Gå til innhold

3d studio max-pc til 10k ++

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å sette sammen en PC til rundt 10 000 kr +/-, som skal brukes til noe lettere spilling, men hovedsaklig fokus på 3d studio. Har lest rundt i diverse blader osv, men sliter litt med å finne ut hva som passer best. Jeg har ikke bruk for skjerm. Prisen på 10 000 er ikke maks, men vil gjerne holde meg rundt der.

Får ekstra penger i hende i måned november/desember, og vurderer å vente til da, men har det noe å si egentlig? Noen forandringer i sikte de neste 2-3 månedene?

Alle tips settes hjertelig pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du skal bruke pc'en på 3d studio kan du ta en kikk på denne sammenligningen hos Tomshardware.

Isolert sett opp mot 3DS max vil AMD sin Phenom II X6 1090T på 3,2GHz gi mest ytelse for pengene satt opp mot pris. Denne CPU'en vil jo også dra alt annet du måtte kjøre på den så generell ytelse vil være mer enn god nok spør du meg.

Kombiner denne med et hovedkort med SATA3 6Gbs og USB3.0 så har du pc i lang tid :) ca kr 1100

Noen vil anbefale deg SSD som systemdisk og det velger du definitivt om budsjettet strekker til. Intel 80 GB g2 eller C300 på 128 GB avhengig av pris.

2x 4GB RAM om du vil eller 4x 2GB vil gi deg mer enn nok RAM.

En start dette, andre slenger seg nok på

Lenke til kommentar

Takker for alle tips. Så dere mener AMD er en god løsning? Eller core i7-ene til intel? Har googlet litt uten å bli så mye klokere. Jo flere kjerner jo bedre når det gjelder rendring i Max. Hvordan er AMD-ene der i forhold til core i7? Såvidt jeg har forstått har em i7 4 kjerner, som "simulerer" 8? Eller er dette helt feil?

Lenke til kommentar

Noen forandringer i sikte de neste 2-3 månedene?

AMD skal holde en pressekonferanse den 14. oktober. Sannsynligvis i forbindelse med lanseringen av 6000-serien med GPUer. De første kortene som blir sluppet fra denne serien skal visstnok konkurrere med 460 kortene til nVidia, noe som kan føre til et lite prisfall.

Både AMD og Intel kommer snart med nye prosessorer, men da må du vente lenger.

Systemkrav: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index?siteID=123112&id=13571366

Lenke til kommentar

Har satt opp et forslag til hva du kan kjøpe.

Har ikke lagt ved en SSD, men det er absolutt rom for det med en foreløpig prislapp på rett under 9000 kr.

Du kan også vurdere en CPU-kjøler sammen med dette bygget, men det trengs ikke.

Det er ingen vits i å kjøpe 890FX-brikkesettet fra AMD til det du har nevnt, 890FX er ment for tri-crossfire og lignende high-end bleeding edge.

Vil anbefale mitt forslag og en SSD!

Lenke til kommentar

Har satt opp et forslag til hva du kan kjøpe.

Har ikke lagt ved en SSD, men det er absolutt rom for det med en foreløpig prislapp på rett under 9000 kr.

Du kan også vurdere en CPU-kjøler sammen med dette bygget, men det trengs ikke.

Det er ingen vits i å kjøpe 890FX-brikkesettet fra AMD til det du har nevnt, 890FX er ment for tri-crossfire og lignende high-end bleeding edge.

Vil anbefale mitt forslag og en SSD!

Ser brukanes ut dette og ja. Står fremdeles og funderer over AMD vs. Intel. hva synes du forresten om pakken jeg la ut i innlegget over ditt? Da også uten SSD.

Lenke til kommentar

Ser brukanes ut dette og ja. Står fremdeles og funderer over AMD vs. Intel. hva synes du forresten om pakken jeg la ut i innlegget over ditt? Da også uten SSD.

Har nå sett på systemkravene til 3DS max nøyere og det ser ut til at 3DS max bruker swap-memory på harddisken, du vil da merke stor forskjell med en SSD.

Jeg tror at du vil få en bedre opplevelse på en Phenom II X6 med GTX 470 (som yter nesten like bra som HD 5870) enn med en i7 950 med HD5850. Både i 3ds max. og spill

Torfinns fant en fin link du bør se på: 3DS Max CPU ytelse.

Der står det at på stock, havner Phenom II X6 på andreplass bak i7 980x og 970. i7 980x er Intels topp-CPU og koster ca 7900 kr, 970 er litt bak med "bare" 6500 kr. Du får veldig mye ytelse her for penga!

Nvidia GPUer er kjent for å være bedre enn ATI i andre oppgaver enn spill. Derfor burde du heller gå for GTX 470 enn HD 5850, men det kan være lurt å skru ned viftehastigheten med MSI Afterburner på idle (du kan lage en vifteprofil som sier at vifta skal ha visse hastigheter på temperaturer.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...