Gå til innhold

LCD eller LED, Sony eller Panny?

Anbefalte innlegg

Beklager nok en velgetråd, men jeg ville ikke kapre.

Har for tiden opparbeidet meg en ålreit unnskyldning for å skaffe ny TV. Budsjett max 10 laken. I det siste har jeg fått troen litt tilbake på plasma, da særlig Panasonics modeller. Har sett på TX-P42G20E, eventuelt V-modellen hvis jeg finner en god deal på den.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg ikke skulle ha noe halvveis-kantled-TV, men i dag kom jeg i skade for å ta en titt i Sony-butikken og ble litt forelsket i KDL-40NX700 som har fått svært hederlig omtale. Selgeren hadde fulgt godt med på salgsmøtet og lekset opp. Oppi alt salgspratet hadde han kanskje et par poenger også. Jeg forlot butikken med kjøpelyst.

Det står altså mellom Panasonic TX-P42G20E som jeg får til omtrent 7300 kroner, og Sony KDL-40NX700 som jeg må ut med ti lapper for. Prisforskjellen er ikke så nøye.

Det er meningen at dette skal bli mitt siste fjernsyn før neste teknologi er veletablert.

For øyeblikket er bruksområdet spill, film, serier og litt surfing, men hvem vet hva jeg finner på i fremtiden, så allsidighet er ønskelig. 3D bryr jeg meg ikke om. Lysforhold kan jeg ikke ta så mye hensyn til, siden jeg fortsatt flytter annethvert år. Jeg vil ha et TV som viser SVART og ikke blir grumsete når ting rører på seg. Ingen av disse fjernsynene er vel direkte ubrukelige på noen av delene. Sony-selgeren mente at plasma blekner med tiden, men det tar jeg med en bøtte salt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den prisklassen må det vel bli en plasma hvis du vil ha bra svartnivå. Det finnes noen dyre full LED LCD'er som gir nesten perfekt svartnivå, men med en del "halo-effekt" rundt tekst og andre lyse objekter på svart bakgrunn. Plasmapanelene til Panasonic har fått mye skryt.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Ja, jeg var i utgangspunktet innstilt på det, men det er et par ting som får meg til å nøle. Jeg har ikke slått meg til ro enda bostedsmessig, og fjernsynet kommer nok til å bli med på opptil flere flyttelass i sin levetid. Jeg har inntrykk av at plasma er skjøre greier. Dessuten kan man jo aldri vite hva slags kåk man ender opp i mtp. lysforhold, og noe dedikert blendet underholdningsrom blir det nok ikke noe av i min husholdning på noen tiår fremover. Jeg har også hørt at forrige generasjons Panasonic tapte seg veldig fort på kontrast. I Norge har man jo reklamasjonsrett, men jeg ser for meg at det kan bli stress å klage på noe sånt.

Led virker mer praktisk, men jeg har lest nok siden sist jeg postet til å miste lysten igjen. Registrerer at utenlandske AV-sider er mye mindre positive til LED enn norske, og gjør det klarere at bildekvaliteten ikke kan måle seg. Jeg synes det er litt vel mange abere med begge teknologiene foreløpig til at jeg gidder å investere ti laken, og tror jeg legger det litt på is. Tatungen jeg kjøpte for noen år siden er tross alt bra nok for meg på alt annet enn kontrast.

Lenke til kommentar

Alle TVer er "skjøre" greier idag. Dette er takk til at de er så tynne, så er glasset også tynt. Du skal ALDRI la en TV ligge på flaten, men oppreist og fastspent.

Tenk deg om. Disse TVene er fraktet via containere på sjøen. De blir utsatt for MYE dunk og slag. Særlig på lasting/avlasting fra havnene.

Det er sant at Plasma reflekterer mer enn LCD/LED TVer. Så om du er usikker på hvordan TVen skal stå til vinduer osv, så er nok LCD/LED bedre ja. Men om du er opptatt på bildekvalitet og farger, er Plasma et langt bedre valg.

Hvilkne AV sider snakker du om? Jeg er med i AVS og AV forum, og der er Plasma konstant omtalt som det beste valget ang bilde kvalitet og sort nivå. Plasma blir sett på som den "film enthusiasts" valget, mens LCD/LED er den konsoll/spill valget.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Alle TVer er "skjøre" greier idag. Dette er takk til at de er så tynne, så er glasset også tynt. Du skal ALDRI la en TV ligge på flaten, men oppreist og fastspent.

Alle? Finnes det glass i alle TV-er? Da jeg kjøpte min LCD-TV to-tre år siden var det glass i alle plasma-skjermer, mens LCD-skjermer var myke i fronten uten glass foran LCD-panelet. Og de kunne fraktes liggende på rygg, men man måtte selvsagt ikke utsette det myke LCD-panelet for trykk eller stor vekt. Er det ingen som lager slike TV-er lenger? Har alle produsenter montert glass som er knuselig og gir reflekser foran panelet på alle modeller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...