Bruker200 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Skal til å kjøpe en ny bil fra forhandler, og lurer på hva som vil lønne seg mest. Faktaboks: Det er en bil til rundt 520'000, med MEGET lavt verditap ift gjennomsnitt (en spesiell variant av en bil som holder seg meget godt i pris). Det er en varebil (grønne skilter). Jeg har et firma som har som hovedgeskjeft type investering/kjøp og salg av eiendom (ganske passivt for øyeblikket). Ca 70% av kjøring vil være utenom firma. Hvordan vil det lønne seg å kjøpe bilen? Jeg tenker ca 300'000 kontant, resten lån med kort nedbetalingstid, men leasing er jo også en mulighet, privat eller på firma. Er det mulig for meg å slippe mva og likevel ikke bli skattet ihjel for privat bruk? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Du kan slippe mva på 30% av kjøpesummen når bilen brukes 30% i næring, dersom bilen brukes minst 6000 km/år i næringen. I det tilfellet må du betale skatt av 75% av bilutgiftene eller normal firmabil-skatt (det som blir lavest). Sagt på en annen måte, så får du trukket fra minst 25% av bilutgiftene (inkl. verdifall) i næringsoppgaven. (Tallet på 75% er fast, det har ingenting med hvor mye du faktisk bruker bilen privat, så lenge bilen ikke utelukkende brukes i næring.) Kom på en ting: Er firmaet et AS eller EPF? Det som står over gjelder kun EPF, for AS er det kun vanlige firmabilskatteregler som gjelder - men om AS'et kjøper bilen og lar ansatte (deg) bruke den privat, så har selskapet fortsatt full fradragsrett for hele mva-beløpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå