Gå til innhold

Hvordan redde filer fra en skadet disk, med Mac.


Anbefalte innlegg

Ok, så på søndag mistet jeg den eksterne harddisken min i gulvet. Den startet ikke opp etter det. Nå har jeg bestilt en, nesten, helt lik WD-harddisk og ville prøve å sette inn den gamle discen i det nye kabinettet for å prøve å hente filer.

 

Jeg har Mac, so bear with me. Maskinen min nekter å "godta" hardisken. Jeg får beskjed om at den ikke kan leses, MEN den kommer fram i Disc Utility.

 

Hvordan kan jeg få tak på det som er i discen, eller, KAN jeg??

 

Takk for all hjelp! Dette er ganske seriøst, siden jeg har viktige filer inne på denne discen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kjøpt en komplett ny WD eksterndisk? Og byttet innmaten? Det var vel noe unødig tungvindt. Det finnes rimelige USB adaptere hvis man ikke vil bruke SATA kabelen direkte.

 

Men tittelen bør vel da formuleres på en annen måte enn "Bytte disc i ekstern hardisk (WD)". 

For problemet består vel i å lese en disk som muligens er defekt. Og at du ønsker å gjøre det på en Mac. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Har du kjøpt en komplett ny WD eksterndisk? Og byttet innmaten? Det var vel noe unødig tungvindt. Det finnes rimelige USB adaptere hvis man ikke vil bruke SATA kabelen direkte.

 

Men tittelen bør vel da formuleres på en annen måte enn "Bytte disc i ekstern hardisk (WD)". 

For problemet består vel i å lese en disk som muligens er defekt. Og at du ønsker å gjøre det på en Mac. 

 

Men jeg lurer egentlig på om disken ER ødelagt. Og at siden den dukker opp på diskverktøy (vel likt som BIOS på PC)så burde jeg vel klare å komme inn på den?

Lenke til kommentar

Nei, ikke nødvendigvis. Man kan si det er 3 nivåer for kommunikasjon til en disk: 

Først er det den elektriske delen, det er nok til at PC vil vise disken i BIOS.

Så er det den magnetiske lagringen, feil her omtales som dårlige sektorer. Skader kan gjøre det umulig å bruke disken.

Sist er filsystemet, som organiserer data. Feil her kan strykes ut ved å formatere.

 

Kjenner ikke til hva man kan gjøre på en Mac. Men for PC finnes det mange programmer som kan hente ut data fra et filsystem med feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...