Gå til innhold

Sony lanserer rask Blu-Ray-skriver

Anbefalte innlegg

Jeg pensjonerte mine x tusen cd/dvd-plater for noen år siden og gikk over til kun harddisk-basert lagring.

Konklusjonene mine var:

1) Harddisker er billige og mer brukervennlige for store datamengder

2) CD/DVD er forbausende holdbare, selv gamle plater av dårlige merker. Kun et par plater kunne ikke leses 100%.

3) Kopiering av flere tusen plater over på harddisk er kjedelig

Ikke tale om at jeg går over til bluray. Skriving/lesing av noen tusen bluray-plater er uaktuelt. Det eneste som kunne gjort det aktuelt var at platene ble betraktelig billigere enn harddisk for tilsvarende datamenger samtidig som det fantes en rimelig 100+ platers bluraykarusell med skrivemulighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er lit dumt å fulle opp harddisken med filmer som man ser sjelden.

da vil jeg heller beholde DVD platen.

absolutt ingen av dagens lagringsmedier er laget for å holde på dataen over lengre tid.

- harddisker (ikk SSD) trenger bakup . etter en stund bur man ta en ny backup for å være sikker

- DVD/BD går i oppløsning . etter ca 25 år bør man ta bakup

- minepenner er heller ikke evigvarende , selv om de nok holder lengre en mekanikken i harddisken

- SSD disker er for dyre og har lit lav kapasitet til dette

Lenke til kommentar

Man bør ta backup uansett lagringsmedie, hvis man vil være sikker. Backup kan gjøres på mange måter, noen sikrere enn andre og noen mer kostbare enn andre. Man må bare vurdere hvor sikkert man vil ha det og hvor mye man gidder å betale for det. 100% sikker blir man aldri.

- Harddisker kan holde i tiår, det er veldig uforutsigbart når den ryker

- trykte DVD/BD kan holde i mange tiår med riktig oppbevaring og bruk

- brente DVD/BD kan holde i mange år og kanskje over 10 år med riktig oppbevaring og bruk før det dukker opp ukorrigerbare enkeltfeil

- minnepenner og SSD slites av skrivesykler. Det varierer veldig hvor mye hver tåler. Ubrukt varer de mange år før det dukker opp ukorrigerbare enkeltfeil.

Eremitten: Jeg hadde ikke giddet å gå over til bluray selv om brenner, spiller, plater og oppbevaringsmapper var gratis. Min fritid er mer kostbar enn at jeg gidder å bruke ørten kvelder på å brenne plater, organisere og katalogisere de, lete og finne frem.

Pjassop: Jeg tar poenget ditt om utskiftbarhet, men er fortsatt ikke enig i at optiske plater ikke er mekaniske. De er en viktig roterende komponent i et mekanisk lagringssystem.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

simen1 kanskje du også vet hva som gjør at platen blir drevet rundt inne i spilleren .

man stikker dem jo bare inn ( eventuelt plassere den i holderen først) .

hvis minnepenner ( som består for det meste av minnekretser ) blir utslitt av lese og skrivesykluser hvorfor blir ikke minnebrikken i en SSD disk utslitt , eller minnebrikken i pc for den saks skyld ?

på det område klarer jeg ikke se den store forskjellen

Lenke til kommentar

Omtrent det samme som når man skifter til vinterdekk: Man setter den roterende delen (vinterdekket) på en aksling og en motor driver akslingen slik at dekket går rundt. Hjulet er en del av det mekaniske systemet. Akkurat som disketter, musikkassetter, grammofonplater og skiver til vinkelsliperen også er en del av sine mekaniske systemer.

SSD og minnepinner er begge bygget opp av flashminne. Begge deler slites av skrivesykluser. Dvs. ikke mekanisk slitasje, men hver ørlille minnecelle blir ørlite permanent forandret hver gang den skrives til. Til slutt er den så forandret at kretsene ikke lengre skjønner innholdet. Hvis du trenger en analogi, tenk på et fotografi som falmner med årene og mister gradvis detaljer og farge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Omtrent det samme som når man skifter til vinterdekk: Man setter den roterende delen (vinterdekket) på en aksling og en motor driver akslingen slik at dekket går rundt. Hjulet er en del av det mekaniske systemet. Akkurat som disketter, musikkassetter, grammofonplater og skiver til vinkelsliperen også er en del av sine mekaniske systemer.

SSD og minnepinner er begge bygget opp av flashminne. Begge deler slites av skrivesykluser. Dvs. ikke mekanisk slitasje, men hver ørlille minnecelle blir ørlite permanent forandret hver gang den skrives til. Til slutt er den så forandret at kretsene ikke lengre skjønner innholdet. Hvis du trenger en analogi, tenk på et fotografi som falmner med årene og mister gradvis detaljer og farge.

analogien med å sameligne det med fotografier vet jeg nå ikke helt om jeg er på bølgelengde med.

her er det unnsett temperatur endring , sollys og berøring å bildene som sliter på dem.

så vidt jeg vet så er minnekretser også magnetiske. statusen ( 0 eller 1) blir påvirket av en liten spenningspuls .

hvis du mer at de slites ved skriving av data så må det være de tynne lederne som gradvis blir svidd av

Lenke til kommentar

Flashminne har ikke magnetisk lagring og de degraderes ikke ved avsviing av ledere.

</avsporing>

elektromagnetisk på en måte ,ikke magnetisk.

Man kan jo lure på om HD-dvd hadde hatt bedre overlevningevne hvis man hadde satset på den i stedet for BD.

Her sitter jeg med den følelsen av at man delvis har tvunget gjennom en standard på bekostning av en annen som etter mange sin mening var bedre. Og det ender opp med at ingen av dem overlever.

Lenke til kommentar

Teknologier kommer og går. Det er helt naturlig. HD-DVD hadde nok hatt omtrent samme holdbarhet som BD (med unntak av det patenterte antiripebelegget). Fordelen med HD DVD gikk på muligheten for plagsom soneinndeling i BD, samt en del DRM-tekniske og lisensmessige ting.

Flash er en slags kjemisk lagring. Atomstrukturen i minnecellen endres ved skriving til den. Slitasje skjer ved at atomstrukturen får små permanente endringer for hver overskriving. Etter mange nok skrivesykluser kan innholdet bli så endret at det faller utenfor det definerte området for hva som er 0 og 1. Tenk på den lagrede verdien som analog og at f.eks 0-0,4 betyr 0 og 0,6-1,0 betyr 1. Ved første gangs overskriving endres kanskje cellen permanent fra 1,0 til 0,999. Så vandrer verdien videre for hver overskriving til den kommer under 0,6. Da skjønner ikke kontrolleren lengre om det er en 0 eller 1 som er lagret der.

Lenke til kommentar

når det gjelder overskrivebare medeier av typen cd,DVD eller BD ( jeg går ut fra at samme prinsipp gjelder ) så smelter bare "dunpen" på en slik måte at den blir fylt igjen.

det her jo at den man kan overskrive disse platene mange ganger.

( man må bare huske på å formater den først ).

Jeg "lekte" meg litt med slike overskeivbare cder ( CDRW) for en del år siden .

hvis det skredde noe med platen så var det bare å formatere den.

Der tok jeg feil . jeg klarte altså å gjøre en plate ubrukelig . det gikk ikke an å formatere den .

her er det snakk om nye plater.

Helt siden da har jeg lurt på hvorfor ?

hvorfor jeg spør om det her , jo jeg regner med at det er samme teknologien som ligger i grunne her og man da vil oppleve det samme med en BD plate

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...