Gå til innhold

Other OS-konflikten ikke avgjort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi hadde hvertfall lagt inn Linux på vår PS3. Selv om det ikke var det viktigste, så hadde jeg faktisk fått med meg at OS kunne brukes før jeg kjøpte den. Når så Sony velger å fjerne funksjonen, så er det ikke lengre den boksen jeg skaffet meg.

 

Man kan faktisk ikke forutse at støtten til OS skulle forsvinne. De må jo gjerne beskytte spill og film alt de orker, men å fjerne mulighet for Linux er for drøyt.

 

Håper Sony taper denne saken. En skikkelig ripe i lakken er det uansett om de skulle seire i retten.

Man skal jo tross alt selge produkter til den samme kundegruppen senere også.

Lenke til kommentar

 

 

Det var en kjempefin mulighet som måtte strengt tatt fjernes etter det ble ett sikkerhetshull.

Beste muligheten var å fjerne OtherOS.

 

Det er ikke bare piratkopiering, som er ett problem.

Storstilt juksing o.l. blir også lett tilgjengelig for alle, slik kan det gjøre online på PSP:

Er ganske sikker på at Hunter-grenades o.l. hadde blitt populært på CoD, og lignende spill på PS3 også.

 

Merkelig at GeoHot slipper unna dette, det var han som utga koden som brøt sikkerheten på Game OS, og gjorde dette til en nødvendighet.

Virker nesten som det er lovlig å bryte åpen alle låsene på husene i nabolaget og åpne dørene, så lenge du ikke går inn og stjeler.

 

Nå er jeg ikke helt enig med deg her, Sony og spillutviklere kan ikke bare sette seg bak en Høy mur og synge LA LA LA LA LA og tvinne tommeltottene i den tro at muren ikke faller over dem en eller annen dag, sånn sett så bør man ha kunnskap nok til å utvikle systemer som plukker opp juksere og banner dem på livstid fra online spilling.

 

At du bruker dette argumentet for å rettferdigjøre at funksjonalitet fjernes er jo rett og slett hårreisende, om du bruker de små grå ser du at med denne tankegangen så kan man for eksempel rettferdigjøre at man fjerner støtten for USB tilkoblinger under spilling (man kan jo hacke konsollen via telefonen sin nå) etc etc.

 

Bare for å ta et eksempel på juksing i spill, I Demons Souls finnes det er par måter man kan duplisere objekter på, noen har vært ekstremt flitting og har laget seg et par millioner sjeler rett og slett for å komme på topplista... Artig? Nei ikke i det hele tatt, så her burde egentlig utvikleren ha stoppet dette for lenge siden. Denne juksinga utnytter en feil i selve spillet og trenger ikke en hack i det hele tatt for å bli gjennomført.

 

Uansett om du ønsker det eller ikke så forekommer juksing i spill hele tiden, andre titler som for eksempel Resistance 2 kunne man jukse med levelinga av Medic om man viste hvordan og dermed komme høyt opp på leaderbordet på en enkel måte.

 

Nei, man kan ikke være så naiv og si at Sony måtte gjøre dette for å forhindre juksing, skal sony virkelig gå inn for å forhindre juksing så må de stille litt krav til utviklerne av spillene og til seg selv for å lage et bra system som plukker opp juksere som benytter seg av diverse taktikker.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke verre enn at man har en PS3 dedikert for OtherOS og ting som er sperret i oppdateringer og har en annen man til enhver tid oppdaterer om dette er et kritisk ønske. Jeg vurderer selv muligens å sitte med 2 konsoller ettvert hvor en Slim blir PSN konsollen og en Fat blir eksperiment maskinen.

 

Så out of date.

Vi må jo også være litt miljøbeviste oppi det hele, så to konsoller er vel litt i overkant for de fleste?

Når ble det out of date å sitte med 2 bokser for å kunne modde den ene? Ganske nytt fenomen på 360 siden.

 

En til PSN og XBLive og en hver til modding, jailbreak og annet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synes personlig dette blir litt for dumt...

 

Det er bare fordi du ikke har tenkt noe særlig på saken. Dersom Sony vinner her, får vi rettslig presedens på at produsent kan når som helst kutte funksjonalitet på et produkt du har kjøpt og betalt for. Bakoverkompatibilitet, for eksempel, kan fort også ryke på samme måten.

Eller spill funksjonaliteten som en sa over. Mer realistisk disable spill du har kjøpt dersom du ikke betaler abbonement for flerspiller eller et pro abbonement. Se kindle og fjerning av kjøpte bøker siden amazon ikke hadde lisens til å kjøpe dem.

Norsk lov gjelder i norge, om du bruker en web tjeneste i et annet land er det deres lover som gjelder. Men om du kjøper en boks som en ps3 vil den gå under norsk lov.

Lenke til kommentar

er det ingen som har tenkt på at de kan ha valgt å fjerne det fordi det kommer i konflikt med nye funksjoner ?

 

jeg har også vanskelig for at Sony kan garantere for boksen hvis man installerer et annet system på den.

at det fungerer med noen er ingen garanti at det fungerer med nyere utgaver

Nå vet jeg ikke om det fortsatt er tilfellet, men om Sony selger maskinen med tap kan det hende de ikke ønsket at et stort antall maskiner skulle kjøpt opp og bli brukt som supermaskiner da de ikke tjener inn noen penger på salg av spill.

 

En annen grunn er selvsakt at man kan utnytte et hull via Other OS-funksjonen. Dette faller vel igjen ned til kostnader for vedlikehold av funksjonen, som igjen veldig få benytter seg av.

 

Hvilke nye funksjoner dette kan komme i konflikt med skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

er det ingen som har tenkt på at de kan ha valgt å fjerne det fordi det kommer i konflikt med nye funksjoner ?

 

jeg har også vanskelig for at Sony kan garantere for boksen hvis man installerer et annet system på den.

at det fungerer med noen er ingen garanti at det fungerer med nyere utgaver

Nå vet jeg ikke om det fortsatt er tilfellet, men om Sony selger maskinen med tap kan det hende de ikke ønsket at et stort antall maskiner skulle kjøpt opp og bli brukt som supermaskiner da de ikke tjener inn noen penger på salg av spill.

 

En annen grunn er selvsakt at man kan utnytte et hull via Other OS-funksjonen. Dette faller vel igjen ned til kostnader for vedlikehold av funksjonen, som igjen veldig få benytter seg av.

 

Hvilke nye funksjoner dette kan komme i konflikt med skjønner jeg ikke.

 

vi vet ikke det , fordi vi vet ikke hva de planlegger.

 

da jeg leste artikkelen trodde jeg at det først var snakk om det kunne bli en rettssak fordi noen av funksjonert forsvant hvis man installerte Linux.

f.eks at noe av knappen på boksen eller at hand-kontrollen ikke virket.

 

i pc verden hender det stadig at neon av mulighetene må endres på fordi de kan være til hinder for utviklingen

Lenke til kommentar
i pc verden hender det stadig at neon av mulighetene må endres på fordi de kan være til hinder for utviklingen

 

Jo, men i denne saken er det prat om noe som umulig kan bli truffet av resten av systemet.

Det er en direkte feature creep.

Forestill deg at du kjøper en hammer, plutselig en dag kommer produsenten ut med oppdatering, de fjerner muligheten til å hamre på ting.

 

Edit: Og siden det er en dårlig analogi, kan du ikke bruke motpoeng som at det ikke virker på den måten. Du hadde blitt tvunget til å sendt inn hammeren, og så er den ubrukelig til det den er annonsert til.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

vi kan jo sameligne det på en anen måte.

f.eks at Apple endrer designet på batteriet inne i iphone når de kommer med en ny modell.

hvis de bestemmer seg ikke lenger å lage "gamle" batterier så blir alle som vil bytte batteri tvunget til å kjøpe nye telefoner

designet i dette tenkte tilfellet har med at det nye batteriet har dobbel så høy kapasitet som det gamle

 

 

på min DVD opptaker er knappen for å utløse DVD skuffen fjernet fra fjernkontrollen.

det mer jeg er en funksjon man burde beholde.

kanskje det er for å spare litt plass ?

 

det er jo meninger om at W7 ikke kan støtte alle xp programmene fordi det går utover både sikkerheten og ytelsen.

noen ganger kommer også programmene i direkte konflikt med hverandre.

 

jeg vil jo tro at det er dette også Sony er red for selv om det ikke er så mye som tyder på det.

Lenke til kommentar

vi kan jo sameligne det på en anen måte.

f.eks at Apple endrer designet på batteriet inne i iphone når de kommer med en ny modell.

hvis de bestemmer seg ikke lenger å lage "gamle" batterier så blir alle som vil bytte batteri tvunget til å kjøpe nye telefoner

designet i dette tenkte tilfellet har med at det nye batteriet har dobbel så høy kapasitet som det gamle

At funksjonen ble fjernet på Slim en en ting. Dette gikk de ut med før den kom på markedet, så de som kjøpte den viste at den ikke ville kjøre andre operativsystemer.

 

på min DVD opptaker er knappen for å utløse DVD skuffen fjernet fra fjernkontrollen.

det mer jeg er en funksjon man burde beholde.

kanskje det er for å spare litt plass ?

For at det i det heletatt skal bli reelt så må den ha vært der i utgangspunktet, så da lurer jeg på hvordan den ble fjernet. Sluttet knappen å virke etter du gjorde en firmwareoppdagering på spilleren, eller måtte du sende inn kontrollen så de fikk oppdatert den, hvor da knappen ble fjernet?

 

det er jo meninger om at W7 ikke kan støtte alle xp programmene fordi det går utover både sikkerheten og ytelsen.

noen ganger kommer også programmene i direkte konflikt med hverandre.

Men om du oppdaterer Windows 7 så forsvinner vel ikke funksjoner helt uten videre? Om du i utgangspunktet har mulighet til å endre på utseendet eller spille av video, og deretter oppdaterer systemet med følge at den muligheten blir tatt fra deg, hadde du godtatt at det var fordi det kom i konflikt med en eller annen annen funksjon?

 

Hvor mange funksjoner hadde du godtatt at de fjernet? Støtte for avspilling av CD/DVD/Blu-Ray, fremvisning av bilder, surfing på internett, og alt annet som ikke er relatert til spilling. Altså funksjoner maskinen ble promotert til når du kjøpte den og la til grunne for at du nettopp kjøpte den enheten kun for å senere finne ut at dette skulle fjernes i etterkant.

Lenke til kommentar

vi kan jo sameligne det på en anen måte.

f.eks at Apple endrer designet på batteriet inne i iphone når de kommer med en ny modell.

hvis de bestemmer seg ikke lenger å lage "gamle" batterier så blir alle som vil bytte batteri tvunget til å kjøpe nye telefoner

designet i dette tenkte tilfellet har med at det nye batteriet har dobbel så høy kapasitet som det gamle

At funksjonen ble fjernet på Slim en en ting. Dette gikk de ut med før den kom på markedet, så de som kjøpte den viste at den ikke ville kjøre andre operativsystemer.

 

på min DVD opptaker er knappen for å utløse DVD skuffen fjernet fra fjernkontrollen.

det mer jeg er en funksjon man burde beholde.

kanskje det er for å spare litt plass ?

For at det i det heletatt skal bli reelt så må den ha vært der i utgangspunktet, så da lurer jeg på hvordan den ble fjernet. Sluttet knappen å virke etter du gjorde en firmwareoppdagering på spilleren, eller måtte du sende inn kontrollen så de fikk oppdatert den, hvor da knappen ble fjernet?

 

det er jo meninger om at W7 ikke kan støtte alle xp programmene fordi det går utover både sikkerheten og ytelsen.

noen ganger kommer også programmene i direkte konflikt med hverandre.

Men om du oppdaterer Windows 7 så forsvinner vel ikke funksjoner helt uten videre? Om du i utgangspunktet har mulighet til å endre på utseendet eller spille av video, og deretter oppdaterer systemet med følge at den muligheten blir tatt fra deg, hadde du godtatt at det var fordi det kom i konflikt med en eller annen annen funksjon?

 

Hvor mange funksjoner hadde du godtatt at de fjernet? Støtte for avspilling av CD/DVD/Blu-Ray, fremvisning av bilder, surfing på internett, og alt annet som ikke er relatert til spilling. Altså funksjoner maskinen ble promotert til når du kjøpte den og la til grunne for at du nettopp kjøpte den enheten kun for å senere finne ut at dette skulle fjernes i etterkant.

 

det siste kan man sammenligne med flash som brukes på en del nettsider .

noen mener at man ikke trenger den , men kan i stedet bruker HTML 5.

 

så finnes det antivirus programmer som kan komme i konflikt med hverandre.

jeg har til og med opplev at det ødelegger for noen andre programmer .

her kan jeg nevne at broren min hadde installert Mcfee antivirus ( kom med pcen fra komplett.no) . helt uten grunn hadde det blokkerte for absolutt alle menyvalgene i firefox.

 

sannheten om DVD opptakeren min er at panasonic ikke har laget noen fjernkontroll med utløser for skuffen på.

dette er også en helt ny opptaker ( 2010 modell) .

 

knappen sitter kun på selve spilleren.

Lenke til kommentar

det siste kan man sammenligne med flash som brukes på en del nettsider .

noen mener at man ikke trenger den , men kan i stedet bruker HTML 5.

Hva er sammenhengen her?

 

så finnes det antivirus programmer som kan komme i konflikt med hverandre.

jeg har til og med opplev at det ødelegger for noen andre programmer .

her kan jeg nevne at broren min hadde installert Mcfee antivirus ( kom med pcen fra komplett.no) . helt uten grunn hadde det blokkerte for absolutt alle menyvalgene i firefox.

Høres ut som en feil som burde rettes i antivirusprogrammet. Hadde du godtatt et antivirus som etter en stund nektet deg å bruke de programmene du selv ønsker å bruke?

 

sannheten om DVD opptakeren min er at panasonic ikke har laget noen fjernkontroll med utløser for skuffen på. dette er også en helt ny opptaker ( 2010 modell). knappen sitter kun på selve spilleren.

Javel, men dette er noe du kunne finne ut av FØR du kjøpte kontrollen. Om det hadde vært en viktig funksjon så kunne du kjøpt en annen spiller med en annen kontroll.

Lenke til kommentar

samen hengen her er at noen bestemmer at man ikke lenger skal bruke muligheter man hadde før.

enten det gjelder flash , Windows eller otheros på ps3 så er det funksjoner eller muligheter noen mener man har bruk for å utvide systemet , andre mer at de er unødvendige og kan begrense nyere og utvidete funksjoner men det fleste neppe bryr seg

det er slik jeg ser det.

 

 

 

nettopp kanskje det var feil på otheros muligheten

 

 

DVD opptakeren tokk jeg med som et eksempel produsenten gjør endringer som ikke passer.På samme måte som mage er 100 % på at sony ville forsette med otheros.

 

hvem kan vite at Panasonic plutselig har bestemt seg for flytte en funksjon vekk fra fjernkontrollen når den bestandig har vær der ( i hvertfall på rene DVD og VHS spillere) .

hvordan kunne jeg vite at det var muligheter at den var fjernet.

det er noe som det ikke blir opplyst om noen sted

Lenke til kommentar

Det er jo en helt fundamental forskjell om noe er fjernet fra en tidligere versjon til en ny versjon av et produkt, enn om noe blir fjernet på et produkt som du allerede har. Som det har blitt spurt flere ganger før: Hadde det vært greit hvis de tok bort støtten for å spille av filmer eller musikk? Hva med DVD/BD-muligheten eller CD-spiller? Eller så kunne de fjernet muligheten til å bruke USB-portene, da dette blir utnyttet til å piratkopiere spill.

 

PS3 har aldri vært en ren spillmaskin, og det har den aldri blitt reklamert som heller, snarere tvert imot. Den beste analogien er kanskje mobiltelefoner, da disse i dag reklameres for langt mer enn bare å ringe eller sende meldinger med. Hvis du har kjøpt en mobil med funksjoner som GPS, kamera, radio, musikkavspilling, nettleser, mailprogram eller andre ting, så kan ikke produsenten gi ut en firmwareoppdatering som fjerner en av disse funksjonene, feks GPS. Du kan derimot velge å ikke oppdatere, men da vil du miste muligheten til å ringe til andre mobiltelefoner, bare fasttelefoner.

Skal vi da godta det fordi mobiltelefonen hovedsakelig brukes til å ringe med, og at det ikke var så mange som brukte GPS-en, i tillegg til at den ikke fungerte så bra heller? Nei, det ville ikke blitt godtatt fordi du kjøpte en mobiltelefon med GPS, og da kan ikke produsenten fjerne den muligheten uten videre. På samme måte kjøpte vi PS3 med OtherOS-muligheten, og da kan ikke Sony fjerne den muligheten uten videre, uansett hvilken unnskyldning de måtte ha. Det burde medføre at kunden har muligheten til å heve kjøpet, eller få funksjonen tilbake (noe jeg ikke tror er et reelt alternativ i dette tilfellet).

 

Hvis dette blir godtatt er det i prinsippet fritt fram for bedrifter å reklamere med en masse funksjoner, for så å fjerne disse etter at kundene har kjøpt produktet. Man vil ikke lenger kunne vite hva funksjonene til et produkt vil være, fordi disse kan fjernes av produsenten når som helst av diverse hensyn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge Sony ikke lar folk bruke Other OS som mulighet i ps3 kommer jeg nok aldri til å kjøpe PS3, da hopper jeg galant over denne generasjonen og heller bruker penga mine på en mediesenter pc.

 

merk at jeg har eid 3 ps1 konsoller og 2 ps2 konsoller. og har en real diger haug med spill liggende her som jeg har kjøpt fullt lovlig. Sony har fått plenty penger av meg før. det irriterer meg nå at disse pengene gikk til et produkt som sliter med så mye skavanker. (PS3)

 

Min konklusjon er at de får sitte på sin høye hest, men pass på så de ikke faller av!

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke hva folk forventer av ps3 . slik jeg oppfatter det så har den blitt reklamert som en spille konsoll med muligheter for å spille av BD film og noe nettbruk.

 

for en som er litt på sidelinjen ( jeg har ingen spillekonsoll) har jeg ikke sett at det er blir reklamer for at man kan bruke ps3 som noe annet en spillemaskin ( dataspill og filmer).

 

hvis grunnen til at man kjøper et produkt blir fjernet kort tid etter at du har fått produktet så er det selvfølgelig grunn til opprør.

spørsmålet er om det noe man forlange skal være der ?

( som sagt så har jeg ikke sett at Sony har reklamert med otheros muligheten)

Lenke til kommentar

Jeg vil minne om at denne konkrete saken og analogiene ikke er det interessante. Det interessante er det prinsipielle i saken.

 

- Er det rimelig at selskaper skal kunne fjerne deler av produktet/tjenesten som folk har betalt for?

- Skal selskaper få lov til å avtale seg bort fra norsk lov i Norge?

- Skal selskaper få lov til å avtale at amerikansk lov gjelder i Norge?

- Hvilket lands lover skal gjelde når et utenlandsk selskaper selger varer/tjenester i eller til Norge?

- Hvilket lands lover skal gjelde når et selskap med avdeling eller hovedkontor i Norge gjør det samme?

 

Se bort i fra selskapets navn og denne eksakte saken. Tenk på det prinsipielle. Svarene på disse prinsipielle spørsmålene er svært viktige fordi de kan få store konsekvenser i mange andre sammenhenger.

Lenke til kommentar

Det er en ting som er lit pussig , som myndighetene bør ordne opp i.

 

selv om man tror at norsk lov gjelder når man kjøper et produkt så virker det ikke å være tilfelle bestandig.

 

jeg har det inntrykket at de som driver med grå import unngår noen av de norske lovene.

på den måten kan de likevel få solgt produkter som ikke tilfredsstiller de norske lovene.

 

eksempelvis kunne sony solgt ps3 uten otheros som grå import og den med som vanlig import.

kjøperen klarer ikke å se forskjellen

Lenke til kommentar

er det ingen som har tenkt på at de kan ha valgt å fjerne det fordi det kommer i konflikt med nye funksjoner ?

 

jeg har også vanskelig for at Sony kan garantere for boksen hvis man installerer et annet system på den.

at det fungerer med noen er ingen garanti at det fungerer med nyere utgaver

 

Sony sa selv at det var pga. security concerns:

http://blog.us.playstation.com/2010/03/28/ps3-firmware-v3-21-update/

 

Det kunne ikke bli noen konflikter med GameOS før det, OtherOS var ett seperat operativsystem som kjørte for seg selv, hypervisor hindret bruker-tilgang til GameOS og all annen tredjeparti PS3-software var beskyttet.. Helt til GeoHot forhindret at hypervisoren lestilgangen til sikkerhet-SPU'en som skal verifisere sikkerhetsnøklene, samtidig som brukeren kom inn i ett ubeskyttet GameOS.

 

Før det var det ingen muligheter for konflikt-problemer, OtherOS ble aldri loadet av GameOS når du startet det, og hypervisoren beskyttet all tilgang til PS3-softwaren når du brukte OtherOS.

 

PS3-garanti'en gjaldt ikke for tredje-parti system-software, men PS3 sin egen GameOS og hardware er fremdeles under Sony sin garanti, selv om du innstallerer tredje-parti system-software.

Support og ansvar for software-feil ved bruk av OtherOS var brukerens eget ansvar, eller OS-leverandør.

Fixstars Solutions hadde garanti til sine betalende kunder for YellowDog, mens gratis-brukerene hadde ingen garanti. :-/ Vet ikke hvordan det var med de andre Linux'ene.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...