Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop fryser tilfeldig i noen sekunder, harddisk problem gjerne?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har en gammel laptop kjøpt fra Netshop i 2004. Modellen er Netshops eget merke (bygget på AOpen 1557 hvis jeg ikke tar helt feil). Den har en 1,7ghz Pentium M cpu, 80GB hd, 1gig ram og Ati 9700 mobility gpu.

Problemet er som følger; Ved all bruk, det være seg surfing, spilling osv., fryser pcen i et par sekunder. Dette skjer et par-tre ganger i minuttet. Når den fryser lager pcen en slags klikkelyd ("loadelyd" om du vil), som høres ut som kommer fra harddisk. Det er mulig jeg hører feil og det er cd-rom lydene kommer fra.

Jeg antar at hvis lydene kommer fra harddisk, så er det denne som tar sine siste åndedrag. Problemet tror jeg er hardwarerelatert da jeg hadde det på en WinXP installasjon, og nå på Win2000.

Noen som kjenner til dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bør være litt forsiktig med å bruke PC'n samt kjøre diagnoseprogram dersom det er harddisken som lager klikkelyder. Om klikkelydene kommer fra harddisken, så kan det tyde på at den sliter med å manøvrere lesehodene ordentlig, og da vil den antageligvis snart "ta kvelden". Så det neste blir nok å kjøpe ny harddisk. :)

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt sikkerhetskopi av viktige data før den kneler helt så du slipper å benytte deg av et datarecovery firma for å få tilbake dine data etterpå da dette fort kan koste deg noen kr.

Endret av Runar
Fjernet reklame.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...