Gå til innhold

Thomas Quick er ingen morder

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3826069.ece

Etter å ha sett dokumentaren på svensk TV er det sjokkerende å tenke på hysteriet som utspant seg. Tenker da på at de tømte et tjern ved Ørje og gjennomsøkte en jordkjeller. De fant ingenting, av den grunn at det var et fantasifoster.

Regner med at journalistene er lite høye i hatten nå. Det var jo ikke grenser for hvor fæl han var.

http://svtplay.se/v/1416372/dokument_inifran/thomas_quick_del_1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3826069.ece

Etter å ha sett dokumentaren på svensk TV er det sjokkerende å tenke på hysteriet som utspant seg. Tenker da på at de tømte et tjern ved Ørje og gjennomsøkte en jordkjeller. De fant ingenting, av den grunn at det var et fantasifoster.

Regner med at journalistene er lite høye i hatten nå. Det var jo ikke grenser for hvor fæl han var.

http://svtplay.se/v/1416372/dokument_inifran/thomas_quick_del_1

Hva mener du med at det var ikke grenser for hvor fæl han var? Han er en massmorder, om han drepte Therese eller ikke forsvarer ikke de 7 andre drapene han har blitt dømt for. Det er sånne folk vi ønsker å holde vekk fra samfunnet.

Lenke til kommentar

Men, Camlon da. Det er jo disse drapene som nå kommer opp igjen.

Han drepte ikke israeleren Yenon Levi. Der er han nå frikjent.

Nei, det er bare drapet på Theresa som blir tatt opp igjen.

Aftenposten:

Thomas Quick får drapet på norske Terese Johannessen gjenopptatt etter å ha trukket tilståelsen.
Lenke til kommentar

Men, Camlon da. Det er jo disse drapene som nå kommer opp igjen.

Han drepte ikke israeleren Yenon Levi. Der er han nå frikjent.

Nei, det er bare drapet på Theresa som blir tatt opp igjen.

Aftenposten:

Thomas Quick får drapet på norske Terese Johannessen gjenopptatt etter å ha trukket tilståelsen.

De vil komme opp, fordi dommene er basert på kun falske tilståelser.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2149334/quick-far-resning-i-fallet-therese-johannesson

"Innebär det här att Thomas Quick kommer att frias?– Ja, ja, ja. Han kommer att frikännas för allt. Det vi nu ser är följderna av de sämsta polisutredningar som någonsin har gjorts, säger Martin Cullberg till Expressen.se. Han är oskyldig till alla de här morden – det är inget snack. "

Lenke til kommentar

Etter min forståelse tilsto han til flere av drapene, om han ikke har begått dem, syntes jeg at han burde straffes for å ta på seg skylden for noe han ikke hadde begått. Om de skulle bure han inne ved disse drapene ville jo en haug skyldige mordere gå rundt.

Min forståelse er at Quick rett og slett skrøt på seg en haug med drap, og at en konsekvens av dette kan være at flere drapsmenn går fri.

Beklager om jeg har misforstått.

Lenke til kommentar

Etter min forståelse tilsto han til flere av drapene, om han ikke har begått dem, syntes jeg at han burde straffes for å ta på seg skylden for noe han ikke hadde begått. Om de skulle bure han inne ved disse drapene ville jo en haug skyldige mordere gå rundt.

Min forståelse er at Quick rett og slett skrøt på seg en haug med drap, og at en konsekvens av dette kan være at flere drapsmenn går fri.

Skrøt og skrøt, han er vel ikke akkurat helt mentalt stabil. De fleste ser vel at denne personen har noen allvorlige mentale forstyrrelser og hans tillståelser burde ikke taes som god fisk uten at det ligger andre gode bevis til grunn for at det er han som har gjordt det. I tilegg er det vel også kommet påstander om at etterforskere har gitt han veldig ledende spørsmål og prøvd å overbevise han om at det beste for han er å bare tillstå. Når man presser en mentalt tilbakestående person på denne måten kan man fort få en eller flere falske tillståelser. Till og med en mentalt helt frisk person vil jo tillstå om man blir utsatt for nokk press.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hvis en person er så mentalt syk at han tilstår drap han ikke har begått, da bør han vel heller hjelpes enn å straffes?

Lenke til kommentar

Hvis en person er så mentalt syk at han tilstår drap han ikke har begått, da bør han vel heller hjelpes enn å straffes?

Hvis vi godtar at han gjør slikt, og han setter hele verden i bevegelse ved å tilstå på alle drap i vest-Europa, og blir tatt seriøst, har han jo brukt så mye ressurser at det er snakk om å ha kostet mangfoldige millioner. En annen ting er jo at han har fått all oppmerksomhet rettet mot seg selv, dette lar jo de ekte drapsmennene komme seg enda lengre unna mens noen okkuperer søkelyset til politiet.

Altså, min forståelse er at hvor hvert drap Quick tilstår, bruker han opp veldig mange ressurser hos et politi som overhodet ikke har nok ressurser til å begynne med.

Lenke til kommentar

Han får jo hjelp i dag siden han er innelåst på Säter. Men nå har de gått bort fra neddopingen som han var utsatt for på 90-tallet da alle historiene kom på løpende bånd.

Lenke til kommentar

Altså, min forståelse er at hvor hvert drap Quick tilstår, bruker han opp veldig mange ressurser hos et politi som overhodet ikke har nok ressurser til å begynne med.

Poenget er vel mer at for hvert drap Quick har tilstått omtåket av narkotika har politiet sløst ressurser på å bevise hans versjon av ting i stedet for å finne ut av de faktiske forhold, som er politiets jobb. Bevisoversikter viser at det ENESTE av fellende bevis mot Quick i ALLE sakene er tilståelsene hans. I mange andre land er tilståelser og vitneutsagn som ikke støttes av fysiske bevis ikke lov å bruke som bevismateriale i retten. At det ble reist en enorm sak uten at noe hadde blitt bekreftet, og når Quick til og med fikk sine vitneutsagt ledet av politiet som "rettet" han når han sa ting som ikke stemte, viser at dette var en feilslått etterforskning.

Når det gjelder de norske involverte har moren til Therese aldri slått seg til ro med at det var Thomas Quick som drepte hennes datter og var lettet når saken kom opp igjen. Det sier jo litt om hennes inntrykk av etterforskningen.

Thomas Quick var en kraftig syk mann ødelagt av alkhol og medisinering som ut av ett enormt oppmerksomhetsbehov tok på seg skylden for mye han ikke gjorde. Og når han var letteset forklaringen på en haug med saker politiet satt fast i og trengte oppklaring i var det lettere å få han til å tilstå enn å gjøre en skikkelig etterforskning. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Han er allerede dømt til livstid i psykiatrisk forvaring fordi han var gal. Og det er nettop fordi han var gal at han inrømmet alle drapene. Det er ganske naivt av deg å blindt tro på noe som ikke er bevist må jeg si. Selvsagt tar folkpå seg skylden for ting de ikke har gjort. Det er en variant av Münchausen-syndromet der folk skader seg selv for å få oppmerksomhet fra leger osv.

Poenget mitt er at han aldri burde ha blitt dømt for drap i utgangspunktet fordi hele saken stinket da og stinker ennå mer nå. Men de nordiske landene er de eneste jeg vet om i den vestlige verden hvor man kan bli dømt uten fysiske bevis.

Falske tilståelser har for øvrig stått bak de største justismordene i norsk rettshistorie, så å si at det ikke forekommer blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...