Gå til innhold

Mobil: Går dette på garantien? Kan jeg kreve service?

eUnaas

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 problemer med min iPhone.

1) Personer som ringer meg klager over ekko i telefonen (de hører seg selv) Dette selv når jeg har volumet på minimum. Er dette et kjent problem med iPhone? Hvorfor hører de ikke ekko når jeg f.eks setter på høyttaleren på telefonen?

2) Mikrofonen på handsfree'en lager bare skurre-lyder, altså virker ikke.

3) Kamera lager en merkelig sirkel på bildene. Har sjekket at ingenting sitter på linsen ja. (se bildet)

Er disse problemene "nok" til å kreve ny telefon, eller service? Det kan høres ut som bagateller, men problem 1 og 3 plager meg i stor grad hver eneste dag.

post-6222-1285282551,1137_thumb.jpg

Endret av eunaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom telefonen er kjøpt for mindre enn 7 dager side, vil du få ny (DOA) - med mindre Apple har sine egne, sære DOA-regler (noe som ikke ville forbauset meg).

Du har rett på nytt produkt eller å få hevet kjøpet etter 3. gangs service for samme feil eller 4. gangs service uansett feil, så lenge hver service går på garanti/reklamasjon. Med andre ord har produsent rett på 2-3 forsøk på å utbedre feilen.

Om dette er garantifeil er vanskelig/umulig å si med sikkerhet for andre enn autoriserte serviceverksteder, ettersom det er disse som har myndighet på produsent sine vegne til å fastslå dette. Med tre ulike feil på telefonen er det ihvertfall større sannsynlighet for at minst en av disse går på garanti (og da øker også sannsynligheten for at verkstedet utbedrer resten av feilene kostnadsfritt på goodwill, om det ikke skulle være garantifeil - såfremt det ikke er svært ulønnsomt :) )

Husk: en god feilbeskrivelse når du leverer telefonen på service kan være alfa og omega!

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Husker når vi starte selge iPhone for par år siden, da hadde Apple værtfall ikke noe DOA rutiner..

Regner med at du har siste SW versjon; Send telefonen inn til service, påviser de en feil sender de deg en ny telefon i retur. Husk og ta backup/sync med iTunes før du sender den inn.

Lenke til kommentar

apple + service = fail

Det er ikke min erfaring...

Jeg leverte for et par ukers tid siden inn min 13 måneder gamle iPhone 3GS med en sprekk i plasten ved dokck-kontakten. Tok en uke, så fikk jeg en helt ny 3GS i retur.

Til trådstarter: Bare send inn telefonen din du... Husk å legge med handsfree'en siden den lager problemer...

Lenke til kommentar

Dersom telefonen er kjøpt for mindre enn 7 dager side, vil du få ny (DOA) - med mindre Apple har sine egne, sære DOA-regler (noe som ikke ville forbauset meg).

Du har rett på nytt produkt eller å få hevet kjøpet etter 3. gangs service for samme feil eller 4. gangs service uansett feil, så lenge hver service går på garanti/reklamasjon. Med andre ord har produsent rett på 2-3 forsøk på å utbedre feilen.

Her var det fryktelig mye feil. Skjønner hva du forsøker å si, men det var en del feil her likevel.

DOA er noe butikken kan kreve ovenfor produsent slik at de kan (hvis de vil) yte bedre service ovenfor kundene sine. Doa er ikke noe en kunde kan kreve ovenfor butikk, men det bruker stort sett alltid å gå i orden. 4 gangs service gir ny telefon er en uskrevet bransje-norm. Det er ikke lovfestet slik at kunden kan kreve ny det men igjen noe som stort sett alltid bruker å gå i orden. Det er forhandler (ikke produsent) som har rett på å forsøke å utbedre feil før Forbrukerkjøpsloven sier at kunde kan kreve ny telefon. Kan ha betydning hvis butikk forsøker seg på å utbedre feil uten at telefonen blir sendt til verksted eller produsent.

Normalt sett bruker jeg ikke å pirke på slike "småfeil" i innlegg. Men her var det rett og slett litt for mye feil på svært lite tekst.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...