykologer jobber.

Du må la psykologen gjøre jobben sin, du kan støtte henne i å komme seg i behandling. Det er jo ikke du som skal behandle henne - du skal være søsteren. Det er jo vanskelig nok slik som det komemr frem i postene dine.

Dag

Beklager at jeg var uklar der. Behandlingen ble for tidlig avsluttet forrige gang. Hun fikk pratet mye om mobbingen, noe hun aldri har gjort med noen før. Dette gjorde at hun fikk litt mer innsikt i hva som plaget henne og hvordan hun best kunne komme videre etter dette. Hun fikk medisiner som har vært litt opp og ned. Noen ganger sier hun at hun er fornøyd, andre dager sier hun at hun vil slutte på de. Det var psykologen som sa at hun ikke trengte noen behandling lenger, søsteren min var litt usikker på dette men hørte på psykologen. Nå i ettertid sier hun at hun burde fortsatt, men at hun ville hatt en annen psykolog, for hun var ikke helt fornøyd med denne. Jeg har spurt henne om hun kommer å klare å åpne seg for en ny psykolog, for det var veldig vondt for henne å fortelle om det sist, og nå vet jo denne psykologen hele bakgrunnshistorien hennes fra før. Ville det da vært lurere å gå til den hun allerede har gått til, eller forholde seg til en ny en? Har selv aldri vært hos psykolog, så jeg kan ikke uttale meg om psykologer generelt, men kun ut i fra min søster sine erfaringer.

Lenke til kommentar

Hei

Hvis hun opplever at hun ikke har tillit til psykologen, så bør hun finne en annen. Det er jo også det hun selv sier hun vil, og det er vel ingen grunn til å tvile på at det er det beste.

Psykologbehandling bygger på gjensidig tillit, og hvis hun ikke opplever at psykologen forsto henne godt nok, og undervurderte omfanget av problemene hennes, så vil jeg tro hun har mest å tjene på å begynne med blanke ark hos en ny.

Psykologbehandling er så avhengig av det samarbeidet og samspillet som oppstår mellom psykolog og pasient, at om det ikke fungerer med den ene, så kan det gå godt med neste. derfor kan det godt hende at det går lettere for henne å snakke om problemene sine med en annen psykolog.

Hun nok måtte vente en stund på time - selv om slik du har beskrevet hennes problem og funksjonsnivå, så ville jeg tro hun blir prioritert på ventelistene. Og på generelt grunnlag, ut fra din beskrivelse, vil jeg tro hun er innefor de som skal få behandling inne max tre måneder.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Hei

Hvis hun opplever at hun ikke har tillit til psykologen, så bør hun finne en annen. Det er jo også det hun selv sier hun vil, og det er vel ingen grunn til å tvile på at det er det beste.

Psykologbehandling bygger på gjensidig tillit, og hvis hun ikke opplever at psykologen forsto henne godt nok, og undervurderte omfanget av problemene hennes, så vil jeg tro hun har mest å tjene på å begynne med blanke ark hos en ny.

Psykologbehandling er så avhengig av det samarbeidet og samspillet som oppstår mellom psykolog og pasient, at om det ikke fungerer med den ene, så kan det gå godt med neste. derfor kan det godt hende at det går lettere for henne å snakke om problemene sine med en annen psykolog.

Hun nok måtte vente en stund på time - selv om slik du har beskrevet hennes problem og funksjonsnivå, så ville jeg tro hun blir prioritert på ventelistene. Og på generelt grunnlag, ut fra din beskrivelse, vil jeg tro hun er innefor de som skal få behandling inne max tre måneder.

Hilsen

Dag

Takk for svar.

Skal prøve å hjelpe henne så godt vi kan, hele familien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...