stizzen Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Jeg var hvos vegvesenet for å godkjenne bilen min i dag med senk og ny felg/dekk dim. Jeg fikk ikke godkjent fordi det var under 50cm til lyset foran, og fordi det ikke var 1cm mellomrom mellom dekk og skjerm ved maksimal fjæringsbevegelse. Jeg var hos dekkspesialisten og hørte om å få valsa hjulbuene mine og forklarte at de sa det måtte være 1cm klaring, da skreiv han bare ut noen sider fra Lovdata til meg, og der står det: § 13-1 Generelt om hjul, dekk 6.1 b Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fult styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. Jeg har lest gjennom "Kap 13. Hjul, dekk" i kjøretøyforskriften, og det står ingen steder at det må være 1cm klaring. Så lenge man får et pairark mellom uten at den setter seg fast må vel det være godkjent? For å ha sagt det, så var selve senkesettet og dekk/felg dimmensjonen ok, det var bare høyden foran (som jeg godtar) og det med plass bak som gjorde at jeg ikke kom gjennom. Dekkspesialisten hadde tidligere sendt folk tilbake til vegvesenet med samme utskrift som jeg fikk, og de har da kommet gjennom. Han har tom. hatt advokat til å se på saken, og han fant heller ikke noe om 1cm. Greier ikke vegvesenet å lære? Hvor f*** får de den centimeteren fra? Mvh en oppgitt Stian Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 du har nok snakket med en som har funnet ut at for å være tilstrekelig må man ha 1 cm mellomrom. i hvilken forbindelse var det med 50 cm til lys? Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 Det skal vistnok være minst 50cm fra bakken og opp til nederste del av reflektoren på frontlysa. Ser at det var dårlig forklart i førsteposten Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Ja det stemmer det. Står i samme forskrift vel. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Det er dessverre ikke noe nytt at Biltilsynet godkjenner på magefølelse. Jeg vil råde deg til å ta det hele med knusende ro og dra til et annet tilsyn for en ny godkjenning. Godt mulig at du kommer gjennom der, forskjellsbehandlingen er stor fra tilsyn til tilsyn. Kan for øvrig legge til at mange biler med orginalt understell heller ikke har 1 cm klaring ved fullt fjæringsutslag... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Men minimumshøyden på lyktene, målt fra bakken på ubelasted bil, det er et EU-krav, som ingen slipper unna. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Men minimumshøyden på lyktene, målt fra bakken på ubelasted bil, det er et EU-krav, som ingen slipper unna. Stemmer. Det er dog meget sjelden at dette faktisk måles ved godkjenning av senkesett (hvis så var tilfelle er det mange som ikke hadde sluppet gjennom). Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jeg var hvos vegvesenet for å godkjenne bilen min i dag med senk og ny felg/dekk dim. Jeg fikk ikke godkjent fordi det ikke var 1cm mellomrom mellom dekk og skjerm ved maksimal fjæringsbevegelse. Hvordan måler man maksimal fjæringsbevegelse? Er det statisk belastningstest? Jeg husker selv jeg hadde en gammel Volvo med slitte foringer (det meste var vel slitent på den bilen). Hadde jeg folk i baksetet, gikk dekket inn i skjermen ved kombinasjonen sving og litt humpete asfalt. Kanskje den ene centimeteren er der for å ta høyde for dynamiske krefter som er i sving under kjøring? Det kan være det finnes en veileder til kjøretøyforskriften som definerer "tilstrekkelig" til 1 cm. Men om kontrolløren fra Statens vegvesen har tatt en egen vurdering på dette, kan du jo så klart klage på saksbehandlingen. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Det kan være det finnes en veileder til kjøretøyforskriften som definerer "tilstrekkelig" til 1 cm. Men om kontrolløren fra Statens vegvesen har tatt en egen vurdering på dette, kan du jo så klart klage på saksbehandlingen. Jeg ville ikke tatt meg bryet - mye bedre å dra til en annen trafikkstasjon for "ny" godkjenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå