Gå til innhold

Mistet/Forsvunnet 4gb ram

Rawri

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har da 2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 sett. (2gb hver altså 6 brikker)

I det siste har jeg fått noen blå skjermer av en eller annen grunn, så i dag så jeg plutselig at jeg nå "bare" har 8gb ram ikke de 12gb som jeg pleier å ha.

-

Startet med og ta ut og inn ram for og teste meg fram til hvilken som evt er ødelagt (Sier ikke at den er ødelagt)

Men problemet her er at jeg ikke kan si sikkert hvilken ram som har feil om da rammen faktiskt har feil.

Siden jeg ikke er helt sikker på hvor mye det utgjør at forskjellig ram er i forskjellige sockets (3 oransje, 3 svarte - 6 totalt på mitt hovedkort: ASUS P6T, X58, Socket-1366)

Finnes det noen enkel eller lettvint og/eller sikkert måte som kan fastlå om rammen er ødelagt?

--

EDIT: Etter 2 timer med testing av ram inn å ut, fram og tilbake i mellom de 6 "plassene for ram".

Kan jeg meddele at jeg nå har 10gb ram, og funnet ut at en ram brikke visstnok ikke fungerer.

Og fant ut at den kverker 2gb ram når jeg setter den inn og da får jeg 8gb istedenfor 10gb uten den, noen forklaring på dette?

Her er testene jeg gjorde veldig kort oppsumert:

Ram plass + farge.

1 - Oransje

2 - Svart

3 - Oransje

4 - Svart

5 - Oransje

6 - Svart

--

Fant ut at jeg unasett plasseringer må ha en ram brikke på plass 1, oransje.

Hva skyldes dette?

Fant ut via dette at det var en ram brikke som ikke fungerte og at alle de andre fungerte.

Endret av Rurelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøk memtest fra UltimatebootCD.

Forøvrigt har jeg trøbbel med forklaringen din. Du har 2 brukker, hver på 6GB? Og så sier du at får 10GB med en brikke men "bare" 8GB med 2 brikker?

Skriveleif ut å går, skulle stå 2gb brikker totalt 6 stk.

Og da skjønner jeg at det blir litt rotete tenkt.

Er slik at når jeg bruker 5 brikker, får jeg 10gb (selvfølgelig)

Men setter jeg inn den siste ram brikken så "fjerner den" en brikke eller den rett og slett slår av en brikke så jeg får 8gb.

-

Jeg klarer meg fint med 10gb, ja 6gb og for den sakens skyld.

Men er litt irriterende og ikke vite nøyaktig hva som er årsaken til dette, og da i tilegg ville det hvert fint med litt info vedr hvordan dette henger sammen.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...