Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen nekter å boote

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et problem som strengt talt bare har eskalert den siste uken, som resulterte i at maskinen min tilsyneslatende tok sin siste startup i går.

Det hele begynte med tilfeldige reboots of BSOD, hovedsakelig med feilkodene 0x0000001A, 0x0000004E, samt et par andre som jeg ikke husker i farten. Husker at de var relatert til serverproblemer, o.l.

Antok at det var et minneproblem, og kjørte derfor en Memtest som avdekket at det var den eldste RAM-brikken som var gåen.

Videre tok jeg ut denne, som gjorde hele situasjonen mer bisarr.

Etter at RAM-brikken var tatt ut, så prøvde jeg å starte PC'en. Den startet greit nok inntil POST BIOS beep'et kom, som aldri avsluttet. Jeg fikk litt panikk, tok en hard reset, og prøvde igjen. Da fungerte PC'en som den skulle. Ingen problemer som helst.

Kvelden kom, og jeg avsluttet alt. Fortsatt ingen problemer. Antok at alt var bra, men ville teste så jeg prøvde en ny start. Nå var det samme problemet som nevnt tidligere, med aldri avsluttende POST beskjed(Kort fortalt, et eneste langt beep).

Prøvde igjen med en restart, og da fungerte den som den skulle.

Mønsteret dannet seg raskt. Annenhver gang PC'en skulle startes, så kom den seg til nevnte uendelige beep'et. Og de andre gangene, så fungerte alt som det skulle.

Videre, kort fortalt, så ville jeg finne ut hva som var problemet. Jeg koblet ut strømmen til alle komponenter, og så satte inn en etter en. Skjermkortet ga en feilkode i POST (Et lang, to korte beeps).

Til slutt så satte jeg alt på plass igjen, og nå vil PC'en ikke engang Boote.

Trykker inn power-knappen, vifter og det hele starter opp, men ingenting mer.

Har:

Asus P5N-E SLi hovedkort

GeForce 9800GTX+ Dark Knight Edition

Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2GB CL5

Chill Innovation CP-520A3 520W

Det er det jeg kommer på nå at jeg har.

Håper på snarlig svar

Hilsen Analfabeten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er hovedkortet?

Kan forsøke å sett inn et nytt CMOS batteri på hovedkortet. Er mulig at den er dårlig og det er derfor du får den beep alarmen. Dårlig batteri resulterer i at BIOS innstillingene ikke blir lagret og boot hardware o.l. blir glemt, som fører til at boot blir ikke mulig.

Lenke til kommentar

Huffda.

Lang beep i post tyder på minnefeil, mest sansynlig forde du plukket ut den brikken som sto i første slotten, prøv men kun en brikke og kun i den som du fjernet den gamle fra.

lang + to korte er gpu ja, mest sansynlig forde den ikke er skikkelig i pcie slotten, skjer ofte.

Basert på det folk vanlivis gjør feil når de setter sammen maskinen og alt fungerer, men ingenting på skjerm så har du glemt å plugge i 4/8 pins kontakten til cpu.

Kan også tenkes at det er gpu igjen, prøv å ta det ut og inn igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...