Gå til innhold

RAM til Intel Core Duo CPU e8500

beirch

Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på om noen kan gi meg noen forslag til RAMbrikker til denne prosessoren? Har 2gb for tiden og lurer på om det finnes noen greie 4gb brikker eller om jeg bare bør skifte ut prosessor og få noe som passer til i7 eller phenom 2 x4?

Ser ofte at det står i spesifikasjonene "for i7" eller "for Phenom 2".

Betyr dette at de bare passer til disse CPUene?

Endret av beirch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe...noen har misforstått her :whistle:

CPU og RAM/minne har i utgangspunktet ikke noe med hverandre å gjøre.

Antar du er ute etter en raskere pc ved å oppgradere deler? Det er riktig at både minne og cpu kan gi deg økt ytelse ved oppgradering, men det er litt mer avansert enn som så.

Du kan oppgradere enten den ene eller den andre uten å tenke på den andre. Får å finne ut hvilket minne du har må du se på hovedkortet og hvilke minnemoduler som står i.

Du kan forøvrig ikke bruke en i7 prosessor i en Core 2 Duo maskin da socketen er forskjellig.

Lenke til kommentar

Hehe...noen har misforstått her :whistle:

Antar du er ute etter en raskere pc ved å oppgradere deler? Det er riktig at både minne og cpu kan gi deg økt ytelse ved oppgradering, men det er litt mer avansert enn som så.

Du kan oppgradere enten den ene eller den andre uten å tenke på den andre. Får å finne ut hvilket minne du har må du se på hovedkortet og hvilke minnemoduler som står i.

Du kan forøvrig ikke bruke en i7 prosessor i en Core 2 Duo maskin da socketen er forskjellig.

Ja, altså jeg prøver her å finne en RAM oppgradering for en venn. Han hadde sett seg ut disse http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499165 og jeg stusset på det da jeg så at det sto "for AMD Phenom 2". Men det skal altså ikke være noe problem å få montert disse i et intel system?

Lenke til kommentar

Intel Core Duo CPU e8500 Bruker DDR2 ram

Dagens Intel i7 bruker DDR3

Noen av nyeste hovedkort på AM3 sokkelen bruker DDR3.

Jeg ville ta med ram brikkene i butikk, så kjøper du nye ram brikker å setter inn, eller kan du ta med utskrift av hovedkortmerket, så ved de fleste selgerne hvilken ram brikker du trenger.

Ofte er DDR2 677 mhz eller DDR2 800 mhz passelig.

Lenke til kommentar

Rettelse: CPU og RAM/minne hadde i utgangspunktet ikke noe med hverandre å gjøre.

Nå sitter minnekontrolleren i CPUen, og det har f.eks lagt en demper på hvor høy minnespenning Intel-plattformen tåler. Hvis du f.eks bruker høyere minnespenning enn 1,65V på en LGA1366 i7 risikerer du å svi prosessoren. Derfor drives det en del "sertifisering" av DDR3-minne som "i7-kompatibelt", altså at minnebrikkene kan drives på den oppgitte hastigheten med en spenning som er mindre enn 1,65V. Strengt tatt sier JEDEC-standarden at DDR3-minne skal kjøre på 1,5V (eller mindre), men entusiast-minne-markedet lever stort sett et helt eget liv og tar seg lassevis av friheter for å skvise dumme forbrukere for noen få ekstra kroner.

Edit: På C2D sitter ikke minnekontrolleren i CPUen, og C2D bruker som sagt tidligere DDR2-minne. Inlegget mitt var rettet mot de aller nyeste plattformene (LGA1366, LGA1156, AM2, AM3).

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...