Gå til innhold

Finansiering av bil privat vs firma

Bruker200

Anbefalte innlegg

Skal til å kjøpe en ny bil fra forhandler, og lurer på hva som vil lønne seg mest.

Faktaboks: Det er en bil til rundt 520'000, med MEGET lavt verditap ift gjennomsnitt (en spesiell variant av en bil som holder seg meget godt i pris). Det er en varebil (grønne skilter).

Jeg har et firma som har som hovedgeskjeft type investering/kjøp og salg av eiendom (ganske passivt for øyeblikket). Ca 70% av kjøring vil være utenom firma.

Hvordan vil det lønne seg å kjøpe bilen? Jeg tenker ca 300'000 kontant, resten lån med kort nedbetalingstid, men leasing er jo også en mulighet, privat eller på firma. Er det mulig for meg å slippe mva og likevel ikke bli skattet ihjel for privat bruk?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan slippe mva på 30% av kjøpesummen når bilen brukes 30% i næring, dersom bilen brukes minst 6000 km/år i næringen. I det tilfellet må du betale skatt av 75% av bilutgiftene eller normal firmabil-skatt (det som blir lavest). Sagt på en annen måte, så får du trukket fra minst 25% av bilutgiftene (inkl. verdifall) i næringsoppgaven. (Tallet på 75% er fast, det har ingenting med hvor mye du faktisk bruker bilen privat, så lenge bilen ikke utelukkende brukes i næring.)

Kom på en ting: Er firmaet et AS eller EPF? Det som står over gjelder kun EPF, for AS er det kun vanlige firmabilskatteregler som gjelder - men om AS'et kjøper bilen og lar ansatte (deg) bruke den privat, så har selskapet fortsatt full fradragsrett for hele mva-beløpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...