Gå til innhold

Tenkte og begyne på taekwondo noen erfaringer?

fsx v1.1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke ha startet med taekwondo igjen. Er ikke så veldig nyttig i forhold til andre kampsporter, gg etter min erfaring var det ikke så veldig hardt/høye krav.

Om du virkelig vil kunne forsvare deg og samtidig bli sterk ville jeg heller anbefalt rettningen MMA, feks kickboksing/muay thai og ju jitsu/bryting.

Lenke til kommentar

Har selv erfaringer med Jujitsu og det likte jeg veldig godt. MEN et viktig poeng og grunnen til at veldig mange slutter er at det er en lang start der du lærer lite "kule" triks i starten. Så en pøbel som bare vil banke opp folk slutter fort, de blir også lite respektert av andre om de oppfører seg i den grad.

Lenke til kommentar

Har selv sort belte i Tae Kwon Do og fikk mye ut av det. Nå begynte jeg dog da jeg var ganske ung, men jeg trivdes godt og samlet merker (en greie for yngre utøvere) som bare pokker. Sånn generelt kan jeg vel si at Tae Kwon Do inneholder 70% bruk av føtter og 30% armer, imotsetning til f.eks. Karate som inneholder betraktelig mer bruk av hender. God trening, både styrke og smidighet (jeg kunne gå "over" begge spagatene). Sånn i forhold til selvforsvar varierer hva du lærer ganske mye. Jeg lærte en god del utelukkende om selvforsvar, mens andre jeg kjenner som har trent andre steder gjorde ikke det. For øvrig er det mange events, godt miljø og noen steder har de også andre kampsportgrener som du kan lære i tillegg. Jeg lærte f.eks. Kung Fu og Tai Chi under samme tak.

Ved å trene Tae Kwon Do er det viktigste du får med deg tryggheten. Du vet at du er sterk, du vet at du er smidig, du vet at du har kjapp reaksjonsevne, og du vet at du kan lese andre bedre enn de kan lese deg - det er det viktigste.

Tae Kwon Do handler mer om kroppskontroll. Men det er veldig stor forskjell på treningssentere. Noen er også ganske griske og bruker deg gjerne til å trene andre (fy faen som mange timer jeg trente andre gratis).

Uansett, om du utelukkende er ute etter å lære deg teknikker som går på selvforsvar ser du på feil kampsport. Er du ute etter en gjennomført kampsport med mer fokus på kroppskontroll, det mentale og sportsaspektet er Tae Kwon Do er godt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...