Gå til innhold

Vegvesenet vil jeg skal bredde skjermene


stizzen

Anbefalte innlegg

Jeg var hvos vegvesenet for å godkjenne bilen min i dag med senk og ny felg/dekk dim. Jeg fikk ikke godkjent fordi det var under 50cm til lyset foran, og fordi det ikke var 1cm mellomrom mellom dekk og skjerm ved maksimal fjæringsbevegelse. Jeg var hos dekkspesialisten og hørte om å få valsa hjulbuene mine og forklarte at de sa det måtte være 1cm klaring, da skreiv han bare ut noen sider fra Lovdata til meg, og der står det:

 

§ 13-1 Generelt om hjul, dekk

6.1 b

Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fult styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

 

Jeg har lest gjennom "Kap 13. Hjul, dekk" i kjøretøyforskriften, og det står ingen steder at det må være 1cm klaring.

 

Så lenge man får et pairark mellom uten at den setter seg fast må vel det være godkjent?

 

For å ha sagt det, så var selve senkesettet og dekk/felg dimmensjonen ok, det var bare høyden foran (som jeg godtar) og det med plass bak som gjorde at jeg ikke kom gjennom.

 

Dekkspesialisten hadde tidligere sendt folk tilbake til vegvesenet med samme utskrift som jeg fikk, og de har da kommet gjennom. Han har tom. hatt advokat til å se på saken, og han fant heller ikke noe om 1cm.

Greier ikke vegvesenet å lære? Hvor f*** får de den centimeteren fra?

 

Mvh en oppgitt Stian :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dessverre ikke noe nytt at Biltilsynet godkjenner på magefølelse. Jeg vil råde deg til å ta det hele med knusende ro og dra til et annet tilsyn for en ny godkjenning. Godt mulig at du kommer gjennom der, forskjellsbehandlingen er stor fra tilsyn til tilsyn.

 

Kan for øvrig legge til at mange biler med orginalt understell heller ikke har 1 cm klaring ved fullt fjæringsutslag...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var hvos vegvesenet for å godkjenne bilen min i dag med senk og ny felg/dekk dim. Jeg fikk ikke godkjent fordi det ikke var 1cm mellomrom mellom dekk og skjerm ved maksimal fjæringsbevegelse.

 

Hvordan måler man maksimal fjæringsbevegelse? Er det statisk belastningstest?

 

Jeg husker selv jeg hadde en gammel Volvo med slitte foringer (det meste var vel slitent på den bilen). Hadde jeg folk i baksetet, gikk dekket inn i skjermen ved kombinasjonen sving og litt humpete asfalt.

 

Kanskje den ene centimeteren er der for å ta høyde for dynamiske krefter som er i sving under kjøring?

 

Det kan være det finnes en veileder til kjøretøyforskriften som definerer "tilstrekkelig" til 1 cm. Men om kontrolløren fra Statens vegvesen har tatt en egen vurdering på dette, kan du jo så klart klage på saksbehandlingen.

Lenke til kommentar

Det kan være det finnes en veileder til kjøretøyforskriften som definerer "tilstrekkelig" til 1 cm. Men om kontrolløren fra Statens vegvesen har tatt en egen vurdering på dette, kan du jo så klart klage på saksbehandlingen.

Jeg ville ikke tatt meg bryet - mye bedre å dra til en annen trafikkstasjon for "ny" godkjenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...