knutinh Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Når man kombinerer blitz med naturlig sollys via vindu og/eller kunstig belysning fra glødelamper og lysrør så får man forskjellig fargetemperatur i forskjellige deler av scenen eller i skyggene. En måte å redusere dette på er å sette et fargefilter på blitzen som søker å jevne ut fargetemperaturen (global hvitbalanse kan man alltids justere i photoshop etterpå uansett). Er det mange som gjør dette? Erfaringer, anbefaling på utstyr etc? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Gjorde det før da jeg skaut med film og hadde en Vivitar flash med filterholder. Fordelen var at jeg kunne bruke rester av filter til lyskastere/fotolys - og da jeg hadde tilgang til mengder av slikt ble det svært rimelig. Hadde ofte sin hensikt - og gav særlig bedre blitsbilder på enkelte typer diasfilm. Ellers har Rosco og Lee mengder av slike pakker med filter beregnet på blits, strobo og lyskaster (alle kan brukes). Søk på eBay på Rosco eller Lee Filters. Rosco har egne serier laget for vanlig blits - hvor det i enkelte tilfeller er med en enkel festeløsning. Fra en 10 dollar på Fra Rosco kan du også få bok med prøver - til en 60 - 70 kr. De er faktisk store nok til å brukes på de fleste blitser. Her er tipset for bruk Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Bruker ofte fargefiltre på blitsen(e) ved behov, men også for effekt. Lenke til kommentar
arela Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Jeg tror det er med et sett med 4 forskjellige i hver Nikonblits. Det var med i både SB-600 og SB-800 pakkene mine og selvfølgelig i hver SB-200. Bruker de vel for lite til det de er beregnet til, og for mye for effekt. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 The Strobist Collection by Rosco with Lumiquest FXtra http://www.mpex.com/browse.cfm/4,13760.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå