Gå til innhold

Other OS-konflikten ikke avgjort

Anbefalte innlegg

mister man ikke garantien hvis man installerer linux ?

da kan jeg faktisk forstå hvorfor Sony fjerner denne funksjonen.

en liten sak der kan tenke på for sameligningens skyld:

For er for en del år siden var det flere pc produsenter som ikke ga garanti hvis du åpnet pcen.

man mister rett og slett garantien.

med andre ord hvis man ville installere en ekstra harddisk eller bytte ut en som var ødelagt så mistet man garantien for resten av pcen. da var nok reklamasjoner også lit tvilsomme

men er otheros en garanti eller en rettighet ?

Nei, du mister ikke garantien om du installerer Linux på den store utgaven av PS3 med Other OS-funksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De må forholde seg til de reglene som gjelder i de enkelte landene.

MS og Apple har også fått en del saker rettet mot seg rundt omkring i verden for å ikke rette seg etter forskjellige lands regler.

Om en selger velger å selge produkter som er i strid med landets regler iht til avtalen som gjelder produktet så bør ikke hele ansvaret ligge på produsenten. Det er ikke sikkert alle mindre produsenter kan sette seg inn i reglene til alle land, og tar det for gitt at importører leser over avtalen for produktene.

Dessuten kan ikke alle produsenter vite om varen skal selges videre eller ikke (i dette tilfellet er jo den saken nokså grei), om avtalen til PS3 strider mot norske lover så trenger ikke det å bety at jeg ikke kan importere den til eget bruk (men da forholde meg til de reglene som gjelder i det landet jeg importerte fra), dermed blir det også litt feil å legge alt ansvar over på produsent.

Det er da alltid personen/firmaet som importerer varen til landet som står ansvarlig i forhold til om varen oppfyller nasjonale krav. Og som privatperson trenger du ikke forholde deg til produsentene i det hele tatt, i det fleste saker. Da det er selger/importør som er ansvarlig for å oppfylle de krav som stilles i forhold til nasjonale forbrukerregler.

Problemet i denne saken er at produsenten også tilbyr tjenester til sluttbruker (PSN), og må dermed oppfylle nasjonale regelverk i alle land de tilbyr tjenesten, men det dekker forsåvidt ikke produktet som den lokale selgeren står ansvarlig for.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...