Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette var spennende lesning. Her ser det ut til vi har mye bra i vente. Stiller meg litt undrende til brikkerensen. Vil virkelig en statisk ladet støvpartikkel falle av fordi om en rister litt på bildebrikken? Det kan jo ikke være store bevegelsen vi snakker om :-?

Ellers ser jeg at Martin kaller Olympus E-20 et kompaktkamera, det er vel kanskje å dra det litt langt :smile: . DPReview har hatt et E-1 på utlån i 48 timer, bare se her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om E-1 og 4/3 systemet er i stand til å gi like begrenset dybdeskaprhet som større SLR kameraer? Ved portrettfotografering er det jo svært stilig når bakgrunn blir uskarp, samtidig som motivet er skarpt. (Vet man kan "fake" dette til i Photoshop hvis man jobber litt, men det blir jo ikke helt det samme.) Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar

I forhold til 35 mm film har man en "cropfaktor" på 2x på E-1.

Et 14-54 mm. objektiv med E-1 tilsvarer altså 28-108 mm. på et vanlig filmbasert speilrefleks.

Jeg har ikke alle matematiske forhold som avgjør dybdeskarpheten i hodet, men jeg vil anta at et man vil få omtrent like stor dybdeskarphet med et 14 mm. objektiv på E-1 som med et 14 mm. objektiv med et filmbasert speilrefleks.

Med lik bildevinkel vil dermed E-1 ha større dybdeskarphet fordi brennvidden på objektivet vil være det halve.

Dette er imidlertid bare noe jeg antar. Andre forslag?

Fordi 4/3 systemet skal gi mulighet for mer lyssterke objektiver kan det hende at noe av det tapte kan hentes inn ved muligheten for å velge en større blenderåpning.

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...